Was Bella al
Tja heb Noor doorgereden toen ze ongeveer jaar of 8 was. Deze was wel zadelmak en soms bereden, maar echt geleerd...nee...moet zeggen, achteraf vond ik het maar een pittige klus. Noor was type plank...
Daarna Sas vorig jaar beleerd op 8 jarige leeftijd. Dit viel me alles mee. Ondertussen reed ik soms Ymea, die we toen net zadelmak hadden. Maar dat was zo'n ongelofelijk groot verschil. Sas pakte alles veel sneller op, was duidelijk ouder, volwassener. Maar inderdaad, momenteel stuit je soms wel tegen lichamelijke blokkades aan. Niet heel groot, maar ze zijn er wel. (vooral het scheef zijn kost net even wat meer werk

) en daarnaast merkte ik aan Sas dat ze gewoon compleet anders was qua doen en laten. Ze heeft altijd in een kudde meegedraaid en nu moet ze ineens mensgericht meewerken! Maar of ik haar echt lastiger vond? Nee...de jonkies zijn vaak ook nog erg groen ook in het koppie...moeten leren leren.
Dus om echt specifiek antwoord te geven op je vraag: Nee, niet moeilijker, wel iets anders.
Een oudere heeft gewoon weer dingen die de jonkies (nog) niet hebben en de jonkies hebben dingen die de ouderen niet/minder goed meer kunnen...