voeding twijfel..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Esther

voeding twijfel..

Bericht door Esther » za 20 jan 2007, 11:25

Ik ben erg aan het twijfelen.
Tea staat nu op pensionstal en krijgt een kilo muesli per dag.

De paarden van de pensionstal, ook drachtige merries krijgen deze muesli en doen het erg goed op. Ook Tea zit netjes in het haar, maar ik twijfel toch wel een beetje.
Ik wil haar namelijk ook wel op merriebrok hebben, daar is de verhouding gewoon aangepast naar wat de merrie nodig heeft en het veulen natuurlijk.. Lijkt mij het beste..

Nu heeft ze ook al een poosje wat dunne mest. Ik denk dat dit komt door de andere kwaliteit hooi die ze krijgt. Bij ons kregen ze heel schraal hooi wat ook erg stengelig was en dit is gewoon erg goed hooi.. Het is ook vrij kort, dus ik denk dat dit de diarree veroorzaakt.
Wat kan ik haar geven om het te verbeteren. Ik heb al gedacht aan senioren slobber, daar zit veel ruwe celstof in en structiir, om haar darmen even op weg te helpen om wat meer te wennen aan het hooi.

Ik heb ook geprobeert om aan de hand van het boek 'paard en voer' de EWpa uit te rekenen, maar er staat niet in hoe je drachtigheid met arbeid combineerd. Ik vind het gewoon lastig..

Zelf zat ik kwa arbeid op een EWpa van 5.54 en voor drachtige merries in de periode waar ze nu in zit en het gewicht zit ze nu op een EWpa van 5.
Hoe te combineren??

En welke brok? Liefs merriebrok met wat minder eiwitten, het blijft een fjord. Ik ben niet meer zo weg van Subli, maar wat dan??
En hoeveel??? Ze werkt elke dag lichte arbeid, dus geen inspannende dingen, maar wel werk..
Ik heb het gevoel dat ze nu wat dunner wordt, maar het is waarschijnlijk de ruwvoerbuik die verdwijnt..

Ik weet het even niet meer!!!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 21 jan 2007, 10:31

Poeh dat is inderdaad even zoeken!
Maar ik verbaasde me over je kilo musli per dag, dat is een hele hoop voor een fjord!

Merriebrok is natuurlijk altijd goed als ze drachtig is, ik zou ook daarvoor kiezen :)
En misschien wat meer ruwvoer (eventueel stro) erbij voeren kan nooit kwaad!

Misschien is het ook tijd voor de ontworming als haar mest dunner wordt?
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 21 jan 2007, 10:59

noekie schreef:Poeh dat is inderdaad even zoeken!
Maar ik verbaasde me over je kilo musli per dag, dat is een hele hoop voor een fjord!
eehh Uniek zit op één kilo pavo expended brok en één kilo pavo muesli per dag en als ze heeft gelopen komt er nog een halve kilo van beide bij!!!!
niet alle fjorden doen t op weinig krachtvoer denk :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 21 jan 2007, 12:04

Nee dat blijkt maar weer :+
Als je fjord het kan hebben/nodig heeft is het natuurlijk ook prima.
Die van ons moeten het iig niet krijgen, dan worden het ware bommetjes.
fjordido

Bericht door fjordido » zo 21 jan 2007, 12:15

ewpa zegt mij gewoon niet zoveel, omdat de 1 gewoon meer nodig heeft dan de ander. ik denk dat het spreekwoord : het oog van de meester maakt het paard vet" nog altijd een waarheid als een koe is.
denk dat jij zelf het beste in kan schatten wat je paard nodig heeft.

muslie ben ik trouwens zelf geen fan van omdat het vaak boordevol suikers zit.
Lies

Bericht door Lies » zo 21 jan 2007, 13:40

Tsja lastig, het verschilt per paard.
Maar met muesli alleen red je het niet denk ik. In muesli zitten over het algemeen vrij veel koolhydraten is mij eens verteld, waardoor het als enigste krachtvoer niet geschikt is. Maar als je even googled kom je 101 verschillende meningen tegen, vrij lastig inderdaad...

Op de pavo site staat over het algemeen wel vrij veel goede informatie, ik zou die eens nalezen als ik jou was.
Hier alvast een link:
http://www.pavo.nl/voeding/voeding-drac ... errie.html

En als je wil kan je zelfs nog met havens bellen voor advies ;)
HAVENS paardenvoer, tel. (+31) 0478 638 238.

Tasja kreeg vanaf de 8e maand ongeveer merriebrok en dan 1 tot 1.5 kilo per dag. Naast hooi en een halfje meusli.
Don't believe everything you think
Mir

Bericht door Mir » zo 21 jan 2007, 13:59

Al vaak neergezet hier maar nogmaals: mijn paardje kreeg ooit ook (alleen) muesli als krachtvoer en viel af en haalde op een gegeven moment haar eiwitten uit haar spieren om aan voedingsstoffen te komen. Zou proberen lekker brok te gaan voeren en evt. de muesli weg te laten.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 21 jan 2007, 16:03

Heb nog wel een boek waar niet EWpa's gerekend zijn maar VEP's.

Maarja, weet het zelf momenteel ook allemaal even niet zo goed met het juiste rantsoen :=
Ga nu dan hopelijk maar grasbrok of lucerne proberen, dat ze niet gekker wordt, maar meer ruwvoer krijgt. (ze heeft nu eenmaal meer nodig dan de weidegenoten)

En mocht je het heel specifiek willen weten wil ik wel even een mailtje naar voedingsdeskundige Martine v Tilburg sturen (of het dinsdag vragen in de les).
Geluk is de vrucht van intens werk
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 21 jan 2007, 16:31

Lies schreef:Tsja lastig, het verschilt per paard.
Maar met muesli alleen red je het niet denk ik. In muesli zitten over het algemeen vrij veel koolhydraten is mij eens verteld, waardoor het als enigste krachtvoer niet geschikt is. Maar als je even googled kom je 101 verschillende meningen tegen, vrij lastig inderdaad...
Hangt een beetje van de soort muesli af volgens mij, want je hebt ook onderhoudsmuesli die je wel als hoofdvoer kunt gebruiken.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Esther

Bericht door Esther » zo 21 jan 2007, 18:34

Tea is net ontwormd, aan het begin van de maand.

Ik heb vanmorgen de rantsoencheck gedaan op de pavo site en daar kwam uit:
5,5 tot 6,5 kilo hooi en 2 tot 2,5 kilo krachtvoer.

De paarden op stal krijgen ook veel meer muesli dan Tea, dus ben ik al van een halve kilo naar een hele gegaan, omdat het werk toen ook best zwaar was.

Maar de door pavo aangeraden 2 kilo vind ik weer erg veel.

Ik wist niet dat muesli niet volledig kon zijn, dat schrikt mij ook wel een beetje af..

Ze krijgt trouwens onbeperkt ruwvoer, er ligt altijd wat, maakt niet uit wanneer ik kom, maar ik heb het idee dat ze er niet zoveel van eet.. Ik zie haar er nooit zo lekker van eten zoals thuis.. Ook ligt er soms hooi, en dat is van goede kwaliteit en dan gaat ze toch lekker stro eten..

Is het een idee om een halve kilo muesli 's avonds te geven en een halve tot een hele kilo merriebrok 's morgens, of omgekeerd??
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat merriebrok speciaal voor drachtige merries is en er dus geen beter voer kan zijn..

Ik ben ook nog aan het merk aan het twijfelen.. Ik ga denk ik het liefst voor Pavo, maar over Havens heb ik ook goede dingen gehoord en die hebben het ook thermisch ontsloten, wat mij wel goed lijkt..
Ga er morgen even een telefoontje aan wagen..

Vriendin merkte vandaag wel op dat ze er zo goed uit zag, wat vetjes eraf en ze zit zo mooi in het haar!! Dat is wel een goed teken..

Noekie: Hihi, Tea is nu niet meer bommetje dan anders..

fjordido: Helemaal mee eens. Je moet anders elk pakje hooi laten onderzoeken op de EWpa, anders kun je het nooit weten, maar het is een beetje een richtlijn, maar ik heb het gevoel dat overal veel te veel uit komt, vooral krachtvoer..
Ik vind het gewoon moeilijk om op het oog te voeren omdat ik Tea nog niet zo lang heb, ik haar nog nooit zoveel gereden heb en dat ze in de stapmolen gaat en ze drachtig is..

Er zijn ook zoveel soorten, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Zoveel merken en soorten en smaken... :?

Caylinn krijgt veulenkorrel, Bente krijgt ponybrokken, ik wil Jeskim, ondanks mijn vele tegenwerpingen nog eens aan de summerfit hebben, wordt ook aangeraden door de rantsoencheck..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
fjordido

Bericht door fjordido » zo 21 jan 2007, 18:58

ik zou niet teveel fixeren op het beperken van eiwitten. heel veel mensen denken dat die slecht zijn terwijl suikers vele malen slechter zijn voor paarden. er stond in de mensport pas ook een heel interessant artikel over voeding.

Ik houd het bij de mijnes zo simpel mogelijk, gewoon een goede basisbrok en goed hooi, en hoeveelheden al naar gelang of ze in het werk staan of niet.
een drachtige merrie merriebrok voeren is eigenlijk niet nodig. waar ik als ik jou was wel eens over zou nadenken is het feit dat als je wilt dat een pony via zijn brok de nodige vitaminen en mineralen binnen krijgt, daar dus ongeveer 4 kilo per dag van moet krijgen. en dat is voor de meeste fjorden dus veels te veel, dus zou je daar alleen al voor een vitamine/mineralen mengsel bij moeten voeren. Hoeveel hangt dan weer van de kwaliteit van het ruwvoer af.

tja het blijft toch een beetje gokken altijd, en als een paard het ergens goed op doet, je niet te gauw gek laten maken door verhalen van anderen cq advertenties.

ps ik heb trouwens op een mengvoerfabriek gewerkt.. en veevoeding als vak gehad, en ook daar waren ze het met bovenstaande eens.. normen zijn leuk maar het gemiddelde paard/de gemiddelde koe/varken/kip enz bestaat niet.
Esther

Bericht door Esther » ma 22 jan 2007, 13:17

Ja, ik ga ook uit van de basis en dan toevoegen als het nodig is.. Die muesli was ik zlef ook net aan begonnen als ze het op pension stal niet hadden..

Ik ga toch voor pavo. Heb nog wel even bij Havens gekeken, maar daar raadden ze aan om iets van 3 tot 4 kilo per dag te geven en dat vind ik erg veel, dus dan willen ze of veel aan mij verdienen of er zit te weinig in om met minder toe te kunnen.
Niet echt een logische reden, maar ik moest toch een keuze maken..

Nu dus een halve kilo muesli en een halve kilo brok.. Nog wel even regelen met de stal, want die hebben normaal subli, maar ik kon ook wel een ander merk kiezen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 23 jan 2007, 12:13

fjordido schreef:ik zou niet teveel fixeren op het beperken van eiwitten. heel veel mensen denken dat die slecht zijn terwijl suikers vele malen slechter zijn voor paarden.
_/-o_ klopt idd... Suikers en zetmeel (wordt namelijk ook omgezet tot suikers) zijn grotere boosdoeners.

Voor het uitrekenen... zijn er geen tabellen met toegiften bij bepaalde training?
Anders kun je kijken wat het onderhoud voor een ponie en dat trek je af van de ponie met ardbeid... Dan wat je overhoud is het extra voor arbeid.
Dat kun je dan optellen voor de waarde die er staat voor de drachtige merrie en je hebt een drachtige merrie aan het werk ;)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 23 jan 2007, 13:18

Je hebt van Pavo ook een vitaminen/mineralenbrok. Pavo Vital
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

We voeren dit bij onze paardjes erbij. En daar krijgen ze dan heel weinig van. (pony: 25-50 gram per dag, afhankelijk van de werkintensiteit )
En dan krijgen ze toch het nodige binnen. Hoef je ook veel minder krachtvoer te voeren.
Plaats reactie