lijnzaadolie?
lijnzaadolie?
Ik vraag me af of je zomaar van de een op de andere dag kan veranderen van lijnzaadolie naar zonnebloemolie(gewoon die uit de supermarkt zegmaar). Ik geef Nan zelf lijnzaadolie omdat ze veel stro eet en ook voor der vacht.
Heeft zonnebloemolie hetzelfde effect of is dat toch weer anders?
Heeft zonnebloemolie hetzelfde effect of is dat toch weer anders?
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Wij gebruiken hier ook zonnebloemolie ipv lijnzaadolie en zie dezelfde effecten (alle plantaardige olie volstaat), voor zover je dat kan zien.
Volgens mij zijn er geen overgangsverschijnselen, aangezien beide vrij gelijkwaardig zijn in vetgehalte en geen vet naar vet vraagt de grootste oplettendheid.
[edit]Even in het voedingshandboek van Ruth Bischop voor je opgezocht:
"Kies het soort olie afhankelijk van wat u ermee wilt bereiken: sojaolie, lijnzaadolie en de oliën uit grassen bevatten alle linoleenzuur en dat geeft een mooie vacht. Alle soorten plantaardige olie geven energie. Visolie (maar niet visleverolie) en specifieke vetzuren als DHA en EPA helpen bji het bestrijden van infecties."
En
"Een 'scheut' is de gebruikelijkste manier van olie toe voegen aan het dieet van het paard. Zo'n scheut bevat 100-200 g, maar voor een glanzende vacht is minder dan 100g voldoende."
Volgens mij zijn er geen overgangsverschijnselen, aangezien beide vrij gelijkwaardig zijn in vetgehalte en geen vet naar vet vraagt de grootste oplettendheid.
[edit]Even in het voedingshandboek van Ruth Bischop voor je opgezocht:
"Kies het soort olie afhankelijk van wat u ermee wilt bereiken: sojaolie, lijnzaadolie en de oliën uit grassen bevatten alle linoleenzuur en dat geeft een mooie vacht. Alle soorten plantaardige olie geven energie. Visolie (maar niet visleverolie) en specifieke vetzuren als DHA en EPA helpen bji het bestrijden van infecties."
En
"Een 'scheut' is de gebruikelijkste manier van olie toe voegen aan het dieet van het paard. Zo'n scheut bevat 100-200 g, maar voor een glanzende vacht is minder dan 100g voldoende."
Geluk is de vrucht van intens werk
zonnebloem olie mag wel, maar slaolie niet (weet ook niet waarom, maar dat is me eens gezegd door een da. volgens mij omdat het niet plantaardig is ofzo iets)
Wil je overstappen omdat het goedkoper is?
Lijnzaad olie is ook goed voor de vacht, zonnebloem olie iets minder.
Als je twijfelt bij het omschakelen meng je toch de laatse halve fles bij met zonnebloem olie en ga je daarna over op alleen zonnebloem olie.
Wij gaven trouwens altijd die omega olie. Tegenwoordig geef ik eigenlijk helemaal geen toevoegingen meer.
Wil je overstappen omdat het goedkoper is?
Lijnzaad olie is ook goed voor de vacht, zonnebloem olie iets minder.
Als je twijfelt bij het omschakelen meng je toch de laatse halve fles bij met zonnebloem olie en ga je daarna over op alleen zonnebloem olie.
Wij gaven trouwens altijd die omega olie. Tegenwoordig geef ik eigenlijk helemaal geen toevoegingen meer.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Heb laatst alle waarden van slaolie en zonnebloemolie naast elkaar gelegd en de energiewaarde van slaolie is ietsje hoger, maar kon verder geen andere samenstelling ontdekken
Was ook wel benieuwd wat er nu aan reden was waarom slaolie niet mocht/kon voor de paarden??

Geluk is de vrucht van intens werk
Sandrien, idd voor de kosten en meer omdat mensen mij erop wezen dat ik eigenlijk gewoon zonnebloemolie kan gebruiken en dat dat dus stukken goedkoper is.
Niet dat ik zelf opzoek was naar wat goedkopers maar het is altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Niet dat ik zelf opzoek was naar wat goedkopers maar het is altijd mooi meegenomen natuurlijk.

Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
die van mij krijgen lijnzaad door hun muesli heen en dan heb ik het niet over de olie, maar over de lijnzaad speciaal voor paarden. Mijn vriendin heeft de ervaring dat het bij haar fjord heeft geholpen de hoeven sterker te maken en de huid soepel, dus ik ben er ook mee begonnen om eens te kijken of ik de hoeven van Vera ook sterker kan maken.
Gewone lijnzaad is niet zo duur, 3 euro voor een kilo of zoiets
Gewone lijnzaad is niet zo duur, 3 euro voor een kilo of zoiets
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd