Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
jolita
Bericht
door jolita » do 03 apr 2008, 15:18
Volgende week vrijdag word mijn pony Amie twee jaar.
Mijn vraag is, wanneer begin je eigenlijk met longeren?
en bijv. een bit in e.d.
(ik zeg niet dat ik haar nú al ga beleren, maar vroeg het me af

)
En dan nog eén vraag, ze is nu ong. 110cm. en dus bijna twee jaar. Ik vroeg me af of ze nog een 'groeispurt' gaat krijgen..die heeft ze nouwelijks gehad
Bedankt groetjess

Jolita
-
Orion1996
Bericht
door Orion1996 » do 03 apr 2008, 15:47
Ik vind dat het aan het paard ligt wanneer je er rustig mee aan de gang kan gaan. Ze zijn niet allemaal op dezelfde leeftijd volwassen genoeg ervoor.
De een is er rijp voor als ze de 2,5 zijn gepasseerd, andere pas als ze de 4 jaar naderen.
Of het slim is om zelf te gaan vogelen als je er weinig verstand van heb, dat denk ik niet (dit is niet hammerysk bedoelt hoor, vat het niet zo op). Dan kan je beter hulp inschakelen van een ervaren iemand.
En dat groeien... ik denk dat je nog wel kans maakt op een 5 cm erbij, maar zekerheid krijg je er niet over.
Veel paarden groeien wel tot hun 4e a 5e jaar door, beetje afhankelijk van type.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar)
JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
-
jolita
Bericht
door jolita » do 03 apr 2008, 16:16
Oke, dankjewel
Ik was ook niet van plan om het allemaal zelf te gaan doen, ik ga nu ze twee jaar word eerst lekker beginnen met wandelen e.d
Ik hoop ook wel echt dat er nog een aantal cm bijkomen..haar mams was 120cm. en daar reed ik ook op (ik ben 155cm.) en dat paste erg mooi

Jolita
-
Senna&Cajra
Bericht
door Senna&Cajra » do 03 apr 2008, 19:30
Je moet maar zo denken dat elke keer als je iets met haar doet dat je eigelijk al aan het beleren bent.
Beleren is niet alleen zadel erop en rijden maar ook dingen zoals voetje geven, stilstaan (erg belangrijk!!), verkeersmak enz.
-
yvette
Bericht
door yvette » do 03 apr 2008, 20:01
Ik zou persoonlijk nog niet gaan longeren tot ze 3 zijn. Netjes naast je laten lopen, beetje aan het verkeer wennen en zo zijn dingen waar je al lekker mee kan beginnen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » do 03 apr 2008, 20:09
Ik vind wat Yvette zegt, wel kloppen. Zeker het longeren niet doen! Heb ooit eens ergens gelezen, dat dit erg slecht is voor de spieren, botten ed. Ik denk dat je best wel eens een bitje in kan doen, én eventueel eens een sjabrak met een singel om doen. Dan leren ze zoiets in ieder geval al kennen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend