Dikke kogels

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Roosjuh

Dikke kogels

Bericht door Roosjuh » do 25 okt 2007, 11:03

Yessie heeft 1 scheve kogel geeft op zich niet alleen ze raakt dan met ijzer der andere kogel. Goed doet ze al vanaf begin is trouwens verbeterd. Maar iedere keer staat ze met dikke kogels achter de dag na ik gereden heb.

Dus logisch ik ga met strijklappen achter rijden, volgendedag nog dik! Nu doe ik na het rijden heel goed koelen, want zodra ik koel trekken ze weg. Maar daarmee is nog de oorzaak niet opgelost want een normaal paard krijgt geen dikke kogels van beweging?

Dus nu dacht ik sinds wanneer heeft ze dit krijgt ze het dan van het nieuwe voer (cavalor - endurix) heel hoogwaardig voer omdat ze anders zo energie loos is.

Maar wat zouden jullie doen aan die achter benen, toen de VA er was had ze ze verdraaid natuurlijk weer niet. Heeft iemand nog een briljant idee?

Ze loopt niet kreupel of onregelmatig of iets ze krijgt gewoon vocht in der achterbenen. Ben benieuwd naar reactie's :).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Krista

Bericht door Krista » do 25 okt 2007, 11:14

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt, of die dikke kogels komen door het aantikken of door het werk? Voor het aantikken van de kogels zou ik in ieder geval een goede hoefsmid opzoeken en je paardje een beetje binnendoor laten zetten en eventueel helpen met een ijzer, overleg dat eens met een goede smid.
Te eiwitrijk voer in combinatie met te weinig beweging kan ook leiden tot opgelopen benen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » do 25 okt 2007, 11:15

kan idd door het voer komen, Tjo krijgt nu ook andere brok, is veel energieker maar heeft wel iets meer opgelopen benen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 25 okt 2007, 11:27

Krista schreef:Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt, of die dikke kogels komen door het aantikken of door het werk? Voor het aantikken van de kogels zou ik in ieder geval een goede hoefsmid opzoeken en je paardje een beetje binnendoor laten zetten en eventueel helpen met een ijzer, overleg dat eens met een goede smid.
Te eiwitrijk voer in combinatie met te weinig beweging kan ook leiden tot opgelopen benen.
Dat weet ik zelf ook niet ;) ik heb een goede hoefsmid en er ligt een ijzer onder. Ik dacht dat dikke kogels door het aantikken kwam maar met strijklappen bleven ze nog.

Yessie heeft afgelopen week iedere dag gelopen en wanneer ik niet rijd pas ik meteen het voerschema aan of ze krijgt de gewone basis brok.

Bedankt voor het advies :).
Viv schreef:kan idd door het voer komen, Tjo krijgt nu ook andere brok, is veel energieker maar heeft wel iets meer opgelopen benen.
Geeft dit niet dan? Yessie loopt echt best veel zeker 4 keer per week, de afgelopen week zelfs dagelijks, afwisselend buiten en bak.
Vind het een heel vaag en vervelend probleem maar zolang ze niet onregelmatig is kan de VA ook niks doen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Mieke

Bericht door Mieke » do 25 okt 2007, 12:52

je kunt de hoefsmid ook vragen of hij een soort verzwaring maakt aan een kant van het ijzer, als ze dan hun been optillen word het door het gewicht iets naar buiten gezwaaid waardoor ze minder snel zichzelf aantikken
Ctje :)
Viv

Bericht door Viv » vr 26 okt 2007, 12:41

Roosjuh schreef:
Viv schreef:]kan idd door het voer komen, Tjo krijgt nu ook andere brok, is veel energieker maar heeft wel iets meer opgelopen benen.
Geeft dit niet dan? Yessie loopt echt best veel zeker 4 keer per week, de afgelopen week zelfs dagelijks, afwisselend buiten en bak.
Vind het een heel vaag en vervelend probleem maar zolang ze niet onregelmatig is kan de VA ook niks doen.
Voor zover ik wete niet, sommige paarden rwageren daar nu eenmaal meer op dan anderen. Tjo loopt van7-22u buiten en wordt dagelijks gereden dus aan gebrek aan beweging kan het niet liggen. Soort beweging is veranderd. Enige verschillen die ik heb is dat ze van de ijzers is en ander voer heeft. Maarja beide bevalt verder prima.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie