buitenrijden vs in de bak - verwarrend?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Klijntje
Contacteer:

buitenrijden vs in de bak - verwarrend?

Bericht door Klijntje » za 27 okt 2007, 15:46

Ik wil meer met Zico het bos in, en dan lekker de lange paden draven, zodat hij wat conditie opbouwt. Na 3 rondjes galop aan de longe moet ie nl bijna aan de beademing ;)
In de bak rijd ik hem nageeflijk, dit gaat goed. Maar buiten lukt dit niet zo goed. Hij is dan van zichzelf al vlug, en vrij kijkerig, en hij maakt zich dan sterk op mijn hand. Ik heb dan moeite hem nageeflijk te krijgen. Als ik hem voorwaarts (van mijn hand af) rijd, gaan we al helemaal full-speed door het bos 8-) en dat is niet mijn bedoeling. Ik wil het allemaal lekker relaxed. Als ik 'gewoon' heel licht contact hou of soms de teugels in een boogje, zijn we allebei ontspannen.

Wat mij betreft hou ik het nageeflijk rijden in het bos even voor gezien, maar is dit niet verwarrend voor Zico? Want ik rijd hem dan dus op 2 verschillende manieren. En aangezien we nog volop in het leerproces zitten, en ik van mijn instructrice altijd consequent en duidelijk moet zijn... In feite ben ik op deze manier dus niet consequent.

Wat vinden jullie er van?
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » za 27 okt 2007, 18:15

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, je vraagt toch ook niet om nageeflijkheid in het bos en wat je niet vraagt hoeft ie ook niet te doen.

Ik rijd in elk geval nooit dressuur in het bos en ze lopen in de bak ook weer gewoon nageeflijk. (ook wel eens een stukje op het strand ofzo als ik het vraag)

Je laat hem in de bak met in en uitstappen toch ook langer lopen (neem ik aan) en dan vraag je tussen door toch ook meer nageeflijkheid en dat is toch ook niet verwarrend.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » za 27 okt 2007, 20:22

Ik denk juist dat dit beter is.
Op deze manier leer je je paard dat buiten gewoon lekker relaxed lopen is en in de bak gewerkt moet worden.
Als het buiten niet meer lukt krijg je juist met de nageeflijkheid in de bak ook problemen denk ik..
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » zo 28 okt 2007, 06:33

Vera schreef:Je laat hem in de bak met in en uitstappen toch ook langer lopen (neem ik aan) en dan vraag je tussen door toch ook meer nageeflijkheid en dat is toch ook niet verwarrend.
Ja, natuurlijk, daar had ik zelf niet eens aan gedacht!
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 28 okt 2007, 06:40

ik rijd mijn paarden buiten nooit 'aan de teugel' :?
dat moet toch ook voor beide ontspanning zijn?!?!?!

nee hoor ik zie daar totaal geen verwarring in! in de bak moeten ze werken en buiten lekker rondkijken!!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 28 okt 2007, 08:58

ja ben het met cindy eens, buiten lekker ontspannen, moet in de bak naturlijk ook zo zijn maar dan rij je zelf toch ook anders dan op een buitenrit.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Viv

Bericht door Viv » zo 28 okt 2007, 09:09

Ik rijd dressuur in de bak en endurance in het bos en dan rij ik Tjo echt niet nagefelijk hoor buiten. Belangrijk is wel dat ze aan de hulpen staat dus als ik nagefelijkheid wil dat ze dat ook moet doen. Kwestie van consequent zijn, ook in het bos. Dus de eerste tijd richting nagefelijk rijden kan geen kwaad ook voor je eigen veiligheid. In de bak is dit dus nog niet bevestigd als ik het zo lees.
Buiten gewoon voor de zekerheid een martingaal erom doen.

Buitenrijden voor onstapnning is super maar dan moet je wel kunnen ontspannen idd. Draai het bv eens om. Ga in de bak met een lange teugel lekker rondjescrossen (okeej je wordt beetje duizelig geef ik toe) en buiten juist meer oppakken. Zo leert hij dat hij echt op jou moet wachten tot jij zegt wat de bedoeling is die dag. Zico is een slimme pony als ik het zo lees en hij loopt wat op de zaakjes vooruit.

Succes!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » zo 28 okt 2007, 09:19

Ik rijd vuran ook nooit aan de teugel buiten! Altijd aan de lange teugel (hij is ook wel mak tegenwoordig buiten ;) )

Dus je kunt best in de bak wel nageeflijk rijden, en buiten niet. Vuran word boos als ik hem buiten nageeflijk vraag, dan kan hij niet genoeg rondkijken :+
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 29 okt 2007, 19:20

over het algemeen rijdt ik unique met een lange teugel buiten, zo af en toe pak ik dr even op en dan gaan we even wat wijken en inbuigen links en rechts. Maar het grootste gedeelte loopt ze lang
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 29 okt 2007, 19:30

Ik rijd ook altijd met een lang teugeltje buiten, dat is op de een of andere manier voor mij en voor hem ontspannender. Als hij iets spannend vindt (wat niet vaak voorkomt) dan wil ik hem nog wel een oppakken om hem een beetje af te leiden maar normaal is het gewoon in 3 gangen lekker los.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Fannyfjord
Contacteer:

Bericht door Fannyfjord » di 30 okt 2007, 17:07

Je hoeft natuurlijk niet sierlijk dressuur te rijden buiten, ik rijd ze nooit nageeflijk buiten en in de bak lopen ze dan wel heel goed hoor. Dat snappen ze vaak wel.
Esther

Bericht door Esther » wo 31 okt 2007, 20:52

Normaal als ik buiten rijd, we nemen even niet het fiasco van afgelopen zaterdag mee, doe ik dat met lange teugel. Als ik ze daar tegen houdt gaan ze vaak alleen maar harder lopen.. Ontspannen en gewoon normaal tempo.. Er is veel te zien en ik snap dat ze zelf ook wel even willen kijken..

Er is wel een veldje in het bos waar we wat dressuur oefeningen doen, gewoon ter afwisseling, voor de lol o.i.d.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie