Dilemma..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Esther

Dilemma..

Bericht door Esther » zo 14 okt 2007, 10:16

Tsja, het is weer zover..

Ik heb op het moment dus Djinty, Tea, Bente en Jeskim staan. Ik werk bij Bart en heb het best druk. Ik heb dus eigenlijk niet genoeg tijd voor de paarden.. Ze verliezen conditie en zijn wat aan de dikke kant.. Voor de rest gaat het prima, voel me niet meer schuldig dat ze alleen maar in de wei staan en ook van hun kant hoor ik geen klachten, als er iets is laten ze het me altijd wel merken..

Nu kreeg ik een mailtje vandaag. Twee meiden, volgens mij al wat ouder jaar of 19 en eentje die nog ouder is.. Degene die schreef had paarden gehad maar kon ze niet meer onderhouden, de ander weet ik zo niet, maar daar gat het nog niet om.. Ze waren allebei wel fjordenpaard gecharmeerd en hadden van een vriendin van me gehoord dat ik er vier had en dat ze me eens konden vragen..
Wat vragen, nou ja, of ik nog belang had bij mensen die wilden helpen met de verzorging e.d.

In eerste instantie denk ik, ik heb liever niet iemand anders op Tea, het gaat net zo goed, als ik kan rijden.. Jeskim vind het mennen veeeeeeel leuker en ik wilde het rijden daar zo goed als bij laten..
Bente ga ik volgend voorjaar pas mee beginnen..

De andere kant van het verhaal is dat het wel beter is voor de paarden als ze meer beweging krijgen. Als de stallen worden gedaan e.d. heb ik ook meer tijd om met de paarden zelf weg te gaan. Een van de dames wil vast wel groomen bij het mennen en dat geeft mij ook weer mogelijkheden.. Ook kan ik me voorstellen dat het voor Tea ook beter is als ze regelmatiger gereden wordt..
Volgend jaar wil ik met Bente beginnen en wat hulp daarbij is ook altijd handig..

Dus ik zit in twee strijd.. Ik wil eigenlijk niet delen, maar zie er wel veel mogelijkheden in. Ik kan het ook eigenlijk niet uitstaan als iemand anders met mijn paard weg gaat en ik niet kan omdat mijn lichaam op is.. Maar dat is een beetje egoïstisch..
Ik wil ook eigenlijk niemand anders op Tea hebben, tenminste niet voor vast, dan krijg je er dingen in die ik niet wil, of mensen die niet consequent genoeg zijn.. Vraag me af of ze haar alleen willen longeren ofzo, of zou dat niet eerlijk zijn..

Lastig hoor..
Het gaat dus nog niet eens zozeer over de vraag of de dames geschikt zijn, maar of ik het uberhaupt wel wil..

Kan iemand er iets zinnigs of verhelderends over zeggen..
Ik heb eerder een bijrijder gehad voor mijn KWPN en dat was wel goed bevallen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 14 okt 2007, 10:36

Wie zijn het?
Welke ervaringen hebben ze?
Waar wonen ze?
(pb)

Vervolgens denk ik niet dat je Tea af moet geven, daar ga je denk ik zelf spijt van krijgen. Kun je beter Wendy af en toe vragen als het echt niet wil. Daar heb je een goed gevoel bij.
Jeskim rijden is dan misschien wel meer een optie. Je zegt zelf dat je dat eigenlijk wil laten schieten en meer wil mennen. Misschien dat die meiden er wél nog aardigheid aan hebben. Verder inderdaad kun je ze voorstellen om te helpen groomen en straks met Bente helpen. En niet te vergeten volgend jaar de veulentjes!!

Het is inderdaad een stap die je moet willen, maar vooral ook durven. Maar denk dat het wel ergens een opluchting geeft als je eenmaal ziet dat het leuk gaat. Je zelf met meer rust Tea kan doen, wetende dat de anderen ook gedaan worden. En als je dan gaat mennen, dat er ook hulp aanwezig is, die het ook erg leuk vindt.

Geef ze vooral de paarden dan in handen, waar jij uiteindelijk afstand van wil gaan doen. Misschien kun je zo al een toekomstig nieuwe eigenaresse vinden O:)

Maargoed...eerst maar eens bekijken wat voor meiden het zijn en hoe serieus ze er in zijn! Mocht je het aangaan, eerst een proefperiode en duidelijke regels!
Geluk is de vrucht van intens werk
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 14 okt 2007, 11:27

als je het gaat doen zou ik met de meiden afspreken om eerlijk te zijn, daarmee bedoel ik hoe vinden zij het en hoe vind jij het. zeg hun gewoon dat je het moeilijk vind om ze uit handen te geven. als je het dan niet meer ziet zitten is de klap niet zo groot.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 14 okt 2007, 14:07

Poeh moeilijk hoor maar wat (Anna)bella schrijft dat vind ik wel een oplossing en dan houd je Tea lekker voor jezelf
Leentje

Bericht door Leentje » ma 15 okt 2007, 06:21

ik ken het gevoel wel.
gelukkig kan ik het vrij nuttig bekijken,en heb ik een bijrijder waar ik het goed mee kan vinden,dat scheelt denk ik ook wel.
ik heb ook periode's dat ik ote moet kijken,hoe zij op wikke rijd,en dat is neit leuk,als je eigen lijf je elke keer in de steek laat.
maar ik heb het nu aardig van me af kunnen zetten.
als het goed klikt met die meiden,kan het ook juist leuk zijn,om wat extra mensen en handen om je heen te hebben.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Zipper

Bericht door Zipper » di 16 okt 2007, 09:53

ik kan momenteel ook niet rijden en heb gelukkig voor mijn haflinger een bijrijder gevonden die 2x in de week komt geen super ruiter maar ze wilt wel en fury vind het leuk. Als ze komt dan kijkt mijn fjordje me echt aan van en ikke dan??
en zelf kan en mag ik nu echt niet rijden. Het was wel niet leuk om iemand anders bij mijn boy's te zien maar als je ziet dat de boy's daar van genieten verzacht dat veel....
succes met je keuze!!
Ydel

Bericht door Ydel » di 16 okt 2007, 10:43

ik heb ook weinig tijd, door woon/werk verkeer...
Ik heb dan al bijna een jaar nu een vaste verzorgster en ik zie gewoon dat dat heel leuk klikt.
Heb ook een tijdje lichamelijk niet lekker in mijn vel gezeten en ze doet alles met Ydel...

ben echt heel erg happy met haar!!

zou ze gewoon een keer uitnodigen om een keer langs te komen...

en inderdaad wat Annabel zegt: bijvoorbeeld op Jeskim rijden en tutten met Djinty en Bente...
dan hou je Tea vooralsnog gewoon voor jezelf en Jes met het mennen..

succes met je keuze..
ik heb er nog geen moment spijt van, vooral niet omdat Ydel er heel blij van wordt...
en heb al een veulen kunnen verkopen door een verzorgster, dus dat biedt misschien wel opties.. of voor Bente :j
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Esther

Bericht door Esther » di 16 okt 2007, 16:29

dat biedt misschien wel opties.. of voor Bente
Valt dat dan onder 'laten verzorgen met voorbedachte rade', hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 16 okt 2007, 18:06

als ik eerlijk mag zijn zou ik nooit iemand willen van 19 of ouder......
die hebben al hun eigen mening (en tegenwoordig meestal een grote bek) en kost dus meer moeite om ze met JOUW paard om te laten gaan hoe JIJ het wil........
ik heb een meisje van 14, die is echt zooooo geweldig :D superlief voor uniek doet netjes alles wat ik vraag...... nu is zij ook wel extreem verlegen voor haar leeftijd :D

al helemaal omdat je twijfelt denk ik er zo over....

er zijn ook mensen die juíst oudere mensen willen zodat ze (hopen ze) wat meer verantwoordelijkheisgevoel hebben.....

maar de tijd zal pas leren hoe deze meiden zullen zijn / omgaan met jouw paard...... en dan gaat het natuurlijk altijd goed als je er zelf bij bent, maar als je weg bent?!?! zijn er mensen die dan overzicht op je paarden hebben???

andere kant
als je ze een keer spreekt en ze komen goed-/zachtaardig over en je verteld ze duidelijk wat je wel en niet hebben wilt en het gaat goed, ben je er misschien wél heel erg blij mee!!!!!

je kan altijd eens afspreken, meestal zegt je eigen gevoel al genoeg over hun karakters bij een eerste ontmoeting, laat ze, als ze aardig enzo zijn een keer rijden zodat je kan zien wat ze kunnen en beslis dan daarna aan de hand van al die dingen of je wat aan ze kunt hebben ja of de nee?!?!?!

lastig parket! succes ermee!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 16 okt 2007, 19:05

Persoonlijk heb ik dus absoluut niks met bijrijders/verzorgers (mijn paard nog minder). Ze doen het altijd anders dan jij wilt en er zijn maar heel weinig bijrijders waarmee je het echt treft (ze bestaan, maar vind ze maar is).

Als je zegt dat je liever niet hebt dat ze rijden, maar dat je het wel fijn vind om mensen te hebben die je helpen verzorgen kan je ook vragen of ze je willen helpen verzorgen, leren longeren (zoals jij wilt), mee met mennen en onder begeleiding een keer rijden. Zo kan je zien hoe ze met je paarden om gaan en kan je het steeds een stapje uitbreiden. Als je mensen in 1 klap volmacht geeft kunnen ze rare dingen gaan doen. :D
Ik zou mijn paarden NIET met bijrijders ed mee naar bos/de weg op te geven.

Als je trouwens mensen laat betalen voor je paarden (weet niet of dit jouw planning is eigenlijk) krijgen ze er iets over te zeggen, ze betalen er immers voor. En wat er ook gebeurd, jij bent verantwoordelijk voor jouw dieren, ook al doen hun iets fout.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » wo 17 okt 2007, 12:04

Tja ga eigelijk ook wel een beetje met Annabel mee in haar verhaal

Ik behoor ook onder de verzorgers van ouder als 19 ;)

Bij de bonte wordt ik heel vrij gelaten, ik regel alles zelf, rijdt zovaak als ik wil en kan en doe er echt alles mee.
Ga er alleen mee na buiten, als we buiten les hebben redt ik me alleen, ik redt me eigelijk altijd alleen.
Het enige wat de eigenaar doet is betalen. Nu ben ik niet te beroerd om wat te betalen hoor. Ik schaf nieuwe spullen aan als ik ze nodig ben en help hem graag. Hij bekapt, ontwormt en ent ze etc. Hij rijdt in de winter zelfs met me mee naar de les. En als ik ergens heen wil wedstrijd of oefenparcours dan gaat hij ook geregeld mee.
Als ik denk dat ze naar de tandarts ofzo moet regelt hij dat ook.
Ik rijdt er dan al wel meer als een jaar, maar vanaf het begin ben ik zo vrij gelaten.

Bij de nieuwe die ik rijdt doe ik alles samen met de eigenaresse, ze geeft me ook altijd les als ik daar rijdt. Daar heb ik ook geen problemen mee, je doet haar een plezier dat ze nog met haar paard kan werken (aan de longe) en mij een plezier om les te geven. Toen ik begon heeft ze ook gelijk gezegt: ALs het niet klikt van onze kant, zeggen we je dat eerlijk en als het van jou kant niet klikt moet je dat ook eerlijk zeggen, verder gewoon even goede vrienden.

Nu snap ik Cindy haar opmerking wel van verzorgers van 19 jaar en ouders. VEEL van die leeftijd hebben idd een grote mond, gaan zelf dingen uitvinden waar jij mss niet achter staat en pakken steeds meer ruimte als ze die krijgen. Nu zeg ik neit dat iedereen er misbruik van gaat maken, doe ik ook niet, maar je hebt ze er wel bij zitten.

Een goed gesprek met de dames kan je mss helpen, even kijken wat zei van jou 'willen' en wat ji van hun verwacht, klikt dan niet dan is dat jammer maar helaas.
Esther

Bericht door Esther » wo 17 okt 2007, 19:34

Ze hoeven van mij niet te betalen hoor, dat scheelt..
Ik zou juist niet graag een jonger meisje erbij hebben, je weet maar nooit wat ze gaan denken.. Lijkt me geen fijn idee..

Ik heb een mail gestuurd met wat ik heb staan en hoe ik het voor me zie, en nu maar wachten op een reactie..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie