Ijzers eraf.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Charret

Ijzers eraf.

Bericht door Charret » ma 19 mar 2007, 21:15

Bij Jouke. Voor de zoveelste keer. We snappen er niks van. Het begon toen we heb kregen de eerste keren enkel voor eraf. Toen is het maanden goed gegaan, maar vorige week ging het weer mis.
Weer voor een ijzer eraf. Goed nieuwe erop. Gelukkig bleven de hoeven iedere keer goed.
Maar vorige week haalden we hem van stal en waren beide voorijzers eraf :?
De dag ervoor had ik hem gelongeerd en altijd als we met hem klaar zijn check ik expres zijn ijzers of alles nog goed is en dat heb ik die dag ervoor ook gedaan.
Deze keer waren dus 2 voorijzers er in een nacht tijd af gegaan op stal. De hoeven waren niet meer mooi wat niet anders kon want hij had ze er nog geen week op. Goed. Hele stal nagekeken, leeg gehaald maar niks te vinden aan scherpe randen of iets. De smid snapte het ook niet. We zijn er wel achter gekomen dat Jouke een sukkel is wat betreft zijn motoriek. Wanneer je hem vraagt om te gaan gaat hij gerust op zijn eigen voeten staan soms en trekt de ander er gewoon onderweg. Als dat het zou zijn dan kon de smid alleen de takken nog iets inkorten met als gevolg dat de voorijzers eerder vervangen moesten worden. Prima als dat de enige oplossing was. Maar eergisteren was het weer raak. We halen hem van stal en hij mist weer beide voorijzers.
Iedereen staat voor een raadsel.

Nu laten we hem op blote voeten om zijn voeten te laten groeien en kan hij dus de komende tijd niet meer voor de wagen. Dat is de reden waarom hij ijzers onder heeft.

Nu mijn vraag. Heeft iemand hier ervaring mee? Hier helemaal niemand. :n
Kan het misschien zijn dat hij ze niet fijn vindt onder zijn voeten? Misschien een rare gedachtegang, maar daar lijkt het wel op.. >;)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Viv

Bericht door Viv » di 20 mar 2007, 04:52

Hoe ruim liggen ze eronder? Zeker alssie zo lomp is moeten ze er vrij strak onder liggen (dus geen randje uitsteken en takken naar binnen gebogen).

Staat hij in drassig land/blubber. Dan kan het zijn dat ze er gewoon afgezogen worden, heb ik met mn vorige paard ook gehad, die was ze ook iedere week kwijt met dit weer $$$$.
Enige wat je daaraan kunt doen is niet meer in de blub zetten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 20 mar 2007, 05:47

Pablo is ook zo'n lompe boer :P Dus die worden er voor heel strak opgelegd en achter liggen ze iets terug.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Vera

Bericht door Vera » di 20 mar 2007, 06:32

geen idee, wij hebben nooit een paard gehad dat de ijzers kwijtraakte.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 20 mar 2007, 07:02

Wij hebben hier ook tinker staan, die heeft ze er ook keer op keer af liggen (zelfs zo vaak dat de smid al zegt: Zet ze er wel gratis weer onder, we blijven het proberen.)

Reden? Zo nog niet gehoord, maar vast te maken met zn ietswat behoorlijke lompheid. (dat is echt een van: Houd afstand, want anders staat ie boven op je!)

Weet verder niet hoe sterk Jouke zn hoeven zijn, maar een tijdje op het harde moeten ze best kunnen volhouden. Alleen niet dagelijks úren lang.
Geluk is de vrucht van intens werk
Krista

Bericht door Krista » di 20 mar 2007, 07:07

Onze draver is ook regelmatig 1 of meer ijzers kwijt. Omdat het een lompe harrie is en onbesuisd ook :D
Een oplossing kan zijn inderdaad om het ijzer meer passend eronder te leggen. Alleen moet je je wel realiseren dat het niet optimaal is voor het hoefmechanisme als het ijzer teveel pas ligt zeg maar.
Wij doen onze draver buiten grote springschoenen aan zodat hij ze bij lompe akties in de wei minder snel aftrapt. Wat er in de stal gebeurd, tsja daar kan je weinig aan doen. Die van ons hebben we eind december op stal gevonden met een half afgetrapt ijzer en de nagels in zn leven.... helaas niets aan te doen!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 20 mar 2007, 08:21

Nisko raakte nooit ijzers kwijt tot ze een keer bekapt werd door een vervangende hoefsmid die er volgens mijn andere smid te krappe ijzers onder gelegd had. Eerst vloog linksachter eraf, toen rechtsachter, toen weer linksachter. Daarna was mijn vaste smid weer terug van vakantie en sindsdien is Nisko nog nooit een ijzer weer verloren (behalve 1 tijdens de paardrijvierdaagse, maar toen zaten de ijzers ook al erg lang). De verklaring is dat de ijzers waarschijnlijk niet lekker zaten en dat Nisko ze er zelf afgewerkt heeft :? .
Weet niet of er zoiets aan de hand zou kunnen zijn?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 20 mar 2007, 11:04

Ik zat ook aan springschoenen te denken. Dat doen wij bij enkele friezen ook als ze eens lekker los mogen. Tenminste diegenen die nogal lomp zijn. Maar om ze nou met springschoenen op stal te zetten? Succes ermee.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Charret

Bericht door Charret » di 20 mar 2007, 11:27

Precies, dat doe je niet :n Wij hebben ze ook al gekocht voor de blub momenten in de bak.

Jouke staat niet op het land dus dat kan het niet zijn. En de bak was heel goed te doen vorige week.
Dus die worden er voor heel strak opgelegd en achter liggen ze iets terug.
Dat hebben we ook bij Jouke gedaan. Zonder succes. Ja achter blijft keurig zitten.

@Annabel, zo is onze smid nu dus ook. Alleen zijn de ijzers vaak krom en dus niet meer te gebruiken.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 20 mar 2007, 11:35

Als het ijzer krom is... kan hij dan niet ergens achter zijn gehaakt (bv. voerbak of randje onder de boxwand oid)... bv met rollen oid?
Is maar een idee, aangezien hier ook een grote slungel staat die met rollen regelmatig vast ligt (maar die laat zijn ijzers zitten).
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 20 mar 2007, 16:43

Yessie rolt zich vaak vast in de box! Gelukkig heeft Yes zulke hoeven dat ze er binnen 12 weken echt niet afvallen. Soms rolt ze zich vast als ik er ben (ik woon er 5 m naast en hoor der 's nachts ook wel is schoppen) maar als ik zie wat voor een klappen ze geeft tegen de muur verbaasd het me niks als Jouke zo der ijzers zou kunnen verliezen!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Charret

Bericht door Charret » di 20 mar 2007, 18:28

Janine schreef:Als het ijzer krom is... kan hij dan niet ergens achter zijn gehaakt (bv. voerbak of randje onder de boxwand oid)... bv met rollen oid?
Is maar een idee, aangezien hier ook een grote slungel staat die met rollen regelmatig vast ligt (maar die laat zijn ijzers zitten).
Misschien wel..Maar de box is iets meer dan 4 bij 4. Ja of hij moet aan de kant gaan liggen. Maar er zitten nergens randen o.i.d. :?
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » di 20 mar 2007, 18:30

Wat raar joh!
Klinkt ook wel echt vervelend..
Ik zou ook echt niet weten hoe dat zo vaak kan gebeuren :?
Charret

Bericht door Charret » wo 21 mar 2007, 08:10

We gaan misschien wel een webcam ophangen. Wie weet dat we het daarop kunnen zien :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 21 mar 2007, 08:55

Misschien wel eens een goed idee...
Meestal gaan lompers juist te dicht bij de kant rollen...
Charret

Bericht door Charret » wo 21 mar 2007, 12:04

Eens kijken wat die dingen kosten en hoe ze precies werken, want als het te donker is zie ik nog niks op dat ding :=
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 21 mar 2007, 12:09

Het is idd een raadsel. Ik ben toch ook benieuwd wat de reden hiervan is.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 21 mar 2007, 12:18

Naisven had ook altijd een handje van ijzers aftrappen. Sterker nog, in de blub "schudde" hij ze er soms onderuit. Nu heb ik een nieuwe smid en hij is zijn ijzers niet meer kwijtgeraakt sindsdien (heeft ook een ietsjes andere stand heb ik het idee).

Webcam is inderdaad misschien een goed idee....
Esther

Bericht door Esther » wo 21 mar 2007, 17:28

Ik heb het wel eens eerder gehoord bij een slungelige fries. Die had zijn benen gewoon nog niet goed onder controle, het komt wel vaker voor, heb ik gehoord, bij de jonge slungelige fries.
Het enige wat je kunt doen is de ijzers er pas weer onder doen als hij ouder is.. (Ik weet eigenlijk niet hoe oud Jouke is??)
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » do 22 mar 2007, 07:45

Jouke is net 4 jaar. :)
Plaats reactie