hoe doen jullie dat?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

hoe doen jullie dat?

Bericht door Tamara » do 25 okt 2007, 16:11

als je hebt gereden, intensief, lekker gewerkt, en je paardje is goed nat van het zweet, dan stap je flink uit, zo ook ik...

Maar na het uitstappen blijft de hals en de plek onder het zadel nog best nattig. Wel al afgekoeld, maar nog nat. Waar het zadel heeft gelegen is dan nog iets warm. Haar lijf is niet super warm meer, ook niet koud, maar lauw om het maar zo te zeggen. Doen jullie dan de deken er al op, of laat je ze nog even zonder deken aan de lucht drogen? Beide spreken me aan en tegen, Omdat als ze nog klammig zijn, en ik gooi mijn 150 grams regendeken met katoen voering er op, wordt die deken nat van binnen, en koud op den duur...
Maar als je ze zo laat staan afkoelen, en het is/wordt kouder buite, lijkt me ook niet gezond.Ik stap overigens rond een 15 min uit. En ze gaat na het rijden op stal.

Ben benieuwd hoe jullie het doen
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 25 okt 2007, 16:14

Ik zet ze dan gewoon zonder deken weer weg, maar als ze echt zeiknat zijn van het zweet dan doe ik er nog even een zweetdeken over, die Mop op het einde van de avond eraf haalt.

Maar hopelijk hoeft dit niet meer vanaf zondag want dan wordt Odin geschoren :D
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 25 okt 2007, 16:17

ik kan dus niet wegzetten of een zweet deken op gooien, want er is niemand die ff de deken er af haalt, of wisselt. Ik moet het dus in 1x doen, en dan ga ik pas de volgende dag weer heen... dat is ook het lastige
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 25 okt 2007, 18:17

mijn paarden zijn geschoren, maar als ze nog vochtig zijn geef ik ze wat eten en doe ik of even de zweetdeken op, of als het warm genoeg in stal is even zonder en dan borstel ik nog wat zweet eraf en dan kunnen de dekens er ook gewoon op!

wat ik ook vaak doe is aan de hand nog een paar rondjes uitstappen zonder het zadel dan is die plek ook sneller droog of even buiten uitstappen! dan drogen ze ook sneller!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 25 okt 2007, 18:26

Anton laat ik altijd even lekker rollen en dan even zonder deken staan. Als hij dan echt weer koel is, gaat de deken er op.

Sas heeft sinds paar dagen dat ik er toch de zweetdeken even op gooi. Dan krijgt ze eten en ruim ik mijn spullen op, waarna de deken er weer af gaat en we naar het land lopen. In het land begint ze dan vaak ook meteen te rollen. En zo doe ik het eigenlijk de hele winter. Alleen als ze écht nat nog is en écht koud dan blijft de deken op tot we voor het land staan (is eindje lopen). Of heb wat handdoeken in de kast liggen, waarmee ik dr droger wrijf.
Geluk is de vrucht van intens werk
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » do 25 okt 2007, 18:30

Na het rijden een zweetdeken en dan in de avond of ochtend er weer af.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 25 okt 2007, 18:43

In de winter zorg ik altijd dat ik 's ochtends rijd. Als meneer gezweet heeft (meestal alleen met les, want voor de rest rij ik niet intensief) gooi ik een 0 grams deken op met een fleecelaag erin. Rond vijf uur moet ik altijd voeren en dan haal ik hem eraf en dan is hij meestal lekker droog. Doe dit al jaren zo.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Krista

Bericht door Krista » do 25 okt 2007, 18:51

Ik stap altijd uit na het rijden, ongeveer 10 minuten, daarna stap ik af, doe ik de singel heel los en wandel ik nog een paar rondjes met hem. Dan op stal met de zweetdeken even op, krijgt ie wat te eten, en na een kwartiertje is ie altijd droog en dan gaat de gewone deken op!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Charret

Bericht door Charret » do 25 okt 2007, 22:31

Goed uistappen en dan even het ergste zweet erui spoelen, zweetdeken op en die de volgende ochtend omwisselen.
Ik spoel van Jouke het zweet omdat hij anders erg gaat schuren. Sandra heeft dit niet.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
heidie

Bericht door heidie » do 25 okt 2007, 22:48

Ik heb dit probleem ook. Jordy is niet geschoren en zweet enorm met rijden. Meestal laat ik hem een half uurtje met w\zweet deken op staan en dan moet hij weer de wei in. IN de winter (dan zal eerdaags wel weer gebeuren) staat hij snachts op stal en heeft hij in ieder geval geen last meer van de wind. Maar ik vind het nu al wel sneu als ik hem overdag de wei in doe.

Ik heb niemand die de deken eraf haald en in de wei met zijn alle zijn er al drie gesloopt, dus dat kan ook niet meer. Pppffff, balen.

Ik probeer hem zo droog mogelijk te maken. meer kan ik niet doen. Als hij te nat blijft dan moet ik maar een keertje terug komen later op de avond om de deken eraf te halen.
Gr heidie
Esther

Bericht door Esther » vr 26 okt 2007, 08:51

Tja, ik heb dat probleem niet echt. Tea vind het heerlijk om te rollen na het rijden, dus dat doet ze sowieso en dan gaat ze het land weer op. Is ze nog erg nat dan borstel ik haar af na het rijden en gaat de zweet erop en gaat ze de wei op. Ze staan naast mijn huis dus kan hem er elk moment weer af doen..

Een tip, eerst rollen en dan ze zweet erop, andersom werkt niet handig, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
druppeltje

Bericht door druppeltje » vr 26 okt 2007, 09:16

Roosje is onder haar hals en een gedeelte van haar borst geschoren. Dus na het rijden laat ik haar een kwartiertje tot een halfuurtje met zweetdeken staan, en dan is ze eigenlijk altijd droog tot nu toe.

Ze staat dan wel op stal 's nachts en ik rijd meestal 's avonds.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 26 okt 2007, 09:40

Ik stap na het uitstappen ook altijd nog ff af om de singel losser te doen, en dan nog fftjes te stappen.
Daarna afzadelen, het ligt eraan hoe nat ze nog is, en dan krijgt ze of haar bucas op of een fleece/wollen zweetdeken. De bucas ademd erg goed, dus als ze wat nattig zijn kun je ze daarmee wegzetten.
Vera

Bericht door Vera » vr 26 okt 2007, 09:42

je kan toch nog een zweetdekentje opdoen als je nog aan het opruimen ed bent. Misschien krijgt ie nog wat voer in de tussen tijd of doe je nog een klusje zoals waterbak vullen, meestal zijn ze na een kwartiertje wel droog genoeg als je ook al goed hebt uitgestapt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ingele

Bericht door Ingele » vr 26 okt 2007, 10:54

Ik gooi hem op stal met zweetdeken, wordt dan vanzelf een keer door staleigenaar verwisseld :)

We hebben vier voerbeurten, bij elke voerbeurt kijken ze welke dekens gewisseld moeten worden :)
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 26 okt 2007, 11:28

Esther schreef:Is ze nog erg nat dan borstel ik haar af na het rijden en gaat de zweet erop en gaat ze de wei op.
Hoe bedoel je dat? Dat je haar gewoon weer gaat borstelen?
Ik dacht altijd dat zoiets nooit goed was voor een paard...
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Leentje

Bericht door Leentje » vr 26 okt 2007, 12:53

ik doe een zweetdeken op,ondertussen,ruim ik alles op,pak nog wat voer oid,drink ff een kop warme choco.
daarna wissel ik de deken om voor zn winterdeken.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Esther

Bericht door Esther » wo 31 okt 2007, 20:34

Nee, ik veeg na het rollen de ergste plakken modder/zand er even af, anders wordt de deken zo vreselijk ranzig..

Maar uit interesse, ik heb zelf geloof ik ook gehoord dat het niet goed is, waarom is het dan niet goed??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie