Alweer een vraag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Hilly
Contacteer:

Alweer een vraag

Bericht door Hilly » ma 21 jan 2008, 16:08

Kom ik alweer met een vraag.
Wie kan mij het systeem van keuringen uitleggen?
Dus hoe werkt de punten opbouw, wat heb je er aan, waar kun je terecht etc.?

Helemaal newbie op dit gebied. Vandaar.
Maar ik zou dolgraag met mijn veulens eens naar een keuring gaan.
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
yvette

Bericht door yvette » ma 21 jan 2008, 17:43

Je kan je opgeven voor elke keuring in Nederland. Dat is gratis, maar je moet wel lid zijn van het stamboek. De data staan in het boekje van het stamboek dat in het voorjaar bij je op de mat valt.

Je fjord wordt ingedeeld bij andere fjorden van dezelfde leeftijd en geslacht. Je krijgt voor 5 onderdelen punten, even uit mijn hoofd: rastype, lichaamsbouw en bespiering, gangen, beenstanden, algemene indruk. Je kan dus maximaal 50 punten halen, maar hoger dan de 40 kom je normaal gesproken niet (dat zijn de echte toppers). Met 35 punten krijgt je veulen een A-premie, tussen de 30 en de 35 een B premie.
Met een 3-jarige krijgt je met 35 punten een 1e premie en is hij/zij voorlopig model. Om model te worden moet je dan een ABOP proef afleggen.

Dit alles staat ook (veel beter) uitgelegd in het boekje van het stamboek straks. Het belangrijkste is dat het altijd hele leuke en gezellige dagen zijn.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Viv

Bericht door Viv » ma 21 jan 2008, 17:49

Haahhaa ach vragen zijn niet dom en zijn er om gesteld te worden.

In het volgende stamboekboekje (of was het de zomereditie?) kun je alles vinden over keuringen maar even in het kort.

Van veulen tot het 3e jaar krijgen ze een aanhoudpremie (A/B/C). Dit kan bij nieuwe/jonge dekhengsten van belang zijn ivm hun afstammelingenonderzoek of jij wel/niet met je jonkie naar de keuring gaat.

Als ze 3 zijn worden ze tijdens de premiekeuring opgenomen in het hoofdstamboek en krijgen ze een 1e of 2e premie. Deze 1e premie kun je definitief maken door fjordsportproeven of ABOP-proeven af te leggen en hier minimaal L dressuur + B springen of een B voor een ABOP-proef te halen.

Haal je dit binnen 2 jaar dan is je paard MODEL.

Als model kun je een 1e of 2e klasse model worden. 1e wordt je met minimaal 37pnt. Wil je deze 1e klasse definitief maken dan moet je minimaal LL-dressuur + B springen halen of een A op een ABOP-proef. Indien je dit haalt wordt je paard STER verklaard (het hoogst haalbare op de keuring)

Het model en sterschap telt weer mee voor de ouders van je fjord op preferent te worden (minimaal 3 nakomelingen model/ster voor de moeder, voor de hengsten is dat geloof ik een x% van de nakomelingen).

Je paard wordt op 5 punten gekeurd:
- rastype
- lichaamsbouw en gespierdheid
- gangen
- beenstanden en kwaliteit
- algemene indruk

Bij 35 punten heb je een A/1e premie en boven de 40pnt heb je echt een keuringstopper :D

Waar je terrecht kunt staat op de stamboeksite en in het boekje, daar komt ook een inschrijfformulier waarmee je je fjord aan kunt melden. Meedoen is gratis tenzij je bijschrijft terplaatse, dan kost dat 12,50 geloof ik.

Eeehh dit was het wel geloof ik, nog meer vragen??? Stel ze gerust of gebruik de zoekfunctie er is genoeg info te vinden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Mir

Bericht door Mir » ma 21 jan 2008, 18:03

Misschien wel belangrijk om te weten: hengsten zijn niet toegestaan op de premiekeuringen (Henkie is nog hengst toch?). Ruinen wel.
Hilly
Contacteer:

Bericht door Hilly » ma 21 jan 2008, 18:04

Dus effe of ik het goed begrijp:
Als je niet rijdt op je fjord dan kom je nooit heel hoog?
Dus je MOET je fjord berijden om bepaalde titels/niveau's te kunnen behalen?

Wat zijn jullie aardig om dit zo geduldig uit te leggen.
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Viv

Bericht door Viv » ma 21 jan 2008, 18:14

Idd als je niks met je fjord doet en hem als grasmaaier gebruikt (of niet "fanatiek" dressuurt/springt/ment) kun je geen model/ster worden maar wel gewoon 1e premies blijven halen en zelfs kampioen worden van je rubriek of dagkampioen.

Model of Ster wordt je natuurlijk niet zomaar daar moet je wel wat voor doen hihihi.

Hengsten mogen idd alleen naar de hengstenkeuring maar daar zijn wel kosten aan verbonden, de overige merrie en ruinenkeuringen zijn gratis.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Mir

Bericht door Mir » ma 21 jan 2008, 18:20

Een goed paard (dus een paard wat braaf is, goede gangen heeft en het op de keuring goed doet) hoeft niet heel fanatiek gereden te worden voor een mooi resultaat voor een bepaalde proef. Als een paard dan soepel een dressuurproefje doet, paar hindernissen braaf springt en een braaf buitenritje loopt (als je de zadelproef doet, bij andere proeven worden andere dingen verwacht) en daarmee een A haalt, kan hij model of ster worden en verder weer de wei in O:) . Sommige mensen zijn jaren bezig met het halen van 1 of meerdere predikaten, anderen halen binnen een jaar een goede proef met leuke gevolgen. Hangt af van geluk hebben, een goed paard hebben en er goed mee aan de slag zijn.
Plaats reactie