Is scheren moeilijk ?
Geen schapen apparaat, wel die voor koeien. Het resultaat is vaak iets grover met koeienmessen.
Ik scheer elk jaar minimaal 6 paarden, van half tot heel. Patroon ligt eraan of je wel of geen deken wilt gebruiken en waar ze erg zweten en niet.
Ik vind het een eitje om te doen. Ben er ook zo klaar mee. Alleen de plekken die rimpelen zijn wat moeilijk zoals de oksels, maar als je hulp hebt die even een been recht houdt dan gaat ook dat prima.
Ik scheer elk jaar minimaal 6 paarden, van half tot heel. Patroon ligt eraan of je wel of geen deken wilt gebruiken en waar ze erg zweten en niet.
Ik vind het een eitje om te doen. Ben er ook zo klaar mee. Alleen de plekken die rimpelen zijn wat moeilijk zoals de oksels, maar als je hulp hebt die even een been recht houdt dan gaat ook dat prima.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Dus jij zegt eigenlijk dat als je een goed scheerapparaat hebt, het heel eenvoudig is ? Ik hoop dat je gelijk hebt
misschien is dit te veel off-topic, maar is scheren nou wel of niet schadelijk voor de gezondheid ? zoals sneller verkouden worden..? want ik heb er al een aantal topics over gelezen, maar de mening was vaak verdeeld... dus dan weet ik nog niks

misschien is dit te veel off-topic, maar is scheren nou wel of niet schadelijk voor de gezondheid ? zoals sneller verkouden worden..? want ik heb er al een aantal topics over gelezen, maar de mening was vaak verdeeld... dus dan weet ik nog niks

Als je een goed apparaat hebt is het niet zo moeilijk, maar heel makkelijk is de eerste keer bij bijna niks. Goed tegen de haren in gaan en de rimpel velletjes strak trekken met je vrije hand. Vooral niet op het apparaat drukken maar het zelf zijn weg laten gaan. Anders kan het resultaat lelijk worden.
Als je het niet ziet zitten moet je het laten doen en vragen aan die persoon of je kleine stukjes zelf mag proberen zoals de buik/zij/billen. Als dat goed gaat kan je altijd een moeilijker stuk pakken.
Ik moet elk jaar de stagiaires leren scheren bij ons op stal en die pakken het altijd goed op op deze manier.
Over de gezondheid. Tja... Als je je geschoren paard niet uitstapt en een te dunne deken omdoet en op de tocht zet kan die ook ziek worden, net als een niet geschoren paard.
Als je het niet ziet zitten moet je het laten doen en vragen aan die persoon of je kleine stukjes zelf mag proberen zoals de buik/zij/billen. Als dat goed gaat kan je altijd een moeilijker stuk pakken.
Ik moet elk jaar de stagiaires leren scheren bij ons op stal en die pakken het altijd goed op op deze manier.
Over de gezondheid. Tja... Als je je geschoren paard niet uitstapt en een te dunne deken omdoet en op de tocht zet kan die ook ziek worden, net als een niet geschoren paard.

Als je trouwesn op www.marktplaats.nl direct rechts boven +paard +scheren intikt krijg je 2 pagina's met mensen die paarden kunnen scheren. Zit vast wel iemand bij jou in de buurt die dat kan doen. Een apparaat huren kost bijna net zoveel om te doen als haar laten scheren.

Ik zie om me heen vaker verkouden harige paarden dan verkouden kale paarden, omdat mensen geen zin hebben om meer dan een half uur uit te gaan stappen. Een kaal paard moet echter niet op de tocht staan en ook goed uit worden gestapt, maar een harig paard geldt dit ook voor.
Misschien dat er andere zijn die het niet met me eens zijn, maar dit is wat ik tot nu toe mee maak.
EDIT: Ik zie trouwens dat je je paardje nog niet zo lang hebt. Is ze wel is geschoren? Weet je hoe ze erop reageerd? Als je dat niet weet is het misschien toch wel verstandiger om haar te laten scheren door iemand met ervaring zodat je het zeker weet en niet het risico gaat lopen dat je een trap krijgt of plat wordt gedrukt omdat ze het eng vindt.
Misschien dat er andere zijn die het niet met me eens zijn, maar dit is wat ik tot nu toe mee maak.
EDIT: Ik zie trouwens dat je je paardje nog niet zo lang hebt. Is ze wel is geschoren? Weet je hoe ze erop reageerd? Als je dat niet weet is het misschien toch wel verstandiger om haar te laten scheren door iemand met ervaring zodat je het zeker weet en niet het risico gaat lopen dat je een trap krijgt of plat wordt gedrukt omdat ze het eng vindt.
Laatst gewijzigd door Orion1996 op di 16 okt 2007, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Met dat probleem zit ik dus, want ik ben pas dertien en dus afhankelijk...Orion1996 schreef:...omdat mensen geen zin hebben om meer dan een half uur uit te gaan stappen.

nee ik heb eigenlijk geen idee hoe ze erop zal reageren... goed dat je t zegt..

Wel verstandig dan inderdaad om iemand te vragen, dan komt het vast goed. Overleg met die persoon even wat je wilt (wel/geen deken, waar ze vooral veel zweet, dat ze nog niet is geschoren). Veel paarden zijn namelijk nergens bang voor, tot je het scheerapparaat te voorschijn trekt 

Ik heb vandaag mijn Fjord geschoren. Zij was nog nooit eerder geschoren. Ze reageerde heel cool en makkelijk. Alleen op de plekken die ze sowiso al niet fijn vind begon ze nu ook wat te stampen.
Verder heb ik haar geschoren met een koeienapperaat. Ging perfect! De strepen die je zien zijn alleen wat erger, maar die vervagen nog wel.
Voor mij was het ook de eerste keer scheren, had daarvoor nog nooit een apperaat vastgehouden. Nouja, daar ging ik dan. Ging heerlijk!
Verder heb ik de benen en hoofd niet gedaan, verder kaal.
Je moet zorgen dat je het apperaat op de huid zet en niet eroverheen gaat. Verder lichtjes aandrukken. Tegen de haren in scheren, en de huid goed straktrekken.
Ik heb trouwens nu foto's van mijn resultaat bij PP
Verder heb ik haar geschoren met een koeienapperaat. Ging perfect! De strepen die je zien zijn alleen wat erger, maar die vervagen nog wel.
Voor mij was het ook de eerste keer scheren, had daarvoor nog nooit een apperaat vastgehouden. Nouja, daar ging ik dan. Ging heerlijk!
Verder heb ik de benen en hoofd niet gedaan, verder kaal.
Je moet zorgen dat je het apperaat op de huid zet en niet eroverheen gaat. Verder lichtjes aandrukken. Tegen de haren in scheren, en de huid goed straktrekken.
Ik heb trouwens nu foto's van mijn resultaat bij PP