staart probleem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
okkie/erwin

staart probleem

Bericht door okkie/erwin » zo 17 dec 2006, 18:38

wat kan ik het beste doen om me staart van me pony te laten groeien....
ze heeft van de zomer in een wei gestaan met distels en aan die planten komen van die balletjes met stekeltjes en die had ze er heeel veel in zitten maar omdat okkie op een manege staat en niet van mij is hebben van die kindertjes die bolletjes er uit zitten trekken dus ben nu de helft van me staat kwijt......
duss als er hier mensen zijn die een goed advies hebben graag want het ziet er een beetje raar uit nu
alvast bedankt
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 18 dec 2006, 12:48

Ik kam regelmatig de staart van Rian, en die wordt daar niet minder om ;)
Maar als ik kam, kam ik van onder naar boven in kleine halen die steeds groter worden.

Boven aan de staart kam ik iedere dag, en soms knip ik daar het haar net achter de dooiepunten (gespleten punten) af.

Misschien dat het helpt dat je eerst de staart wast en daarna Equistar erin doet. En dit wanneer de equistar weer 'verdwijnt' weer doet.
Misschien dat de bolletjes dan gemakkelijker te verwijderen zijn zonder dat ook goede haren eruit getrokken worden.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 19 dec 2006, 07:41

ik kreeg van martina de tip om ze in te vlechten (gewoon losjes) zodat ze er niet op liggen en opstaan en dan de nodige haartjes meetrekken, dat doet Ubie en die heeft dus een aflopende dunne staart.

verder spray ik de staarten 1 x p week in met anti klit en kam ik ze vaak met mijn vingers helemaal door.
succes
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 19 dec 2006, 07:51

Ja die vlecht er in is ook een goede :j
Dan komen die bolletjes niet door de hele staart te zitten.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 19 dec 2006, 08:58

Ik doe die van RB nu ook in een vlecht. 1x per week even een dagje eruit en dan weer een weekje erin. Hij had een hele mooie staart totdat hij van de zomer de helft eraf gebeten heeft. Moet nu opnieuw sparen. Bij Ulvy zit er ook een vlecht in omdat die staart zo dik is dat het iedere keer gaat klitten dus het werkt goed.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 19 dec 2006, 09:36

Ik had een tijd ik ik altijd de staart mee borstelde als ik aan het poetsen was, maar hij werd steeds dunner en nu kam ik hem nooit meer...
Alleen als ze wedstrijd heeft was ik hem goed en dan vol met equishine ff in laten trekken en uit borstelen!
Heb ik trouwens ook bij de kuif gedaan... Bij mij is wel gebleken: hoe minder ik er aan zit, hoe beter het groeit!
Groetjes Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
yvette

Bericht door yvette » di 19 dec 2006, 09:58

De tip van Anky is: niet borstelen, het vuil eruit spoelen en elke dag een beetje equistar erin.
Heeft bij Iza reuzegoed gewerkt!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 19 dec 2006, 10:32

yvette schreef:De tip van Anky is: niet borstelen, het vuil eruit spoelen en elke dag een beetje equistar erin.
Heeft bij Iza reuzegoed gewerkt!
Dat doe ik ook :j . Ik borstel de staart van Nisko zelden, als je borstelt zie je ook echt haren afbreken. Ik was hem af en toe, daarna Equistar erin en uitborstelen. Toen ik wedstrijden startte deed ik om de zo veel tijd wat Equistar erin om de staart mooi los te houden. Nu doe ik dat niet meer, alleen na het wassen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
ujord

Bericht door ujord » di 19 dec 2006, 10:57

om die lastige bolletjes eruit te halen werkt equistar heel goed en de vlecht ook.....
als je er equistar in doet kam ik de bolletjes er altijd zoo uit. en ja om de staart te laten groeien afblijven maar ik ben nog al een plukkerd en ik knip en kam altijd. maar ik merk als ik af en toe wat knip aan de onderkant het harder groeit althans dat lijkt:)
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
Charlot

Bericht door Charlot » di 19 dec 2006, 12:24

Hoi Erwin,

Mijn advies weet je al. Maar inderdaad regelmatig wassen, flink wat glansspray erin en borstelen. Dit heeft bij Tjico super geholpen, zie het resultaat :+ Hopelijk blijven die kinders eraf en als ik het zie zal ik er wat van zeggen!!!
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 19 dec 2006, 12:48

bij mij op de paardenschool in Engeland was het strikt verboden om de staart met borstel uit te kammen, aleen vingers mochten verder niks.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
saskia
Moderator

Bericht door saskia » di 19 dec 2006, 13:51

ik doe eigenlijk weinig met de staart van sjors. Af en toe wat antiklit en that's it ;)
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 19 dec 2006, 14:47

Ik kam 'm nooit uit!
Soms eens uitpluizen.... meer niet.
Verder heeft Pris haar staart altijd in een lossevlecht, blijft ie veel schoner! :D
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Esther

Bericht door Esther » di 19 dec 2006, 15:06

Tea heeft nog steeds een dikke staart met een paar flinke strengen diarree erin.. Ik ben al aan het wassen geweest en antiklit erin, maar helemaal eruit is het nog steeds niet... Geduld is een schone zaak..
Als ze straks in de stalling staat kan ik haar weer wat makkelijker wassen e.d. Hoop dat het er dan een beetje uit gaat..

Antiklit zou bij jouw ook wel kunnen helpen. Ik heb verder altijd geleerd dat je absoluut geen metalen kam mag gebruiken en liever helemaal geen kam. Mijn KWPN, die had een dikke bos manen, deed ik altijd antiklit en dan uitborstelen en dan met de kam de overige knoopjes, maar dat deed ik niet zo vaak. Hoe minder je eraan zit, hoe voller hij blijft, al moet het paard er ook af blijven en dat is niet altijd het geval, grrrrr..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 19 dec 2006, 18:07

Volgens mij ben ik de enige die zweert bij borstelen (gewoon met een mensen haarborstel...). Toen we San kregen had ze een hele dunne staart. Wij zijn begonnen met wassen en regelmatig antiklit erin en bijna iedere dag borstelen :j Nu is haar staart echt super! Ook de manen worden iedere dag geborsteld en die blijven ook net zo mooi dik.
okkie/erwin

Bericht door okkie/erwin » di 19 dec 2006, 20:40

hee heel erg bedank voor de adviezen en jullie horen nog wel hoe het is geworden nu nog ff een briefje op de staldeur hangen dat de kinderen er met hun handjes af moeten blijven na heeeeel erg bedankt
okkie/erwin

Bericht door okkie/erwin » di 19 dec 2006, 20:45

en charlotte tik de kindertjes maar op de handen hoor hahahahh
Plaats reactie