Bak op veengrond?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Bak op veengrond?

Bericht door nina1993 » wo 09 apr 2008, 18:41

Omdat hier alles een beetje op zijn kop staat door de wisseling van ras, zullen er ook wat andere aanpassingen komen. Zo zullen beide dames wat meer tijd door gaan brengen bij mijn oma op het land dan bij ons voor het huis. Echter is het met Nina altijd een heel gevecht om daar weg te komen. In het gunstigste geval sta ik 10 minuten met haar te discussiëren of we wel of niet van huis weg gaan, in het slechste een half uur. Om dat ge-emmer te kunnen laten voor wat het is zou een bak aanleggen wel zo zijn voordelen hebben. Het bespaart ook direct een halve weide grasland en dat kunnen we ruimschoots missen (als je je bedenkt dat ze bij mijn oma afgelopen winter welgeteld 3 plakken voordroog met 6 pony's moesten delen en de rest op gras en wat brok).

Maar, veengrond, weliswaar een vrij droge hoek maar een bak op veengrond blijft een vak apart volgens mij.

Hoe kan ik het goedkoop, maar goed doen? De bak zal vooral in de winter bruikbaar moeten zijn. Ik heb al gedacht aan snippers van het een of ander ipv geel zand, maarja wat dan en wat kost zoiets? Dit mede omdat ik niet zo'n schoffelaar ben die in praktijk wekelijks alle onkruidjes uit de bak gaat trekken.
Het is de opzet dat de 2 dames erin gereden worden en dat het shetje wat regelmatig bevangen is er in zou kunnen staan.

Het is alleen nog maar een plannetje, uitvoering etc. komt allemaal in een veel later stadium, eerst maar info inwinnen (Dat zei ik voor de aankoop van Zhellie ook, komt dit nu nog geloofwaardig over? O:) ).
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » do 10 apr 2008, 04:28

wij hebben hier ook veengrond. we hebben eerst de bak uitgegraven en omgeploegd, eerst is er een deel geelzand ingegaan, toen de veengrond er weer erop en als laatste weer geelzand, met als resultaat onze bak is 9 van de 10 keer droog als het regent heeft.
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » do 10 apr 2008, 15:28

Nou ben ik niet zo heel goed in de bodemsoorten in de delen van Nederland, maar er zit wel een groot verschil tussen hoogveen en laagveen ;)
In het noorden des lands is sowieso hoogveen en dus droog, en makkelijk een bak te maken. Bij laagveen is dit een heel ander verhaal.. Is bij jou wel ook hoogveen dan?
nina1993

Bericht door nina1993 » do 10 apr 2008, 17:54

Nee, wij zitten op laagveen. Moet wel zeggen dat het stuk waar de bak komt te liggen 's winters wel vrijwel altijd droog is op de enorme kuil waar ze altijd rollen na.

Op dat stuk lopen ze ook niet in de winter.
Het stuk wat aan de andere kant van het pad ligt is wel vaak erg nat.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie