Hoefbevangen? Exceem ?!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Amber_

Hoefbevangen? Exceem ?!

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2007, 07:34

Fjordy en Toot hebben een stuk land erbij gekregen. Bemest, het is zo'n 7 bij 8. De boer zet Fjordy dan al 10 jaar aan 1 stuk door op dat gras.. Maar ik doe dat dus liever niet, aangezien ik Bo ook al hoefbevangen heb gezien.

Maar hoe zit dat met Toot ? Kan hij het ook al krijgen ? Ik had ze toen de wei klaar was ze er rond uurtje of 6 vrijdagavond opgezet. Zaterdagmorgen om 8 weer afgehaald. Ik wilde ze savonds om 9 uur er weer opzetten maar ik kwam daar aan en toen stond Tootje alweer op het gras. _-:( Meneer is uiteraard gewoon door het draadje doorgegaan.

Zondag mag ik daar niet komen, dus ik wilde hem niet meer op gras zetten. Hij staat nu op zand met hooi en dan gewoon maandagmorgen er weer op. Maar hoe lang ? Kan hij dan gewoon tot eind van de middag ? Of moet ik zijn voer erop aanpassen, hij krijgt nu 1 Veulenbroek Pavo en 1 Granenmix.

En hij SCHUURT, egt heel erg. Die plek op zijn borst heeft hij dus via de voerbak gedaan. Zodra je hem op stal zet, gaat hij schuren... Borst, Bovenkant staart, Hals. Maar niet zijn hoofd of manen. Is dit normaal, vanwege zijn veulen haar ofso ? (*Je moet zijn hoofd niet zien als je hem begint te krabben O:))
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 08 apr 2007, 07:53

Met het gras moet je oppassen. Hou de fructaanwijzer op www.paardnatuurlijk.nl iedere dag in de gaten. Met name 's ochtends is het risico groot, je kun dan beter de dieren na de middag erop zetten en des noods in de avond wat langer laten staan. Het risico is voor alle paarden aanwezig. Het voedsel moet je sowieso aanpassen naar de hoeveelheid gras en voedingsstoffen die hij binnen krijgt.

Het schuren is moeilijk te zeggen, misschien luis oid? Heb je er geen foto van?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2007, 07:59

nina1993 schreef:Het schuren is moeilijk te zeggen, misschien luis oid? Heb je er geen foto van?
Ook hier bij Stel je Vraag, Heb ik een foto..

Maar kan ik ze dan beter Snachts op het gras zetten ? en Overdag op zand ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Esther

Bericht door Esther » zo 08 apr 2007, 08:45

Dat ligt eraan hoe vroeg je 's ochtend bent, s'ochtends is het het gevaarlijkst, vooral als het heeft gevroren en als de zon er vol op schijnt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2007, 09:57

Esther schreef:Dat ligt eraan hoe vroeg je 's ochtend bent, s'ochtends is het het gevaarlijkst, vooral als het heeft gevroren en als de zon er vol op schijnt..
Dan zou het tot half 9 zijn :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 08 apr 2007, 10:45

Moet zeggen dat ik alleen nog nooit van een hoefbevangen-jaarling gehoord heb :? Misschien omdat ze in de groei zijn.

En dat schuren doen ze hier eigenlijk ook. Sas heeft ook gigantische jeuk aan dr hoofd, kaaklijn, onderhals en onder dr buik. Dacht dat het misschien van het wassen kwam, maar ze staat nu net wel weer op gras. Misschien dat het dat dus is :?
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » zo 08 apr 2007, 12:59

Ja, dat zou kunnen, door de eiwitten, dat heeft Jeskim ook, die is daar erg gevoelig voor.. Bente heeft dat gelukkig niet..

Ik heb eigelijk ook nog niet gehoord van een jaarling die hoefbevangen is, maar ik zeg niet dat het niet kan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mir

Bericht door Mir » zo 08 apr 2007, 16:07

Jeuk kan komen door de verharing maar zeker ook door teveel eiwitten of een goed bemest weiland (Maarja, jeuk kan zoveel oorzaken hebben natuurlijk). Kun je niet nog een tweede draadje spannen in het land?
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 08 apr 2007, 16:15

Wij beginnen hier altijd met 1 uur per dag op het gras en zo uitbouwend naar max 3 uur per dag op de wei.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 08 apr 2007, 16:43

Bella schreef:Moet zeggen dat ik alleen nog nooit van een hoefbevangen-jaarling gehoord heb :? Misschien omdat ze in de groei zijn.
Nee ik ook niet, daarom. Maar goed.. Ik voorkom liever dan genees !
Esther schreef:Ja, dat zou kunnen, door de eiwitten, dat heeft Jeskim ook, die is daar erg gevoelig voor.. Bente heeft dat gelukkig niet..

Ik heb eigelijk ook nog niet gehoord van een jaarling die hoefbevangen is, maar ik zeg niet dat het niet kan..
Hij had er 2 weken geleden ook al wel last van, toen had hij die plek ook al. Maar het kan er dus wel mee te maken hebben, nieuw gras ? Ik houd het even in de gaten dan !
Mir schreef:Jeuk kan komen door de verharing maar zeker ook door teveel eiwitten of een goed bemest weiland (Maarja, jeuk kan zoveel oorzaken hebben natuurlijk). Kun je niet nog een tweede draadje spannen in het land?
Misschien wel een idee, Alleen komen er zoveel draadjes in de wei dan haha. Hij is nu al in een derde gedeeld.
Aurora schreef:Wij beginnen hier altijd met 1 uur per dag op het gras en zo uitbouwend naar max 3 uur per dag op de wei.
Fjordy en Toot staan 24/7 op de wei. Ze moeten nu naar het gras stuk toe, om het zand gedeelte weer te bemesten. Natuurlijk niet in 1 keer, maar wel opbouwend.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » ma 09 apr 2007, 11:25

denk dat het schuren ook is omdat ze dr vacht aan het verliezen zijn. Shadow had het vorig jaar ook heel erg en dit bleek van dr 1e wintervachtje te komen. nu verhaart ze ook en heeft ze totaal geen last van jeuk.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Charret

Bericht door Charret » ma 09 apr 2007, 19:19

Sam de shet van mij heeft het heel erg het schuren. DA zei regenschurft, maar ik vind het meer op luis lijken gezien dat hij het alleen op zijn hoofd, hals en borst heeft.
Even wassen met Invermerol [zal het wel verkeerd hebben geschreven] en dat helpt tegen luis en schurft. 3 keer herhalen met ong. 4 dagen er tussen en het moet weg zijn.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 10 apr 2007, 07:15

Je zou inderdaad eerder denken aan een parasiet, als je de plek op de foto ziet die hij kaalgeschuurd heeft.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Amber_

Bericht door Amber_ » di 10 apr 2007, 09:39

Marijke&Rosco schreef:Je zou inderdaad eerder denken aan een parasiet, als je de plek op de foto ziet die hij kaalgeschuurd heeft.
Ik heb er idd aangedacht en goed onderzocht en gekeken, maar ik vond helemaal niks. En Fjordy daarin tegen schuurt helemaal niet. Ik neem aan dat het wel overdraagt ? Zodra ik Toot in de stal zet gaat hij schuren tegen de Voerbak, precies de plek waar Toot zijn wond zit.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 10 apr 2007, 10:16

Wij zagen bij Cratos ook helemaal niets. Tot we gingen wassen en toen kwamen we de volgende dag luizenlijkjes tegen. De andere paarden in het koppel hebben er ook geen last van gehad. De merries die niet bij onze paarden inlopen maar bij 2 andere ruinen hadden ook luis terwijl de ruinen daar het ook niet hadden. Dat ze bij elkaar lopen wil dus nog niet zeggen dat ze het dan ook allebei moeten hebben.
Charret

Bericht door Charret » di 10 apr 2007, 10:37

Amber_ schreef:
Marijke&Rosco schreef:Je zou inderdaad eerder denken aan een parasiet, als je de plek op de foto ziet die hij kaalgeschuurd heeft.
Ik heb er idd aangedacht en goed onderzocht en gekeken, maar ik vond helemaal niks. En Fjordy daarin tegen schuurt helemaal niet. Ik neem aan dat het wel overdraagt ?
Sam staat dag en nacht op de wei [en zelf op stal indien nodig] met een en hetzelfde merrietje. Zij is zo schoon als wat en Sam heeft er erge last van. Volgens mij hoeft het dus niet.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » di 10 apr 2007, 13:55

Dan wordt het wassen ! :j
Ik wacht wel eventjes op Beter weer :=

Maar zal ik Fjordy meewassen ? Waar haal ik dat spul ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 10 apr 2007, 13:59

Wij hebben gewassen met Sebacil, maar alleen Cratos de rest niet. Ik zou als ik jou was even overleggen met de DA of desnoods even na laten kijken zodat je het juiste spul krijgt om mee te wassen. Zeker als hij al een plek heeft en Sebacil is een aggresief goedje. Imaverol is tegens schimmels volgens mij.
Plaats reactie