wel/geen koorts?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Carolinef
Contacteer:

wel/geen koorts?

Bericht door Carolinef » wo 04 jul 2007, 06:38

ben nu even verward, ik heb geleerd dat het lichaamtemp van een paard tussn de 37.8 en 38.4 schommelt,
Ubie is nite zo lekker en heb hem gister getemperatuurd en hij zat op 38.2, volgens mij wel ok, dus voor de zekerheid maar even navraag gedaan bij staleigenaar ( KWPN fokker) die zei ook dat dat wel goed was.

Nu had ik een topic geopend op bokt en daarin werd mij verteld dat voor en fjord 38.2 wel degeijk koorts is, terwijl iemand anders weer zegt van niet.

is er iemand hier de het verlossende antwoord heeft? :o?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 04 jul 2007, 06:50

Wanneer je twijfelt zal ik gewoon even naar de dierenarts bellen. Zij geven telefonisch gratis advies.
Maar zelf maak ik mij altijd pas echt zorgen als het 38,5 is. Bij lager kijk ik het altijd even een dag of 2 aan.
Krista

Bericht door Krista » wo 04 jul 2007, 06:56

Het is inderdaad iets aan de hoge kant, maar ik zou het ook even aankijken.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 04 jul 2007, 07:01

ok, thanx, ja ik bel deD A zo even, die komt toch morgen op stal voor de jaarlijkse inenting dus kan hij gelijk even kijken.
Raak alleen in de stress van de verschillende meningen van wel of geen koorts en dat de lichaams temp anders is bij een fjordbis ook nieuw voor me :?

www.betonijzer-online.nl
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 04 jul 2007, 07:08

Carolinef schreef:ok, thanx, ja ik bel deD A zo even, die komt toch morgen op stal voor de jaarlijkse inenting dus kan hij gelijk even kijken.
Raak alleen in de stress van de verschillende meningen van wel of geen koorts en dat de lichaams temp anders is bij een fjordbis ook nieuw voor me :?
Bij elk paard is de temperatuur anders.
Het beste om te weten wanneer je paard hoge koorts hebt is om de temperatuur te meten wanneer het paard zich goed voelt en dit te onthouden. Wanneer daar te hoge verschillen (ik hou meestal 5 graden aan) in zit, dan weet je dat het fout is.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 04 jul 2007, 07:18

het is aan de hoge kant....
maar ik heb een tijdje uniek haar temp. iedere dag gemeten, voor een onderzoek voor school toentertijd, en die van uniek ligt dus gewoonlijk op 38,2...... dus die heeft van zichzelf een hoge temp.... dan hoef ik me pas druk te gaan maken als ze echt richting 39 graden gaat!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 04 jul 2007, 07:29

ok, duidelijk, maar klopt het wel dat fjorden een ander lichaamstemp aanhouden dan bv een KWPN? of is het 1 algemene richtlijn ongeacht wel ras?

www.betonijzer-online.nl
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 04 jul 2007, 07:56

38.2 is echt geen koorts hoor.
Ze spreken bij 39 graden pas van verhoging, ik heb het er wel eens met mijn dierenarts overgehad
en als paarden rond de 38 hebben is normaal.
Vinga's lichaamstemperatuur is standaad 38.
Dakota had laatst 39.2 en heb toen ook de DA gebeld en ze zei dat het geen hoge koorts was.

Anders moet je eens op Google zoeken, daar staat
ook genoeg over lichaamstemerpatuur, koorts, verhoging etc.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 04 jul 2007, 08:31

De lichaamstemperatuur in rust bedraagt bij het paard tussen de 37,5 °C en 38,2 °C.

Als een paard 's morgens een temperatuur van 38,5 °C heeft is dit een lichte verhoging. De temperatuur loopt 's avonds ± met 0,5 °C op. Na hoge inspanning en warm weer kan de temperatuur oplopen tot 41 °C en hoger.

Bij een lichte verhoging mag een paard geen arbeid verrichten, het paard moet rust krijgen en wat afgestapt worden aan de hand.

Als de temperatuur boven de 38,5 °C stijgt, spreken we van koorts, boven de 40 °C zelfs van hoge koorts.

Een paard met koorts mag nooit werken, omdat dit ernstige complicaties tot gevolg kan hebben (o.a. hartritme stoornissen) waardoor het paard onbruikbaar kan worden. Een paard met koorts krijgt boxrust.

Het is nuttig om een nieuw paard enkele morgens te temperaturen, zo weet je zijn basis lichaamstemperatuur. Een beetje vaseline of speeksel op de thermometer vergemakkelijkt het inbrengen. Sta nooit recht achter je paard bij het temperaturen, maar iets naast het linker achterbeen.

dit komt van internet....

en ook bij mij op de paardenschool zeiden ze dat het tussen de 37, nog wat en 38, 2 ligt......

edit: dit komt van paardendokters.nl :

TemperatuurU kunt de temperatuur opnemen in het rectum. Dit gedeelte ligt achter in de anus. Voor een goede meting moet de thermometer er dus ver genoeg in (zodat u hem nog net kunt vasthouden). Een gezond paard heeft een temperatuur tussen de 37,4 en 38 graden Celsius. Vanaf ca. 38,4 graden spreken we over verhoging en vanaf ca. 38,9 graden over koorts. Bij een pasgeboren veulen is dit nog 38,5 en 39,5. Ook als een paard gewerkt heeft kan de temperatuur tijdelijk hoger zijn.

Code: Selecteer alles

Janine: tekstgrootte aangepast.
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 04 jul 2007, 09:55

Cindy+Uniek schreef:De lichaamstemperatuur in rust bedraagt bij het paard tussen de 37,5 °C en 38,2 °C.

Als een paard 's morgens een temperatuur van 38,5 °C heeft is dit een lichte verhoging. De temperatuur loopt 's avonds ± met 0,5 °C op. Na hoge inspanning en warm weer kan de temperatuur oplopen tot 41 °C en hoger.

Bij een lichte verhoging mag een paard geen arbeid verrichten, het paard moet rust krijgen en wat afgestapt worden aan de hand.

Als de temperatuur boven de 38,5 °C stijgt, spreken we van koorts, boven de 40 °C zelfs van hoge koorts.

Een paard met koorts mag nooit werken, omdat dit ernstige complicaties tot gevolg kan hebben (o.a. hartritme stoornissen) waardoor het paard onbruikbaar kan worden. Een paard met koorts krijgt boxrust.

Het is nuttig om een nieuw paard enkele morgens te temperaturen, zo weet je zijn basis lichaamstemperatuur. Een beetje vaseline of speeksel op de thermometer vergemakkelijkt het inbrengen. Sta nooit recht achter je paard bij het temperaturen, maar iets naast het linker achterbeen.

dit komt van internet....

en ook bij mij op de paardenschool zeiden ze dat het tussen de 37, nog wat en 38, 2 ligt......

edit: dit komt van paardendokters.nl :

TemperatuurU kunt de temperatuur opnemen in het rectum. Dit gedeelte ligt achter in de anus. Voor een goede meting moet de thermometer er dus ver genoeg in (zodat u hem nog net kunt vasthouden). Een gezond paard heeft een temperatuur tussen de 37,4 en 38 graden Celsius. Vanaf ca. 38,4 graden spreken we over verhoging en vanaf ca. 38,9 graden over koorts. Bij een pasgeboren veulen is dit nog 38,5 en 39,5. Ook als een paard gewerkt heeft kan de temperatuur tijdelijk hoger zijn.
Ik heb ooit eens een paard gekend die standaard rond de 38,9 graden had en dan had hij geen koorts. Die eigenaresse heeft in het begin ook regelmatig de DA voor niets laten komen. Zij had toen de afspraak gemaakt dat ze zich pas zorgen moest maken als hij 39,7 graden koorts had.

Code: Selecteer alles

Janine: tekstgrootte aangepast.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 04 jul 2007, 10:04

nou dan is mijn angst niet gegrond geweest, ik heb inmiddels opnieuw getemperatuurd en hij zit nu op 37.8.

zo zie je maar wat een verschillende meningen er zijn he, thanx voor alle antwoorden!!!!

www.betonijzer-online.nl
Kelly

Bericht door Kelly » wo 04 jul 2007, 10:46

Helaas denken nog veel mensen dat een koudbloed betekend dat ze ook echt koud bloed hebben :+
Voor een fjord geld geen andere temperatuur dan een warmbloed.

Ik temp eigenlijk regelmatig zodat je te weten komt wat de standaard temperatuur is van je paard :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
claudia

Bericht door claudia » wo 04 jul 2007, 11:03

elk paard heeft een eigen temperatuur.
Alco zit bv op 38 en Pino had standaard 37.5.

Je moet even contact opnemen met je dierenarts als de temp. 'sochtends boven de 38.5 is.
Paarden krijgen tegen de avond meestal een wat hogere temp.(gem. 0.5)
Koorts is echt pas boven de 39.

Laat jezelf niet gek maken door allerlei meningen, goed naar je eigen paardje blijven kijken en jou gevoel volgen.
Succes
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Charlot

Bericht door Charlot » wo 04 jul 2007, 11:16

Precies, zoals Claudia het zegt. Houdt je paardje goed in de gaten.

Ik merk gelijk aan Tjico als hij zich niet goed voelt. Vorig jaar had hij een virusje te pakken en de dierenarts kwam pas toen het boven de 40 graden was. Ik mocht weer rijden, als de temperatuur onder de 38 graden was.

Ik zal altijd de dierenarts bellen, als ik het niet vertrouw. Liever te vroeg, dan te laat!!!
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 04 jul 2007, 12:24

ja nou ik begon ook onwijs aan mezelf te twijfelen, zeker toen ik pb kreeg op bokt met het vehaal dat hij koudbloed is en 38.2 voor hem hogekoorts betekende, had er nog nooit van gehoord maarja ik weet ook niet alles.

ja Baks komt morgen sowieso en dan laat ik hem nog even een check upje doen, maar nu dat ik hier dus lees dat dat niet bestaat en zijn temp vanmorgen 37.8 was, voel ik me al gerust, ga vanavond nog even bij hem langs.

thanx voor de berichten, zit nu niet meer op die kast *o/*

www.betonijzer-online.nl
claudia

Bericht door claudia » wo 04 jul 2007, 13:39

ja Baks komt morgen sowieso en dan laat ik hem nog even een check upje doen, maar nu dat ik hier dus lees dat dat niet bestaat en zijn temp vanmorgen 37.8 was, voel ik me al gerust, ga vanavond nog even bij hem langs.

Ach, Arie kijkt hem morgen lekker even na en jij bent weer gerust gesteld.
Blijf in je zelf geloven niet gaan twijfelen. :j
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 05 jul 2007, 10:02

hij heeft regendekentje op en gaat goed, mest weer compact, koortsvrij en weet oplettend vanuit zijn oogjes, phew weer zorg minder.

www.betonijzer-online.nl
klavertje4

Bericht door klavertje4 » do 05 jul 2007, 14:59

hoi, als je het niet vertrouwt kun je ook eens aan zijn oren voelen, daaraan kun je ook een beetje inschatten of je paardje wat ziekkig is :)*
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 06 jul 2007, 08:21

ja, thanx, bij mij was doorslaggevend dat hij niet naar me toe kwam en het croissantje ook niet wilde, terwijl hij wat dat betreft echt alles eet, maar gelukkig gaat het weer stukken beter

www.betonijzer-online.nl
Esther

Bericht door Esther » vr 06 jul 2007, 08:54

Ja, het beste is om je paard een paar keer te temperaturen zodat je de normale temperatuur van je paard weet, dat kan inderdaad verschillen..
Dan weet je de volgende keer ook of hij wel of geen koorts heeft..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie