Informatieve paardenboeken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mir

Bericht door Mir » do 24 jan 2008, 12:50

Het boek van Heather Moffet over je houding vind ik erg goed (foto's en pelham wat minder, maar je gaat wel even nadenken over hoe/waarom/wat met zitten.
Paardrijden met gevoel deel 2 voor Kerst gehad, ook weer zo'n eyeopener met een hoop dingetjes.
Het boek met de visie van Karl Steinbrecht over dressuurrijden, een enorm boek, als naslagwerk over eerst die stap en dan pas die, hoe je oefeningen behoort te rijden enz.
Gezondheid van het paard, van een Utrechtse universiteitsman, erg informatief.
Paardenbenen van Offereins, ook erg informatief.
Staan er zo nog een heleboel, maar dit zijn de meest interessante.
Heb ook nog 2 Duitse boeken over fjorden :D van toen ik alles wat los en vast zat over fjorden verzamelde.
Laatste aanwinst: boek over Welsh Cobs :(- .
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 01 feb 2008, 14:04

Gezondheid en ziekte bij paarden, dacht dat het zo heette, zou ik anders ff thuis moeten checken.
En het boek over hoeven van v.Nassau, al is het jammer dat er ook wel iets meer over minder extre gevallen in zou mogen staan.

Verder wil ik nog het boek van Lammert Haamstra over longeren.
En er zijn nog een paar boeken die ik wel zou willen, maar die zijn wat prijzig ;)
ieris schreef:Ik vind het boek Gek van Paarden van
H.K. de manvan echt een super leuk grappig boek, wat echt niet mag ontbreken in je collectie!
Elke keer als ik daar in lees lig ik helemaal dubbel, echt een aanrader!
Hahahaha ja idd, die is echt super geinig! Oook erg leuk voor partners van paardengekken }-)
Natasja74

Bericht door Natasja74 » ma 24 mar 2008, 18:34

Mijn eerste paardenboek vind ik nog steeds wel het beste (misschien ook omdat het de eerste was):

Ken Uw Paard
auteur: Treffers

Het was destijds wel veels te moeilijk, maar ik had alleen dat boek en was er al erg blij mee. Nu, 25 jaar verder, lees ik het nog steeds en haal er dingen uit.

Het is wel vrij droog/saai geschreven: heel serieus. En ook vanuit de ouderwetse school zeg maar, maar met een degelijke basis.

Gaat in op karakters, ontwikkeling, motieven voor soort africhting en praktische richtlijnen. Bijv. hoe je een jachtpaard leert zelfstandig bepaalde dingen uit te voeren, en hoe je een dressuurpaard juist leert om focus op de ruiter te houden en deze te volgen.

Ook fysiologische dingen staan erin, hoe een paard in elkaar steekt, hoe te trainen en waarom dat dan goed is.

groetjes,

Natasja
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 24 mar 2008, 19:23

Oud Topic!

-close-
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Gesloten