Gallen, wat te doen. Update Bodegraven!
Vandaag moest ik om 2 uur in Bodegraven zijn. Natuurlijk stonden we in de file en was er ook nog een omleiding. Al met al waren we er om kwart over 2 dus viel gelukkig allemaal mee. Toen we de auto uitstapten en Skreia onze stemmen hoorde begon ze gelijk te hinniken
Eerst even gemeld dat ik er was en daarna paard uit de trailer gehaald. Ze had flink staan te zweten in de trailer met dat vieze benauwde weer.
Eventjes later kwam Sander al naar ons toegelopen. Eerst even besproken wat de klacht precies was, waarna ik eerst met Skreia heen en weer moest rennen in een rechte lijn op het harde. Daarna links en rechtsom longeren in draf op het harde en vervolgens draf en galop in de bak.
Hierna nog een aantal buigproeven van de achterbenen. Bij de eerste buigproef tilde hij skreia d'r achterbenen heel hoog op, waarbij skreia nog al moeite had om haar evenwicht te bewaren met al die spekkies
Daarna nog een buigproef waarbij hij de hoef met flink wat kracht ongeveer dubbel vouwde.
Uit alle voorgaande proeven kwam skreia goed uit.
Hierna zijn er in totaal 6 foto's gemaakt
3 van de ene kogel en 3 van de andere kogel. Alles zag er op de foto's goed uit. Dus geen losse stukjes bot of iets, sesambeentjes zagen er ook goed uit.
De volgende stap was een scan maken van beide achterbenen. Skreia heeft gelijk helemaal geen sokken meer
Hieruit kwam dat de bandjes die aan de schotjes zitten naast de diepe buigpees (als ik het helemaal goed zeg) gescheurd zijn. Mijn eerste reactie was alleen maar *slik*, gescheurd???
Maar ze loopt helemaal niet kreupel
Deze bandjes hebben gelukkig niet een functie waarbij het paard kreupel gaat lopen. Wel verzorgen deze bandjes normaal gesproken de bloedtoevoer. Deze is er nu dus niet meer waardoor er nu afvalstoffen, bloedpropjes, geirriteerd weefsel, etc. zit. Dit zijn dus ook die bulten. Beide kogels waren toch ook wel aardig gevuld dus deze ook gelijk in laten spuiten.
Ik wil toch graag proberen om die bulten wat kleiner te krijgen. Ze zullen nooit meer weg gaan maar als ze al kleiner worden ben ik al blij. Hierop heb ik besloten om Skreia de avonden op stal te zetten met ingepakte achterbenen. Ik heb een speciale klei meegkregen die ik erop moet smeren, hier overheen moet vershoudfolie, dan bandagelappen en daaroverheen weer stalbandages. Ook mag ik de komende 3 dagen alleen stappen over het harde vanwege de injecties.
Ik hoop dat het allemaal een beetje gaat meewerken en dat ze wat gaan slinken. Volgende week moet ik weer even contact opnemen met Sander om te laten weten hoe het gaat.
Gelukkig heb ik ook een aardige verzorgster die me bij dit alles wil helpen.
Dus al met al valt het gelukkig nog wel mee, alleen schrok ik wel van dat gescheurde. Wel zij Sander dat hij dit paard voorlopig niet kreupel ziet worden.
Nouu dit was het volgens mij wel zo'n beetje

Eerst even gemeld dat ik er was en daarna paard uit de trailer gehaald. Ze had flink staan te zweten in de trailer met dat vieze benauwde weer.
Eventjes later kwam Sander al naar ons toegelopen. Eerst even besproken wat de klacht precies was, waarna ik eerst met Skreia heen en weer moest rennen in een rechte lijn op het harde. Daarna links en rechtsom longeren in draf op het harde en vervolgens draf en galop in de bak.
Hierna nog een aantal buigproeven van de achterbenen. Bij de eerste buigproef tilde hij skreia d'r achterbenen heel hoog op, waarbij skreia nog al moeite had om haar evenwicht te bewaren met al die spekkies

Uit alle voorgaande proeven kwam skreia goed uit.
Hierna zijn er in totaal 6 foto's gemaakt

3 van de ene kogel en 3 van de andere kogel. Alles zag er op de foto's goed uit. Dus geen losse stukjes bot of iets, sesambeentjes zagen er ook goed uit.
De volgende stap was een scan maken van beide achterbenen. Skreia heeft gelijk helemaal geen sokken meer

Hieruit kwam dat de bandjes die aan de schotjes zitten naast de diepe buigpees (als ik het helemaal goed zeg) gescheurd zijn. Mijn eerste reactie was alleen maar *slik*, gescheurd???

Deze bandjes hebben gelukkig niet een functie waarbij het paard kreupel gaat lopen. Wel verzorgen deze bandjes normaal gesproken de bloedtoevoer. Deze is er nu dus niet meer waardoor er nu afvalstoffen, bloedpropjes, geirriteerd weefsel, etc. zit. Dit zijn dus ook die bulten. Beide kogels waren toch ook wel aardig gevuld dus deze ook gelijk in laten spuiten.
Ik wil toch graag proberen om die bulten wat kleiner te krijgen. Ze zullen nooit meer weg gaan maar als ze al kleiner worden ben ik al blij. Hierop heb ik besloten om Skreia de avonden op stal te zetten met ingepakte achterbenen. Ik heb een speciale klei meegkregen die ik erop moet smeren, hier overheen moet vershoudfolie, dan bandagelappen en daaroverheen weer stalbandages. Ook mag ik de komende 3 dagen alleen stappen over het harde vanwege de injecties.
Ik hoop dat het allemaal een beetje gaat meewerken en dat ze wat gaan slinken. Volgende week moet ik weer even contact opnemen met Sander om te laten weten hoe het gaat.
Gelukkig heb ik ook een aardige verzorgster die me bij dit alles wil helpen.
Dus al met al valt het gelukkig nog wel mee, alleen schrok ik wel van dat gescheurde. Wel zij Sander dat hij dit paard voorlopig niet kreupel ziet worden.
Nouu dit was het volgens mij wel zo'n beetje

Ik had ook al niet het idee dat het gallen waren, die zijn vaak veel kleiner en niet zo dik om de kogel.
Wel fijn dat je het nu weet en wat je er mee moet.
En ook wel een lekker idee dat ze daar in elk geval niet zo snel kreupel van wordt.
En ook wel een lekker idee dat ze daar in elk geval niet zo snel kreupel van wordt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ze heeft een keer een verkeerde beweging met de kogel gemaakt (verdraaid). Maar bij Skreia zijn ze steeds wat groter geworden in de loop van de jaren (vandaar dat ik dacht dat het gallen waren) en die banden waren dus waarschijnlijk al zwak waardoor het steeds iets verder is gescheurd en waarschijnlijk toen ik haar in de bak heb gelongeerd zijn ze helemaal afgescheurdCharret schreef:Hebben ze ook vertelt hoe ze gescheurd zijn? Tenminste hoe zoiets kan gebeuren. Ben ik wel benieuwd naar.
Maar goed dat je nu weet wat er precies aan de hand is!

Er zit ook nog wel wat gallen bij bi Skreia. Dat om de kogel is vocht en daarvoor is ze ingespoten waardoor dat een stuk minder moet worden.Vera schreef:Ik had ook al niet het idee dat het gallen waren, die zijn vaak veel kleiner en niet zo dik om de kogel.
Ik ben zeker blij dat er een kleine kans is dat ze hier kreupel van gaat worden.
Oh van zoiets gewoonlijks eigenlijk al? Nou gelukkig weet je nu wat er aan de hand is en kon je het niet eerder weten.skreia schreef:Ze heeft een keer een verkeerde beweging met de kogel gemaakt (verdraaid). Maar bij Skreia zijn ze steeds wat groter geworden in de loop van de jaren (vandaar dat ik dacht dat het gallen waren) en die banden waren dus waarschijnlijk al zwak waardoor het steeds iets verder is gescheurd en waarschijnlijk toen ik haar in de bak heb gelongeerd zijn ze helemaal afgescheurdCharret schreef:Hebben ze ook vertelt hoe ze gescheurd zijn? Tenminste hoe zoiets kan gebeuren. Ben ik wel benieuwd naar.
Maar goed dat je nu weet wat er precies aan de hand is!
Succes!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Nou je weet nu in ieder geval wel zeker wat de oorzaak is!
Kijk je uit met de klei, als je dat langdurig (dagen achtereen) aanbrengt kan het eventueel gaan blisteren op de huid. Dus als je korstjes of schilferz ziet ontstaan even stoppen ermee.
Kijk je uit met de klei, als je dat langdurig (dagen achtereen) aanbrengt kan het eventueel gaan blisteren op de huid. Dus als je korstjes of schilferz ziet ontstaan even stoppen ermee.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ja ik weet het dat hebben ze me idd verteldKrista schreef:Nou je weet nu in ieder geval wel zeker wat de oorzaak is!

Wel fijn denk ik dat je nu de oorzaak weet van de dikke benen.
Wel erg dat het niet meer over kan gaan.Maar aan de andere kant loopt ze niet kreupel,dus je kan dalijk wel weer gewoon aan de slag.
Sterkte met Skreia.
Wel erg dat het niet meer over kan gaan.Maar aan de andere kant loopt ze niet kreupel,dus je kan dalijk wel weer gewoon aan de slag.
Sterkte met Skreia.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
http://ciarafjord.web-log.nl/