longeren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 16 okt 2007, 18:10

zo'n uitgezette ring is misschien wel heel handig, maar aan de andere kant is dat weer hetzelfde als altijd langs de bakrand rijden en rijd dan maar eens zonder :D

mijn paarden lopen netjes op de volte in de grote bak zonder te hangen, of over de schouder weg te willen lopen.....

én het is erg goed om ook eens stukken rechtuit te gaan dus ik doe het uitstrekken altijd op de lange zijdes en dan ren ik mee :D voor het paard heel goed dat hij dan ook rechtuit gaat en niet alleen maar op de volte én er komt een hele mooie uitgestrekte draf (of galop) uit, vervolgens blijf ik weer staan en draaien ze weer netjes de volte om me heen zonder dat ik hoef te trekken!

(en ik kom zelf ook nog aan een beetje beweging hahaha)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 16 okt 2007, 18:30

Zortin en jamie met pessoa en de longeerlijn via de bitring terug naar de singel. Mindy toch maar met gogue en longeerlijn aan de kaptoom. Zo begin ik ook met onervaren maar wel rustige paarden.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » di 16 okt 2007, 18:35

Als ik longeer, dan longeer ik óf gewoon los in de longeercirkel (met hindernisjes, balkjes ofzo) of ik longeer met pessoa. En dan bouw ik op van laag, lang en rond, naar hoger ingesteld :j
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 16 okt 2007, 18:59

Ik longeer niet echt heel erg vaak, ongeveer 1x per week ofzo. Ik doe het altijd in de longeerbak, want in een gewone bak is het nog zo'n gevecht, en zo blijft hij goed bij me. Ik doe het wel altijd met hoofdstel maar niet altijd met bijzet, als ik het met bijzet doe dan maak ik het ook laag vast en neem iets stelling daarmee.
En om gewoon lekker uit te laten razen dan longeer ik los en jaag hem lekker op.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 17 okt 2007, 08:36

Afbeelding

zo longeer ik raya bijna altijd. soms ook samen met sas in de longeerbak/roundpen. omdat we nu niet meer in de rijbak mogen longeren heb ik er ook vaak geen lijn meer aan zitten.

verder dekje (niet altijd maar meestal wel)
longeersingel
touwtjes
en hoofdstel in.

ik heb een tijd met een pessoa gelongeerd en dat ging erg goed, destijds vind raya het ook een stuk minder erg om te longeren. Nu doe ik het gewoon weer met touwtjes en snapt ze hem zo ook.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » wo 17 okt 2007, 08:45

Ik longeer ook met touwtjes, alleen zet ik de touwtjes aan de zijkant vast en boven in.
Met hoofdstel longeersingel en dekje
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
Tanja

Bericht door Tanja » wo 17 okt 2007, 08:59

Longeer meestal met hoofstel maar heel soms met halster.
Afgewisseld met longeersingel en elastiek of touwtjes.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 17 okt 2007, 09:14

Ik ben niet zo'n longeur maar ik heb het laatst met mijn instructrice gedaan om een paar dingen te trainen die we ohz blijven tegenkomen.

Ik longeer met elastiek, wel op de langste stand en dan tussen de voorbenen. Ik zie echt verbetering bij die van mij.
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 17 okt 2007, 10:52

Ik longeer San altijd met pessoa :j Op de middelhoge instelling; ze gaat uit zichzelf al veel duiken, dus doe ik 'm expres niet onder haar buik vast. Werkt perfect voor San.
Soms ga ik ook wel eens freestylen en dan is ze helemaal los. En als ik balkjes ga lopen aan de longe maak ik de pessoa los.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 17 okt 2007, 13:27

Ik longeer ofwel met de pessoa, ofwel gewoon aan het halster of hoofdstel. Eerste echt als training en het tweede gewoon als hij ff energie kwijt moet
(want hoe hevig hij ook staat, los in de bak staat hij altijd maar wat te sjokken en los opjagen gaat ook niet bij hem...)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 17 okt 2007, 13:31

Longeer heel verschillend. Soms ook meer freestyle, dan longeren.

Momenteel zet ik Sas vaak bij dmv dr teugels, schoftje om en in de round pen los. Dan hangt ze ook niet op de longeerlijn (en ik trek dr niet zo snel aan).
Vervolgens heb ik altijd wel zweep mee, maar gebruik m lang niet altijd.
Sas is in dat opzicht enorm makkelijk betreft longeren. Die reageert op de kleinste bewegingen als je gecontreerd bezig bent. Kan haar in principe ook van voor tegen houden en van achter iets aanjagen, waardoor ze wel actiever gaat lopen, maar niet sneller. Enorm makkelijk!

Maar heb ook wel dagen dat ik dr gewoon lekker los gooi en het me puur om de beweging gaat en niet zozeer de wijze waarop. (meestal is dit in de winter het geval als we weinig anders kunnen. Dan 'longeren' we ze vaak los met zn 2en en houden we er veel afwisseling van tempo in, wisselen veel in het links en rechtsom en leggen vaak paar balkjes neer.)

Pessoa heb ik ooit eens geprobeerd, maar vond ik niks. Snap dat ding niet zo goed.
Dubbele longe ook wel geprobeerd, maar ben ik nog niet zo getalenteerd in (en heb dan constant weer de neiging er achter te gaan lopen en gewoon te gaan mennen).
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 17 okt 2007, 15:30

dus touwtjes is ook echt touwtjes, a is het stro touw, haha. Ik dacht dat dat een benaming voor een of ander was...

Maar als je dan je pony bijzet,hoe moet je dan als je hem vast maakt haar hoofd naar beneden krijgen, gewoon aantrekken?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 17 okt 2007, 15:46

nou strotouwtjes zou ik niet gebruiken dat snijd.....
er zijn speciale touwtjes volgens mij..... ik heb er ooit s een gevonden!

zoals janna hem heeft heeft het in mijn ogen niet zoveel nut.... dan kan je net zo goed aan alleen het hoofdstel longeren....

touwtjes vind ik het meest effectief van de zijkant naar onder de buik en dan trek je ze gewoon aan tot de neus loodrecht loopt! (dus niet te diep zetten!) als je het neusje stilstaand 'recht' hebt, kunnen ze in draf er iets uitkomen, maar door de 'druk' komen ze meestal vanzelf 'aan de teugel' en dan zie je ook de touwtjes 'ontspannen' !!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » wo 17 okt 2007, 19:56

zo'n uitgezette ring is misschien wel heel handig, maar aan de andere kant is dat weer hetzelfde als altijd langs de bakrand rijden en rijd dan maar eens zonder
Gelukkig hoef ik nooit naar een longeerwedstrijd waar ze het zonder afzetting moeten doen.. 8)7

Het is gewoon botentouw ofzo.. van diezelfde lijnen.. Ik had zo'n touwtje van L. H. gekocht, en toen zeiden hun dat ik ook gewoon even langs zo'n botenzaakje had kunnen gaan. Het is wel stevig en glad touw, werkt het fijnste. Misschien weet annabel waar het touw origineel voor wordt gebruikt.

Zoals Janna het doet zie ik er geen fout in, ze heeft hem netje van de zijkant naar de buik lopen. Hij zou iets meer mogen inwerken, dus dat Raya wat meer in de juiste houding gaat lopen, maar ik weet uiteraard niet in welk stadium ze hier aan het longeren is.
Ik zou er wel voor kiezen om even een sperriempje te gebruiken en ik weet niet niet hoe je hem hebt lopen, maar als je de touwtjes naar de buik gaat bevestigen gaan ze van buiten naar binnen door de bitring en van zijkant naar zijkant andersom.

Een elastiek heeft mij nog nooit echt aangetrokken, ik hoor van veel mensen dat ze daar juist op gaan hangen en die logica kan ik begrijpen.

Van L.H. leerden we het paard naar beneden te krijgen met behulp van een snoepje o.i.d. Daar ben ik zelf nog niet zo voor, maar vind het vriendelijker dan naar beneden 'trekken'. Ook kan hij even op het snoepje knabbelen zodat hij meteen iets lekkerder aan het bit is..

Wel ook heel voorzichtig beginnen met bijzetten. Niet te strak en alleen doen als jullie beide het gevoel hebben dat jullie daar klaar voor zijn, met een jong paard kan het best wel verkeerd gaan als het dier ineens van iets schrikt o.i.d.
Ook niet te lang, als het dier gewoon wat nageeft kan je al stoppen, dan kun je volgende keer bijna verder gaan waar je was gebleven..

Met de zweep kun je uiteraard ook je paard naar buiten drijven en als je de volte wat sluit heb je ook een soort 'been' als het dier weer naar buiten moet..

Los longeren kan ook heel goed, maar je mist toch een stukje aanleuning die je van het paard krijgt.

Ik heb in de tijd dat ik longeercursus heb gedaan paarden echt zien verbeteren, Tea kon dat natuurlijk niet, want die liep al super, hihi.. 8)7
Maar een paard die western liep liep echt te sloffen, zetten zijn benen er totaal niet onder en die ging naarmate de lessen vorderden echt lekkerder lopen. Ook een Andalusier die liep te krabbelen ging echt beter lopen, ook ging hij staart wat dragen, wat volgens de eigenaresse gewoon iet bij het ras hoorde..

Ik heb een hoop gehad aan de curses, een heleboel geleerd.. Vraag me af of ik het over een jaar allemaal nog weet, hihi.. Maar goed..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie