weer een dekenvraagje..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
anika

weer een dekenvraagje..

Bericht door anika » di 19 dec 2006, 17:38

Waarom kunnen paarden niet praten?
Nu moeten wij dingen bepalen voor HUN, dingen die wij helemaal niet kunnen bepalen..
Ysha is dus geschoren, maar haar vacht is al flink gegroeid. Gisteren heb ik haar 250g-deken maar opgelaten, maar ik twijfel nu zo..

Het is misschien al tig keer gevraagd, maar welke deken kan ik nu het beste op doen?
Heeft iemand een soort van schema met welke temperatuur en hoeveel grams?

Het liefst pak ik haar helemaal in, maar het moet geen watje worden natuurlijk :+
Murphy :+: Ysha
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 19 dec 2006, 17:59

Dat is erg paard/baas afhankelijk. Pablo zou onder een 0 grams of 150 grams staan, maar echt niet dikker. Maar er zijn er ook al die helemaal ingepakt staan onder 450 grams ofzo, dat is in mijn ogen echt niet nodig.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 19 dec 2006, 18:04

Sandra is ook geschoren maar heeft nu al wel weer wat haar. Ze heeft een 350grams deken op met halve hals. Ze staat overdag gewoon op de wei (waar het wel hard waait) en 's nachts in een buitenstal. Ze heeft het niet warm; voelt gewoon lekker aan onder haar deken. Als het gaat vriezen en overdag ook echt koud blijft krijgt ze nog een onderdekentje (150gram) eronder.
We doen het al 3 jaar zo en bevalt prima.
anika

Bericht door anika » di 19 dec 2006, 20:15

Ze staat hier dus de hele dag buiten, was ik even vergeten te zeggen. En vanacht gaat het weer vriezen.. Ai, lastig dit!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 20 dec 2006, 09:48

Gewoon ff voelen onder deken als hij al een ff opligt.
Is het er behaagelijk warm onder dat is goed. Maar het mag er niet heet onder zijn, een paard kan zich slecht afkoelen onder een deken!
Als het 'koud' of niet een beetje warm aanvoelt dan moet er iets bij.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 20 dec 2006, 10:20

anika schreef:Ze staat hier dus de hele dag buiten, was ik even vergeten te zeggen. En vanacht gaat het weer vriezen.. Ai, lastig dit!
Rosco staat ook dag en nacht buiten (nou ja buiten met inloop schuur)...die is geschoren (begin oktober volgens mij) en staat alleen onder een nieuwzeelanddek met wollendekenvoering. Die heeft het niet koud, onder zijn dek is het warm laat ik het zo zeggen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 20 dec 2006, 15:28

Uniek krijgt met de herfst eerst een regendeken op,
dan na het scheren een dunne winterdeken van 200 of 250 grams
en nu was ze een maandje terug al voor de 2e keer geschoren en heb ik er een onderdeken bij gedaan en ze heeft het gewoon warm!!!
Als het nog echt veel kouder wordt heb ik nog een 400 grams deken liggen!!! maar voorlopig gaat het hier goed mee!!
Groetjes Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
zigor de held

Bericht door zigor de held » wo 20 dec 2006, 16:46

weten jullie misschien welke maat deken ik bij zigor op moet leggen? het is een fjord van 1 meter 49 en slank gebouwd.. en trouwens wie heeft er een truukje voor een fjord die zijn hoofd niet stil kan houden met manen knippen en HOE moet ik de manen eigenlijk knippen??
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 21 dec 2006, 09:36

zigor de held schreef:weten jullie misschien welke maat deken ik bij zigor op moet leggen? het is een fjord van 1 meter 49 en slank gebouwd.. en trouwens wie heeft er een truukje voor een fjord die zijn hoofd niet stil kan houden met manen knippen en HOE moet ik de manen eigenlijk knippen??
Moet je gewoon passen, iedere Fjord verschilt in hoogte en breedte en of een deken dan wel of niet goed past ;)

Je kunt dekens meestal wel even passen, als hij te klein of te groot is, kun je hem nog ruilen. Maar je moet hem dan niet een dag lang ophouden natuurlijk ;)

Rian is maar 1.42 en heeft een ondermaat van 190cm
Vera

Bericht door Vera » do 21 dec 2006, 09:43

de dikte van de deken is van vele dingen afhankelijk.

Het ene paard heeft het sneller koud dan het andere. of juist het tegenovergestelde: het ene paard zweet sneller onder de deken dan de andere.

verder is het afhankelijk hoe je paard gehouden word: staat ie in een buitenstal of een binnenstal 24/7 of juist veel buiten. Heeft ie buiten wel/geen schuilstal. en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.
Bij ons is bv altijd veel wind, dus voelt het sneller koud dan in gebieden waar de wind tussen de bomen blijft.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken.

ik persoonlijk zou een paard dat 24/7 buitenstaat (zeker zonder schuilstal) niet scheren. Zijn eigen vachtje kan de warmte prima regulieren, beter dan welke deken dan ook.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 21 dec 2006, 10:27

zigor de held
weten jullie misschien welke maat deken ik bij zigor op moet leggen? het is een fjord van 1 meter 49 en slank gebouwd.. en trouwens wie heeft er een truukje voor een fjord die zijn hoofd niet stil kan houden met manen knippen en HOE moet ik de manen eigenlijk knippen??
Uniek is 1.43 ofzo (gemeten op 1.46 maarja dat is het stamboek he!) en zij heeft maar maatje 1.75 en die is nog aan de grote kant omdat ze een slank type is!!!
Dus inderdaad gewoon ff passen!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
anika

Bericht door anika » do 21 dec 2006, 14:15

ik persoonlijk zou een paard dat 24/7 buitenstaat (zeker zonder schuilstal) niet scheren. Zijn eigen vachtje kan de warmte prima regulieren, beter dan welke deken dan ook.
Dat zou ik persoonlijk ook niet doen, maar dingen liepen even anders helaas.
Ze hebben hier een stal+afdak, maar zijn vaak te eigenwijs _-:(

Zoals Janine zei, heb ik onder de deken gevoeld. Dat voelde goed. Dus voorlopig is 250g genoeg :)
Plaats reactie