menvraagje

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Brittlover

menvraagje

Bericht door Brittlover » vr 04 jan 2008, 11:38

Britt gaat straks voor de kar en een karretje zou dan ook leuk zijn
nu ben ik een beetje aan het kijken en zie leuke karretjes alleen dan zonder rem. Ik heb wel een aantal keren gement en heb nog nooit een rem gebruikt. wat is jullie ervaring is een rem echt nodig?
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Kelly

Bericht door Kelly » vr 04 jan 2008, 11:55

Zeker met een jong en onervaren paard wel :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 04 jan 2008, 12:05

Ik zou zeggen: liever een rem en niet nodig hebben, dan een rem nodig hebben en niet hebben ;)
Brittlover

Bericht door Brittlover » vr 04 jan 2008, 12:18

ja okay
maar staat de kar ook echt stil al je die rem intrapt. ik heb weleens gehoord dat ze je er gewoon doorheen trekken.
Brittje is een topper
knhs Z+1
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 04 jan 2008, 12:25

Ja als ze willen kunnen ze hem er doorheen trekken. Maar dan wil je denk ik niet weten hoe hard je paard dan gaan zonder de rem als ze willen en niet mogen.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 04 jan 2008, 13:13

Het belemmert ze wel als ze er ineens vandoor willen, ze voelen toch enige weerstand.

Maar een rem is ook heel praktisch bij bijvoorbeeld een heuvel af.
Een paard kun je met en zonder broek mennen. (met broek vind ik wel om aan te bevelen), daarmee remmen ze zelf de wagen ook af.
Maar als je heuveltjes af gaat, moet het paard de wagen ook nog eens afremmen, dan is een rem op de wagen wel heel praktisch.
En vind een rem altijd veiliger dan geen rem.

We hebben geleerd op de koetsierscursus, dat met opstappen, als je gaat zitten, ook je voet op de rem moet houden en als je dan wilt vertrekken pas de voet van de rem afhalen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 04 jan 2008, 13:25

Tja, vind het heel verschillend per paard. Vind zelf een rem wel heel handig om paarden even op hun nr te zetten als ze niet snel reageren op mijn remmende hulp of als ik niet zuiver vertrouwen heb in het paard (en dus de mogelijkheid hebben er vandoor te gaan/achteruit drukken).
Wel moet ik dan een goede rem hebben!! (dus goed van kwaliteit en niet zo'n half verroest ding, waarbij je eerst paar keer moet pompen om vervolgens te hopen dat ie het doet)

Maar helaas gaat een rem vaak wel samen met een zwaarder karretje (ik ga ooit nog eens voor een dresseerkarretje met rem).

Verder trekken ze maar zelden door een goede rem heen. Dan moeten ze wel enorm sterk en stug in de mond zijn of zo ongelofelijk in paniek én alsnog sterk en stug. Een paard wat zich goed laat terugnemen op het bit en/of goed laat sturen is een rem geen per definitie noodzakelijkheid, maar wel altijd handige en veilige bijkomstigheid.

Daarnaast voor heuveltjes inderdaad handig bij zwaardere karren waar een broek teveel zou inwerken.

Rijd Sas hier geregeld met kar zonder rem (sulky of gewoon lekker licht lopend dresseerkarretje) en we lessen eigenlijk ook altijd met ongeremde karretjes (maar ben je ook in een bak).
Geluk is de vrucht van intens werk
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 04 jan 2008, 13:32

Beter mee dan om verlegen zeggen ze dan, maar een Fjord trekt makkelijk de kar door de rem hoor. En het geluid wat de wagen dan maakt is reden genoeg om daardoor juist misschien in paniek te raken.

Maar als je paard stil staat en je houdt je voet op de rem is het natuurlijk wel een extra teken naar je paard om stil te blijven staan als-ie weg zou willen.
Esther

Bericht door Esther » vr 04 jan 2008, 14:11

Ik zou zeker voor een karretje met rem gaan. Ik vind het wel handig.
Jeskim heeft soms even wat moeite met haar geduld bewaren als ze stil moet staan en even de rem erop werkt heel goed..

Britt is ook nog wel jong, dus dan zou ik zeker een rem aanraden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 04 jan 2008, 15:34

Ik rijd ook met rem :D Geeft me toch een veilig gevoel dat hij er op zit (en met mijn fjorarie gebruik ik m ook wel regelmatig)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Brittlover

Bericht door Brittlover » vr 04 jan 2008, 17:41

okay dank jullie wel
ik heb een broek bij mijn tuig, dus die krijgt ze om.
Brittje is een topper
knhs Z+1
Viv

Bericht door Viv » vr 04 jan 2008, 17:41

Absoluut MET rem, je kunt hem maar beter bij je hebben voor noodgevallen. Mijn Tjambourgini was superbraaf maar af en toe hebben we hem echt wel nodig gehad. Dus beter paar centen meer uitgeven en veilig de weg op gaan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Leentje

Bericht door Leentje » vr 04 jan 2008, 18:26

zker met rem,ik ozu,als ik ooit nog het geld over heb,voor een wagen,4wiel geremd nemen,ipv 2.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 04 jan 2008, 19:29

Om te beleren is een 2wieler erg handig als ze bv. achteruit gaan gaat de wagen gewoon mee een 4wieler kan dan omgedruk worden. Als ze echt willen dan heb je niets aan een rem.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 04 jan 2008, 21:15

Ik ben ook voor rem. Er zit ook een rem op mijn sulky, maar ik gebruik hem nooit. Behalve bij halthouden. Ulvy was altijd nog wat ongeduldig en toen heb ik de rem gebruikt en voelde ze inderdaad weerstand dat was genoeg om haar te leren halthouden.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Brittlover

Bericht door Brittlover » za 05 jan 2008, 09:54

kar geregeld :D
eerst nog even geen eigen, even doorsparen
maar die man die haar gaat beleren heeft een geschikte kar.
in de voorjaarsvakantie gaat ze ervoor. *o/*
Brittje is een topper
knhs Z+1
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » za 05 jan 2008, 14:57

Brittlover schreef: maar die man die haar gaat beleren heeft een geschikte kar.
Mag ik vragen naar wie ze gaat???
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » zo 06 jan 2008, 16:37

M'n moeder drukt de rem alleen in als haar pony al stilstaat, om hem dan ook op z'n plek te houden (hij kan nogal es enthousiast zijn ;) ). En af en toe een heeeel klein beetje, met bergaf. Hij trekt er wel gewoon dwars doorheen hoor, als hij wil, en het is een Welsh-A'tje. Als ze gaan, dan gaan ze toch. Alleen stuitert de wagen dan met geblokkeerde wielen achter je pony aan.
Als ik onderweg in het bos soms eventjes bijremde, schrok hij zo van het geluid -was geen hard geluid, meer een beetje schurend- dat ie alleen maar weer harder wilde.

Dus een rem op je wagen is echt niet hetzelfde als de rem in je auto ;)
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » zo 06 jan 2008, 19:16

een rem gebruikt je alleen maar om te zorgen dat de kar niet op de kont van het paard komt als je heuvel af (ook een heel licht glooiinkje bij bv een brug kan daar al genoeg voor zijn, zeker als je paard dicht op de kar staat)
Een rem om te remmen kun je wel vergeten dat heeft helemaal geen zin.
Veel lichte wagentjes hebben geen rem omdat de combinatie van licht ogen en een GOED AFGESTELDE BROEK zo'n wagentje bij een paard dat het gewend wel tegen kan houden.

Ik geef de voorkeur aan een rem, ondanks dat ik hem eigenlijk nooit gebruik. Maar je KAN hem dan wel gebruiken in geval van nood.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie