graag jullie mening
graag jullie mening
Aangezien Exel mijn eerste echte jonkie is, heb ik een vraag m.b.t. het wandelen.
Vandaag ben ik op Vera geklommen en heb Exel aan het halster meegenomen, dat ging hartstikke goed, we hebben zelfs stukjes gedraafd. Alleen nou zit ik eigenlijk met de vraag of dat wel goed is voor Exel zijn ontwikkeling. Misschien een dummie vraag, maar ik wil gewoon niet dat ik 'm zou overbelasten ofzo. Op zich is het samen gaan een hartstikke goede oplossing, zo wordt er meer met hem gedaan en het gaat gewoon hartstikke goed. Maarja hij is natuurlijk pas 1,5 jaar en ik weet helemaal niet of het slecht voor hem is om een stukje mee te draven met ons......................
Wat is jullie mening?
Vandaag ben ik op Vera geklommen en heb Exel aan het halster meegenomen, dat ging hartstikke goed, we hebben zelfs stukjes gedraafd. Alleen nou zit ik eigenlijk met de vraag of dat wel goed is voor Exel zijn ontwikkeling. Misschien een dummie vraag, maar ik wil gewoon niet dat ik 'm zou overbelasten ofzo. Op zich is het samen gaan een hartstikke goede oplossing, zo wordt er meer met hem gedaan en het gaat gewoon hartstikke goed. Maarja hij is natuurlijk pas 1,5 jaar en ik weet helemaal niet of het slecht voor hem is om een stukje mee te draven met ons......................
Wat is jullie mening?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

thnx voor jullie reacties, ik was ook niet van plan om het elke dag te doen, maar zo af en toe eens een stukje meedraven. Kijk stappen cq wandelen doen we toch wel met hem en of er nou iemand naast loopt of ik zit op Vera en hij wandeld mee, zit in mijn ogen geen verschil in. Het gaat mij echt om het draven en dat deed hij zo goed joh, die gozer neemt me daar passen.................. gewoon kwijllllllllllll 

ik heb zelf gekozen om het niet te doen met mijn 2 jongens, puur uit veiligheidsoverwegingen voor ons 3tjes, stel hakon schrikt zich het apezuur , hoe hou ik m dan enigszins gekalmeerd als ik op Ubie zit en stel die wordt ook druk?
ik vind het knap van je dat je het doet en het (nog) goed gaat maar ik durf het zelf niet aan, Haakon zijn intensieve kennismaking met van alles en nog wat komt op latere leeftijd wel, maar dat is een persoonlijke keuze.
ik vind het knap van je dat je het doet en het (nog) goed gaat maar ik durf het zelf niet aan, Haakon zijn intensieve kennismaking met van alles en nog wat komt op latere leeftijd wel, maar dat is een persoonlijke keuze.
Af en toe kan geen kwaad, maar hij moet ook nog even leren 'paard' te zijn. Dus lekker in het land staan en groeienm, dus met mate. Maar om alvast een beetje ervaring op te doen kan je het natuurlijk doen, als je tenminste zeker weet dat je allebei je paarden kan houden als er wat gebeurt...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
wat betreft dat kunnen houden is op zich geen probleem, want hij gaat waar Vera gaat en dat is geen probleem. Het ging mij erom of hij het wel aan kon i.v.m. zijn groei enz.

Lijkt mij geen probleem als je het tempo/conditie aanpast aan Exel!
Qua groei lijkt het mij ook geen probleem,omdat je hem niet ''belast'' (kar trekken/iemand op z'n rug)
Je bent alleen conditioneel en ervaring bezig op te doen voor hem.
Wij hebben altijd de nakomelingen van de merries met een jaar/anderhalf jaar 1x in de 2 weken meegenomen als we met moeders voor de kar gingen rijden (vast aan het tuig maken met halster en halstertouw)
We gingen dan een klein uurtje/3 kwartier weg en staptte bijna alles (op wat draf-pasjes na)
Maar hun ervaring nemen ze wel mooi mee op latere leeftijd!
Suc6 met je spannetje...........
Qua groei lijkt het mij ook geen probleem,omdat je hem niet ''belast'' (kar trekken/iemand op z'n rug)
Je bent alleen conditioneel en ervaring bezig op te doen voor hem.
Wij hebben altijd de nakomelingen van de merries met een jaar/anderhalf jaar 1x in de 2 weken meegenomen als we met moeders voor de kar gingen rijden (vast aan het tuig maken met halster en halstertouw)
We gingen dan een klein uurtje/3 kwartier weg en staptte bijna alles (op wat draf-pasjes na)
Maar hun ervaring nemen ze wel mooi mee op latere leeftijd!
Suc6 met je spannetje...........
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Wat je doet met je paardje is juist goed voor zijn ontwikkeling je doet zo te lezen niet te gek en bouwt het rustig op. Mijn nu 3,5 jarige Sophie (shetXwelsh) heb ik als veulentje af aan op deze manier laten wennen aan alles en nog wat. Ze is nu bereden en gedraagt zich super en gaat vaak met Erna en mij samen het bos in.
Ik heb geen idee hoe je exel vast hebt als je met z'n drietjes uit rijden gaat maar ik heb Sophie altijd vast aan een halstertouw met longeerbitstukje aan haar halster die vast zit aan een longeersingel om Erna. Zo heb jezelf je handen vrij.
Het zien van je jonge paard is inderdaad ontzettend mooi/leuk. Heb je ook het gevoel dat het paard waarop je zit meehelpt met Exel als hij iets te jolig wordt en gaat bokken dat je paard bij wijze van zegt: en nu ophouden!
veel plezier
Ik heb geen idee hoe je exel vast hebt als je met z'n drietjes uit rijden gaat maar ik heb Sophie altijd vast aan een halstertouw met longeerbitstukje aan haar halster die vast zit aan een longeersingel om Erna. Zo heb jezelf je handen vrij.
Het zien van je jonge paard is inderdaad ontzettend mooi/leuk. Heb je ook het gevoel dat het paard waarop je zit meehelpt met Exel als hij iets te jolig wordt en gaat bokken dat je paard bij wijze van zegt: en nu ophouden!

'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Ik had hem met 1 hand vast, maar dat is niet zo handig. De volgende keer leg ik het westernzadel op Vera en dan hang ik zijn lijntje aan de knop van het westernzadel, dan heb ik idd beide handen vrij. Ik heb bij hem een halster met een hengstenketting.Jet&Erna schreef: Ik heb geen idee hoe je exel vast hebt als je met z'n drietjes uit rijden gaat maar ik heb Sophie altijd vast aan een halstertouw met longeerbitstukje aan haar halster die vast zit aan een longeersingel om Erna. Zo heb jezelf je handen vrij.
Het zien van je jonge paard is inderdaad ontzettend mooi/leuk. Heb je ook het gevoel dat het paard waarop je zit meehelpt met Exel als hij iets te jolig wordt en gaat bokken dat je paard bij wijze van zegt: en nu ophouden!veel plezier
Of Vera mij nou echt meehelpt betwijfel ik, want Exel ging op een gegeven moment wat harder als zij met draven en toen dreigde mevrouw wedstrijdje te gaan doen, nou heeft ze pech en heb ik dat altijd gelijk door bij haar

Ziggy Schreef:
Of Vera mij nou echt meehelpt betwijfel ik, want Exel ging op een gegeven moment wat harder als zij met draven en toen dreigde mevrouw wedstrijdje te gaan doen, nou heeft ze pech en heb ik dat altijd gelijk door bij haar
Haha
Ze zo te lezen hebben jullie veel lol samen! Het zal schelen als je inderdaad je handen vrij hebt. Benieuwd hoe dat gegaan is met het vastmaken aan de western knop.
Haha

'Je ziet pas wat je hebt,
wij bonden de veulens al aan de singel vast voor een buitenritje. Ook stukjes draven en later (waren ze al een maand of 4/5 zelfs stukjes galop.
Maar natuurlijk geen ellen lange ritten met die kleintjes. Meestal zo'n 15-20 minuutjes.
Ik denk dat het met excel wel wat langer kan. Die is al wat ouder.Houd hem gewoon goed in de gaten, je ziet gauw genoeg als het niet meer gaat, dan weet je dat je de volgende keer iets minder moet doen.
Maar natuurlijk geen ellen lange ritten met die kleintjes. Meestal zo'n 15-20 minuutjes.
Ik denk dat het met excel wel wat langer kan. Die is al wat ouder.Houd hem gewoon goed in de gaten, je ziet gauw genoeg als het niet meer gaat, dan weet je dat je de volgende keer iets minder moet doen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
ik wil 'm van de week weer een keertje meenemen, weet nog niet wanneer dat ligt ook aan het weer. Als het morgen droog is neem ik weer even mee voor een rondje van idd een minuut of 15-20. Onze rondjes met wandelen duren ook meestal zolang, dus het is een afstand die hij een beetje gewend is en dan wil ik alleen af en toe een klein stukje draven.