Ysha.. wat te voeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
anika

Ysha.. wat te voeren?

Bericht door anika » di 24 okt 2006, 11:40

Hoi!

Zoals jullie in PP kunnen zien, ziet Ysha er niet goed uit.
Vrijdag heb ik Caitlyn afgespeend omdat Ysha het niet meer trok qua gezondheid. Nu gaat het nog niet veel beter.

Natuurlijk even het oog houden op het stoppen van de melkproductie. Haar uier is redelijk rustig nu, ze krijgt ook maar één handje krachtvoer nu.

Wat kan ik haar het beste voeren nu?
Murphy :+: Ysha
yvette

Bericht door yvette » di 24 okt 2006, 11:43

Maismeel wil nog wel eens aanzetten, maar is wel een beetje vals-vet, zoals wij dat noemen. Een vitaminekuur misschien zoals Marijke ergens anders al voorstelde?
Brood zet ook aan.
En anders misschien even de dierenarts bellen voor voedingsadvies...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » di 24 okt 2006, 11:44

na een paar dagen zie je ook niet zo veel verschil.
Je moet na een week of 2 maar weer eens kijken.
Zeker nu ze is afgespeend in elk geval niet te veel krachtvoer geven. handje is prima. Gewoon lekker veel goed hooi (geen kuil) geven zoveel als ze lust, moet je over 2/3 weken eens zien wat een verschil. Tegen die tijd is ze wel weer "opgedroogd" en kun je het kracht voer weer verhogen als dat nodig is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 24 okt 2006, 11:47

Ik heb het ook al bij PP gezegd maar wij hebben Cratos toen hij zo dun was weer opgelapt met bietenpulpbrok wat we geweekt gaven en daaroverheen een handje kalverenmelkpoeder (op aanraden van..). En we hebben hem een 10 daagse vitaminenkuur gegeven van Farmosan (flesje te koop bij de welkoop en dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid). Zoals ik al zei ik heb geen ervaring met merries waarvan het veulen afgespeend wordt dus ik weet niet of je de bietenpulp nu zou kunnen voeren in het kader van het afspenen. Mocht dat geen probleem zijn of ze blijft nog langer zo schraal dan kan je hiervan een halve zak van ons krijgen om het te proberen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
anika

Bericht door anika » di 24 okt 2006, 11:49

Zoals ik al zei ik heb geen ervaring met merries die afgespeend worden dus ik weet niet of je de bietenpulp nu zou kunnen voeren in het kader van het afspenen. Mocht dat geen probleem zijn of ze blijft nog langer zo schraal dan kan je hiervan een halve zak van ons krijgen om het te proberen.
Weet iemand dit?
Anders probeer ik het natuurlijk :D

Ik cross zo even naar het dorp om te kijken of ze hier een vitamine kuurtje voor haar hebben.
Overigens heb ik vorige week zo'n spuitje vitamine in haar mond gepropt.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 24 okt 2006, 11:54

Wat ik altijd geef is geen pasta maar is een soort van bruine vloeistof in een plasticflesje waar je de benodigde hoeveelheid in kunt drukken (leg dat maar eens uit.... :+ ). Je hebt dan echt maar een klein beetje en dat kan je meerdere dagen achter elkaar geven. Flesje staat bij de welkoop niet bij het paarden gedeelte maar bij het "medicijnen" gedeelte. Ik gebruik het al jaren in de verharingsperiode. De reden dat ik de helft van de dosering geef is dat ze anders eigenlijk teveel krijgen volgens de DA en het overschot er gewoon van achteren weer uitkomt.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 24 okt 2006, 11:56

Hier gaan de magere paarden vaak op mais, vind ik ook een mooi ogend resultaat geven!!

Daarnaast tja, hoeveel krachtvoer kreeg Ysha toen Caitlyn er nog bij stond? Het is nu natuurlijk ook het begin waar ze even doorheen moet en die grote kleine heeft veel van haar gevraagd. Als ze vrij grof aan voer kreeg en nu ineens maar een handje, dan is het ook even een aanslag in haar energievoorraad natuurlijk en moet je misschien overwegen haar toch weer iets meer te gaan geven, puur omdat ze zichzelf niet kan onderhouden met wat ze nu krijgt.

(moet zeggen dat ik vorige jaren met afspenen eigenlijk nooit rigoreus de hoeveelheid krachtvoer veranderd heb, dit is eigenlijk het eerste jaar dat ik er bewust over hoor. Wel minder, maar dan vaak de helft...Noor kreeg op gegeven moment met veulen 1,5 kg en kreeg na afspenen nog 0,75 kg, dit had ze ook echt nodig, want ze was toen ook behoorlijk mager...)
Geluk is de vrucht van intens werk
anika

Bericht door anika » di 24 okt 2006, 11:59

Ok Marijke, ik zal gaan kijken!

Ysha kreeg ruim 2 kilo biks en bijna 1,5 kilo muesli, tsjaa, heel verschil nu ja.
Ik zal aan de boer eens vragen of hij mais heeft.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 24 okt 2006, 12:20

Heb je m!..en ze had mét Caitlyn al grote moeite zichzelf in conditie te houden!!? En als ze dan nu ineens op een handje brok staat...dat is natuurlijk een enorme omschakeling. Dat ondervind je nu aan Ysha dus, die heeft geen energie meer over en daarnaast ook nog eens een uier die gevoelig is.
Je zou er dus denk ik zeker niet onverstandig aan doen haar weer op meer krachtvoer te zetten (of in ieder geval meer energie-rijk voer, zodat al haar lichaamsprocessen voldoende gehandhaafd kan worden, zonder dat haar vetreserves aangesproken hoeven te worden).
Geluk is de vrucht van intens werk
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 24 okt 2006, 12:49

wat dacht je van 3 kilo merriebrok en onbeperkt kuil/hooi?
Odinn is een toppaard!!
yvette

Bericht door yvette » di 24 okt 2006, 12:55

3 kilo brok lijkt me wat veel voor een merrie die moet opdrogen...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 24 okt 2006, 13:00

Ik zou geen mais en zeker geen merriebrok geven, want dit bevat eiwit wat ook voor melkproductie gebruikt wordt.
Onbeperkt hooi (eventueel kuil) lijkt me meer dan op zijn plaatst!

Vitamine zou ik alleen geven als bv de DA dat aangeeft, want een overdaad aan vitamine schaad wel degelijk.

Ik ga dus eigenlijk met het voorstel van Sandrien mee! En het zal idd niet van dag 1 op 3 veranderen...
Esther

Bericht door Esther » di 24 okt 2006, 15:42

Een scheutje zonnebloemolie heeft mijn Zidarretje ook een duwtje in de goede richting gegeven!!
Verder, zie bovenstaande!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
anika

Bericht door anika » di 24 okt 2006, 19:05

Suzanna schreef:wat dacht je van 3 kilo merriebrok en onbeperkt kuil/hooi?
Yeah right :wave:

Ik heb de pensionbaas gevraagd om de biks rustig aan wat op te voeren. Hooi krijgt ze sowieso in overvloed := Van Marijke heb ik een zak bietenpulpbrok gekregen, dus dat gaan we ook uitproberen.
Lijnzaadolie + zonnebloemolie gebruik ik sowieso bij dr ja :j

Ik snap dat je niet gelijk verandering ziet, maar ik ben zo goed in zorgen maken O:)

Bedankt allemaal! :D
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 24 okt 2006, 21:23

van bietenpulp is Vera verleden jaar ook heel goed opgeknapt en voller van geworden en misschien weet je het nog, maar die was echt heel erg mager
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie