Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
jolita
Bericht
door jolita » zo 06 apr 2008, 16:28
Sinds de operatie (18 december) is Jolit erg veel afgevallen..
Nou vroeg ik mij af waardoor..mijn moeder vertelde mij er niet veel zorgen om te maken want zo'n narcose heeft veel invloed..zowel op mensen en dieren..
Nu is het toch weer drie maanden en een aantal dagen geleden en ze is eigenlijk helemaal hersteld.. Ik begin me nu steeds meer zorgen om haar te maken..is dat nodig? ze komt niet veel aan..eigenlijk helemaal niets..
Hier een foto hoe ze op dit moment is:
Ik vind vooral haar nek nu erg 'schraal' die was eerst veel breder en haar borst ook:
http://i179.photobucket.com/albums/w295 ... 1207499064
dit was net na de operatie (thuis)
Wat denken jullie hiervan?
Jolita
-
Tamara
-
Contacteer:
Bericht
door Tamara » zo 06 apr 2008, 17:23
hmm, ja ze kan wel wat spekkies gebruiken, maar té mager vindt ik d'r ook iet hoor. Wat je moeder zegt, het is natuurlijk ook wat zo'n operatie. En vergeet de stress er omheen niet. Ze moest wennen aan het 1 ogige leven, dat kost lijkt me oog veel energie.
wat voer je haar nu? je zou er mischien iets meer ruwvoer kunnen geven om iets aan te zetten, of een slobber? of maismeel? of bietenpulp?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
Ziggy
Bericht
door Ziggy » zo 06 apr 2008, 17:31
ja ze is wat rank op dit moment, ik zou haar toch wat bij gaan voeren in de vorm van ruwvoer
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd 

Vera

(Lenngard x Gardar)

Exel (Bowie)

(Wiljonm x Brusvein)
-
jolita
Bericht
door jolita » zo 06 apr 2008, 17:32
Ja inderdaad, erg veel stress
Ze krijgt nu twee maal per dag hooi, een keer brokken en ik heb zelf nog gemixte slobber waar ik denk ik mee ga bijvoeren

Jolita
-
jolita
Bericht
door jolita » zo 06 apr 2008, 17:33
Het probleem is alleen dat wij niet aan het hooi en de brokken op stal mogen komen, dus dat hooi moet ik dan zelf bijkopen..
Jolita
-
Tanja
Bericht
door Tanja » zo 06 apr 2008, 17:37
Je moet ook niet vergeten dat ze een tijdje stil heeft stil gestaan.
Ik zou ieder geval wat extra ruwvoer bijgeven als dat mogelijk is.
Laatst gewijzigd door
Tanja op zo 06 apr 2008, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
-
dc
Bericht
door dc » zo 06 apr 2008, 17:37
kan ze al in de wei? dat zou haar ook zeker goed doen om wat bij te grazen. voor de rest zou ik me nog niet teveel zorgen maken ze moet natuurlijk alles nog verwerken in het lijf. probeer anders wat voordroog te geven je kunt ze ook in wat kleinere pakken kopen.
-
jolita
Bericht
door jolita » zo 06 apr 2008, 18:09
Ze staat de hele dag in de weide en s'avonds op stal. Bedankt voor de reacties, stelt me toch wel wat gerust

Jolita
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » zo 06 apr 2008, 19:17
gossie, is het alweer drie maanden geleden dat ze de operatie had?!
een paard valt sneller af dan dat het eraan komt. wacht geduldig het voorjaar af zodat ze de wei in kan. zal je zien dat ze snel opknapt (voller wordt).
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Aurora
-
Contacteer:
Bericht
door Aurora » ma 07 apr 2008, 11:49
Gewoon zelf wat balen hooi bijkopen en overleggen met de stalhouder dat je haar even onbeperkt bij wil voeren.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
-
jolita
Bericht
door jolita » ma 07 apr 2008, 14:56
Bedankt. Jet snel gegaan he! Toen ik Jolit kreeg bestond ze uit wat botten met vel en een vacht, toen was het vele malen erger en dat was een aantal maanden later helemaal opgelost..ik denk nu ook een kwestie van geduld inderdaad

Jolita
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » ma 07 apr 2008, 17:35
zo ist, even geduld hebben en je ziet dat Jolita lekker aan het eten is dus je zelf niet gek maken dat ze (snel) voller moet worden.

'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Vera
Bericht
door Vera » ma 07 apr 2008, 17:38
beetje moeilijk verschil zien met een deken foto. Maar ze is inderdaad niet echt dik nee.
Paarden vallen wel af na een operatie en narcose, maar na ruim 3 maanden moet dat echt wel over zijn.
Ik vind persoonlijk 2x hooi erg weinig voor een paard dat wel wat extra kan gebruiken. Ik zou toch even overleggen met de stalhouder dat ze echt meer moet hebben.
Onze paarden zijn niet mager maar ze krijgen: 4 plakken hooi, een emmer wortelen, een half brood, een halve kilo grasbrok en een halve kilo brok per dag. Na het werk krijgen ze dan nog een kwart of een halfje meusli erbij afhankelijk van wat ze hebben gedaan. Als ze te dun zijn krijgen ze 6 plakken hooi per dag en dan nog lucerne (halve emmer erbij) daarnaast nog een slobber van 1 kg schep (=ong. 400gr.) zemelen, een kiloschep maismeel en een kiloschep lijnmeel met warm water erbij en een halve schep meusli.
Het werkt ook goed om het ruwvoer wat meer over de dag te verdelen, twee keer is wel weinig voor een paarden maag.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
fjordido
Bericht
door fjordido » ma 07 apr 2008, 19:49
ja ze is wel wat schraal, maar het is ook verhaartijd en dat kost veel energie. en als een paardje daarvoor al een tik heeft gehad door zo'n operatie vind ik het niet raar dat het even duurt voor ze weer wat aankomt.
gewoon de tijd zijn werk laten doen... ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker niet als ze vrolijk is. ik ben het niet helemaal eens met vera hierboven dat het na 3 maanden wel over moet zijn. je ziet bij mensen ook wel eens dat ze nog een jaar lang last hebben van de narcose.
-
Krista
Bericht
door Krista » di 08 apr 2008, 07:20
Tsja van medicijnen kunnen paarden wel een jasje uitdoen... ik zie het bij mijn Ozar ook na 4 weken medicatie, zelfs mn singel zit losser! Maar ik vind Jolita niet te mager hoor. Inderdaad wat schraal maar niet zorgwekkend. Al die tijd dat je niets met haar hebt gedaan levert je ook spierverlies op in de hals en op het lijf. Zou haar flink hooi bijvoeren en in een lekkere wei zetten dan is het zo weer in orde. Is ze wel goed ontwormd?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL