wie heeft er ervaringen met hengsten?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
wendy79

wie heeft er ervaringen met hengsten?

Bericht door wendy79 » do 27 dec 2007, 14:35

Hallo,

Zoals jullie wel hebben gelezen is Chris nog hengst. Dit willen wij ook zo houden, hij gedraagt zich nu heel netjes, en kan ook normaal bij merries etc langs lopen als zij uit wandelen gaan. hij laat wel even horen dat hij er is, maar aan de hand is hij goed hanteerbaar!
Hij is makkelijker dan onze vorige shetlander hengst. wij konden alles met hem en liep ook als hengst voor de kar, maar toen hij ruim 3 jaar was hebben wij hem toch laten castereren omdat hij wat gemeen werd naar de geiten toe. En joeg elke vogel uit zijn wei. hierna was dat over.

Ik vraag mij af wat jullie bevindingen zijn met jonge hengsten. Chris staat nu nog zielig alleen met 2 geiten waar hij veel mee optrekt, maar als zij gaan verhuizen kont hij eerst bij een neef van ons te staan die 3 merries heeft en 2 ruinen, als hengst komt hij niet bij hen in de wei natuurlijk.
Hij gaat ook eerder dan wij, aangezien het wat warmer is dan hier gaat hij voor dat de zomer daar echt uitbreekt alvast heen om aan de warmte te wennen. het is daar niet zo benouwd dan hier, en op warme dagen doen we geoon niks met hem, dan komt dat ook wel goed.

Wij willen, zodra wij grond hebben gekocht (hopelijk in januari) en de wei etc klaar hebben er zowiezo een paard bij, of een rijpaard of gewoon een shetlander maatje voor chris, dit wordt dan hoogstwaarschijnlijk een ruin.
maar we schaffen er hier nog geen aan, dat komt dan ergens in augustus.

1 van de geiten wil ik ook mee hebben maar op dit moment mag ze niet worden vervoerd ivm de blauwtong dus ik kan er niet vanuit gaan dan zijn vriendin ook meteen met hem mee kan.

Ik vraag mij dus af, of het verstandig is om hem hem hengst te laten, we zouden hem van het voorjaar ook gewoon kunnen laten castereren zodat hij meteen in een groep kan lopen etc. dus ik was even benieuwd naar jullie mening.

We verhuizen overigens naar Portugal.

groetjes wendy
Amber_

Bericht door Amber_ » do 27 dec 2007, 14:53

Wow Portugal ! *o/*

Ik heb zelf ook een 1,5 jarige hengst.. Die ik zelf hengst wil laten. Dus snap wel beetje waar je mee zit. Ik zou neigen naar het even alleen laten staan, maar ja.. op zich is dat erg egoistich :j. Ik zou hem laten casteren zodat hij al lekker in de groep kan.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 27 dec 2007, 14:54

Ik zou kiezen voor castratie. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Met een hengst moet je toch altijd rekening houden en dan doel ik met name het in groepen mee laten gaan op pensionstallen. Ik vond de hengst op mijn vorige pensionstal altijd een beetje sneu. De rest stond lekker buiten en hij ging dan 's ochtends een uurtje in afzondering. Als je het zelf anders kunt regelen is dat prima natuurlijk, maar als ik de keuze had tussen mijn paard in afzondering van de rest zijn leventje door laten komen of ruinen dan kies ik voor het laatste.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
yvette

Bericht door yvette » do 27 dec 2007, 15:48

Ik heb bij mijn jaarlinghengstje ook gekozen voor castratie, omdat ik vind dat de meeste hengsten nogal een arm sociaal leven leiden.
Nu is hij nog mak misschien (was die van mij ook), maar dat kan natuurlijk ook zo maar omslaan.
Uiteindelijk is het ieder zijn eigen beslissing natuurlijk.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
claudia

Bericht door claudia » do 27 dec 2007, 16:01

Hoi,

Ik heb zelf een 3 1/2 jarige en ook een C tje(Coen). Beide zijn hengst.

Maar als ik jou verhaal zo lees moet je die van jou nog voor dat je gaat laten castreren.
Waarom: in het voorjaar wordt hij zowieso veel meer hengst. Daarbij komt ook nog dat hij bij merrie's komt te staan , daar wordt hij zeker niet rustiger van. Een shetlander er later bijzetten(als hij nog hengst is) is zeker geen doen voor het arme kleine beestje.
Bij Coen heeft tot aan het najaar Nono bijgelopen(ook een shet) maar dat hoef ik nu niet meer te doen. Coen dekt hem, loopt hem onderste boven en begint hem echt te vervelen.

Maar wat is jou reden om hem hengst te houden, wil je er mee gaan dekken?

Mijn mening is : Castratie voor je vertrekt. (lekker nog door je eigen dierenarts latendoen)

Veel succes
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Krista

Bericht door Krista » do 27 dec 2007, 16:56

Ik sluit me geheel bij Claudia aan.
Je weet niet hoe hij zich gaat ontwikkelen en aan een groot deel van de hengsten heb je je handen vol. Samen met een ander laten lopen gaat op die leeftijd ook meestal niet meer goed. Straks zit je in Portugal en heb je daar een probleem.. ik zou hem fijn in Holland voor vertrek laten castreren.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
wendy79

Bericht door wendy79 » do 27 dec 2007, 17:04

Hallo,

Nee het is niet onze bedoeling om met hem te fokken. Het is meer zo dat mijn vriend er problemen mee heeft om hem te laten castereren..kerels he? hihi
Daarnaast vind ik het ook erg mooi hoor, hoe ze uitgroeien tot hengst.
Maar het is wel zo natuurlijk dat het meer problemen geeft, helemaal in groepen.
Ik zat dan ook nogal in dubio...wel niet wel niet...
Jullie hebben iig wel het zelfde idee als wat mij het verstandigste leek......dus, sorry chris....de vee arts gaat langs komen van het voorjaar!!
Nu moet mijn vriend het er nog mee eens worden. maar dat gaat vast wel lukken
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 27 dec 2007, 17:06

Ik ga met de rest mee, castreren en wel door je eigen dierenarts nog.

Mijn paard is lang hengst geweest en zolang die maar niet tussen de merries in stond ging het wel. Als ze uiteindelijk met merries in contact komen en er interesse in krijgen veranderen ze toch.

Wil je gaan dekken? Zo niet, waarom hengst laten?

Ik vind altijd dat je een kind niet op een berg snoep kan zetten en kan zeggen "afblijven".
Waarom zou je een hengst wel tussen de merries zetten als die eraf moet blijven?
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 27 dec 2007, 18:06

Tja mening als iedereen hierboven, met name vanwege geen toekomstige dekcarriere in zicht en bij andere paarden kunnen staan.

Ondertussen wel duidelijk geleerd, dat een sociale opvoeding veel bijbrengt. Altijd in een groep gestaan hebben, wisselingen in groepsformaties etc, het maakt ze wel aannemelijker in wat ze wel en niet kunnen maken. Niet het altijd maar brullen en blazen om beter te zijn.

Maar elke hengst blijft zijn eigen karakter houden. Daar waar de een enorm concurrentie gericht is, staat de ander 'gezellig he' te kijken. Sommige hengsten reageren aggressief naar elkaar, anderen spelen of reageren nauwelijks. Sommigen zijn vrij sociaal naar merries/ruinen, anderen zeer dominant of opdringerig, geweldadig, maar ook deels onderdanig heb ik gezien.
Geluk is de vrucht van intens werk
Vera

Bericht door Vera » do 27 dec 2007, 21:20

om je paard een sociaal leven te gunnen zou ik hem ook laten castreren. Zeker als je geen fokkerij plannen hebt.
Om een paard hengst te houden, moet je wel veel kennis en ervaring hebben om het dier geestelijk gezond te kunnen houden.
Als ruin kan hij lekker bij de merries.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » vr 28 dec 2007, 19:23

Dat vind ik ook hel grootste euvel met hengsten, ze hebben veel mider sociale contacten, het lijkt me veel fijner om dan een ruin te hebben die lekker met maatjes in de wei kan, lijkt me best een verschil in kwaliteit van leven.. Het ene geval is uiteraard niet hetzelfde met een ander, maar over het algemeen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » vr 28 dec 2007, 19:33

Ik zou ook kiezen voor nog castreren voor je vertrekt.

Mijn jaarling kon opzich nog wel hengst blijven (had gezelschap van de andere jonge hengsten), maar heb toch gekozen voor castreren omdat ze met 2 jaar toch al een stuk meer hengstenmanieren krijgen, en als de andere hengsten gekeurd gaan worden zou de mijne sowieso alleen komen staan en ik wil niet dat hij zo'n geisoleerd leven gaat leiden...

Nu kan hij lekker naar buiten met de merries, ben zo blij dat ik het gedaan heb! Anders stond hij weer altijd alleen in de bak, waar hij ook alleen maar vervelend van werd...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Viv

Bericht door Viv » zo 30 dec 2007, 14:26

Denk dat de geestelijke gesteldheid van je paard straks belangrijker is dan die van je vriend mag ik hopen. Castreren dus, alle redenen zijn hierboven al genoemd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie