dubbele longe

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Cindy+Uniek

dubbele longe

Bericht door Cindy+Uniek » di 29 jan 2008, 11:37

oke een tip van de fysio was voor uniek longeren met dubbele longe....

vanochtend heb ik voor het eerst geprobeerd gewoon schuin naast / achter haar te stappen

linksom zit ze vast, zei de fysio ook, maar linksom snapte ze juíst dat ze op mijn buitenlonge 'om' moest zeg maar en kon ik ook wat stelling vragen, terwijl ze dus rechtsom er geen bal van snapte 8)7 en dat terwijl ze onder het rijden zowat uit zichzelf in rechterstelling liep (vandaar ook dat ze links zo vast zit) en ik moest nu echt flink wat vragen aan mijn binnenlonge om haar stelling naar binnen te krijgen of om haar uberhaupt van de hoefslag af te laten komen.....

ik heb inmiddels van die prikpaaltjes besteld zodat ik een mooie volte af kan gaan zetten

wie heeft er echt ervaring met dubbele longe en daar tips over?

ze loopt keurig netjes aan de teugel, maar soms duikt ze ook in ene erachter en loopt ze dwars door mijn hand heen :+

maar nu liep ik dus ook de hele bak door.... misschien dat de volte zowiezo al scheelt....

ik hoor graag tips enzo!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 29 jan 2008, 12:09

Linksom vast, links spieren korter/aangespannen om pijn te vermijden, rechtsom lopen, linkerspieren oprekken: AU! :P

Hoe longeer jij dubbel? Met of zonder singel? Over rug of achter kont?
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 29 jan 2008, 14:35

orion ik snap wat je zegt, maar met rijden is het dus andersom!
ze zit volgens de fysio links vast, dit merkte ik ook met rijden, want ze loopt bijna vanzelf in rechterstelling, maar dit was dus aan de longe andersom :? linksom liep ze echt beter dan rechtsom!

ik heb een singel erom en was een beetje aan het vogelen achter de kont of over de rug! het maakt uniek in ieder geval niks uit :D goedzak :D
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 29 jan 2008, 18:28

Ik longeer als ik dubbel doe zonder longeersingel en over de schoft, dan heb ik naar mijn idee meer in te brengen, maar das maar net wat je hebt geleerd.

Wat je kan proberen is een ring lager (dus op boeghoogte) ipv die bovenaan en over de rug en zorgen dat je contact hebt op de lijnen. Bak je afzetten werkt soms ook.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Esther

Bericht door Esther » di 29 jan 2008, 19:02

Aan de dubbele longe zou ik kiezen om hem over de rug te leggen, als je achter haar kont langs doet krijgt ze door de beweging van haar been toch steeds rukjes in haar mond.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 29 jan 2008, 21:41

Cindy+Uniek schreef:...ze zit volgens de fysio links vast, dit merkte ik ook met rijden, want ze loopt bijna vanzelf in rechterstelling...
Dan zit ze toch rechts vast? Rechts zijn dan de spieren korter. Linksom inbuigen zou haar dan pijn doen.

Anyways, ben geen dubbele-longe-expert, maar als ze aan de longe het omgekeerde laat zien van onder het zadel, zit er misschien wel iets in het zadel of in jou/jouw houding, wat maakt dat ze vast gaat zitten aan een kant?
Paarden en mensen zijn ten slotte beide vaak scheef en dit kan elkaar enorm versterken.
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 30 jan 2008, 14:59

@ klijntje nee ze kan niet naar links inbuigen! dus ze zit echt links vast...

maar gek genoeg loopt ze dus aan die lijnen linksom beter vind ik dan rechtsom, dan snapt ze niet dat ze op de buitenhand naar binnen moet en kijkt ze dus ook meer naar buiten!

oke dus over de schoft is beter!

bedankt voor de tips!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 30 jan 2008, 15:23

Cindy+Uniek schreef:@ klijntje nee ze kan niet naar links inbuigen! dus ze zit echt links vast...!
Niet naar links inbuigen is spierenkwestie van de rechterkant.
Maar als ze dit dus andersom doet onder het zadel dan moet je daar ook maar naar laten kijken (of kritisch naar jezelf kijken :) )
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 30 jan 2008, 17:50

ja kritisch naar mezelf ben ik wel, ik heb erg veel verpest de afgelopen jaren door mijn verkeerde manier van rijden! en sinds ik zo vooruit ben gegaan bij mijn huisige instructrice heb ik nog niet echt op uniek gereden......

ik heb me ook opgegeven (op de reserve lijst helaas) voor een les van antoine de bodt in juni of augustus!

ja ik weet ook niet precies hoe het zit.... de fysio zei dat ze links vast zat en vroeg of ik dat merkte onder het rijden en zei dat ze idd linksom geen stelling aan wil nemen e.d.

maar aan de longe liep ze ook niet in stelling enzo! alleen kwam ze wel netjes aan de teugel en begreep ze linksom wat mijn buitenhand bedoelde en rechtsom bleef ze dus naar buiten kijken zonder naar binnen te willen komen......

nou ja vaag in ieder geval hihiihi
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 31 jan 2008, 09:07

heb het vanochtend weer geprobeerd (ik mag trouwens nog niet op de volte want dat is al te belastend dus ik moet veel rechtuit en dan stelling/buiging proberen te vragen)

en ik heb nu goed gelet op haar lijf en hals

ze loopt inderdaad rechtsgebogen (dus eergister was misschien toeval of ik heb gewoon niet goed gekeken)

linker stelling neemt ze moelijk aan, máár ze snapt linksom wél beter de bedoeling van buitenhand e.d. dus dat had ik wel goed gevoeld! als ik rechtsom loop en ik wil 'om' gaat ze in buitenstelling lopen terwijl ze linksom dan gelijk snapt dat ze 'om' moet :D

lastig uitleggen zo, maar als linda (fysio) nog een gaatje had voor ik op vakantie ga komt ze nog een keer langs om ook uit te leggen hoe ik het het beste kan doen enzo!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 31 jan 2008, 09:28

Heb je Linda Veer erbij gehad Cindy?
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 31 jan 2008, 09:33

Marijke&Rosco schreef:Heb je Linda Veer erbij gehad Cindy?
nee linda van diepen, volgens mij uit vianen
ze is dierenarts, fysio, heeft opleiding gevolgd bij antoine de bodt, heeft laser en accupunctuur cursussen gehaald kortom van alles en nog wat :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 01 feb 2008, 12:41

Hier op stal wordt best wat gewerkt met dubbel longe, het is best een pittige techniek, en ik zou adviseren om iemand met kennis hiervan je te laten helpen om het onder de knie te krijgen.

Lammert Haanstra komt hier regelmatig les geven (longe, dressuur en menles), maar hij is deze week net geweest, maar laat anders even weten, anders kan ik Leo vragen contact met je op te nemen als Lammert weer komt.

Waar heeft jouw fysio de cursussen gehaald als ik vragen mag?
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 01 feb 2008, 12:51

Janine schreef:Hier op stal wordt best wat gewerkt met dubbel longe, het is best een pittige techniek, en ik zou adviseren om iemand met kennis hiervan je te laten helpen om het onder de knie te krijgen.

Lammert Haanstra komt hier regelmatig les geven (longe, dressuur en menles), maar hij is deze week net geweest, maar laat anders even weten, anders kan ik Leo vragen contact met je op te nemen als Lammert weer komt.

Waar heeft jouw fysio de cursussen gehaald als ik vragen mag?
geen flauw idee staat misschien op haar site www.horseinmotion.nl

en over lammert is goed! laat maar horen wanneer hij weer komt!
(9 t/m 24 feb ben ik op vakantie)
nicoline

Bericht door nicoline » za 02 feb 2008, 13:46

Je kan ook vragen of Laura van Veldhuisen je een keer wil helpen. Ik heb ook longeerles van haar gehad (enkele & dubbele longeerlijn) en het was inderdaad nog niet zo eenvoudig als ik dacht .. ook een kwestie van ervaring...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 02 feb 2008, 20:02

Vind het ook erg afhankelijk van het paard. Sommigen vergeven je fouten en helpen mee. Anderen niet.
Heb m wel altijd achterlangs trouwens, dan door het bit naar onder de singel (maargoed dat mag je voor Uniek nu niet). Vervolgens longeer ik met hele minimale druk in mn hand, omdat je ze anders teveel gesnoerd worden, terwijl ik juist wil dat ze het bit achterna gaan (kan op 4 vingers bij wijze van spreke).

Bij gebrek aan goede dubbelelonge, knoop ik de twee longes vaak aanelkaar (ene geknoopt aan het andere handvat). Vervolgens werk ik veel zoals ik met mennen doe, qua overpakken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie