Melktest
Melktest
Voor de fokkers onder ons, is er iemand die ervaring heeft met een melktest om zo te bepalen wanneer de geboorte echt nadert?
Geke staat nu natuurlijk iets verder weg en mijn oom houd haar uiteraard goed in de gaten, maar het liefste wil ik er natuurlijk bij zijn als het veulen geboren gaat worden.
Ik neem aan dat je ook echt past kunt testen als er vocht uit de tepels komt?
Geke staat nu natuurlijk iets verder weg en mijn oom houd haar uiteraard goed in de gaten, maar het liefste wil ik er natuurlijk bij zijn als het veulen geboren gaat worden.
Ik neem aan dat je ook echt past kunt testen als er vocht uit de tepels komt?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Re: Melktest
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Kan je geen camera huren en dat je Geke dan op je mobiel kan volgen. Wie had dat hier ook alweer? Evelien bij Ydel?
Kan je geen camera huren en dat je Geke dan op je mobiel kan volgen. Wie had dat hier ook alweer? Evelien bij Ydel?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Volgens mij heb je daar op stal dan ook een wifi verbinding nodig en aangezien er bij mijn oom geen internet is gaat dat helaas niet
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Ik heb altijd geleerd het uiter met rust te laten, ivm bacteriën en uier ontsteking!
Ben wel benieuwd hoe dat werkt dan, yessie had geen eens een uier op de dag van geboorte
.
Ben wel benieuwd hoe dat werkt dan, yessie had geen eens een uier op de dag van geboorte

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Ik zit wel aan het uier bij Tea. Nog geen problemen mee gehad en het is een goede graadmeter. Bij dat troebele spul houd ik haar wel in de gaten met het alarm, komt er echt melk uit dan is het er wel met een dag of twee. Maar dat is ook het gemak van een fjord waar je al jaren mee fokt, die ken je vrij goed qua gedrag. Al blijft het spannend hoor!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik test altijd en het werkt super scheelt een hoop slapeloze nachten.
Een druppeltje uit het uier kan geen kwaad biest wordt pas aangemaakt tijdens de bevalling.
Als ik vorig jaar Fieke niet had getest had ik niet verwacht dat het veulen er al aan kwam want ze had nog zeker niet de tekenen dat ze ging bevallen.
Met Zonalissa werkte het super ze stond een maand over dus door de test scheelde dat mij een hoop ritjes heen en weer.
Mocht je ze willen bestellen een kennis van mij verkoopt ze.
Een druppeltje uit het uier kan geen kwaad biest wordt pas aangemaakt tijdens de bevalling.
Als ik vorig jaar Fieke niet had getest had ik niet verwacht dat het veulen er al aan kwam want ze had nog zeker niet de tekenen dat ze ging bevallen.
Met Zonalissa werkte het super ze stond een maand over dus door de test scheelde dat mij een hoop ritjes heen en weer.
Mocht je ze willen bestellen een kennis van mij verkoopt ze.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
En dan nog. Sommige mensen doen er zo moeilijk over. Er zijn merries waar de melk voor de geboorte echt uit komt lopen, moet je dat dan op gaan vangen omdat het veulen anders niet genoeg biest binnenkrijgt?? Daar geloof ik niet zo in eigenlijk.foss schreef:Ik test altijd en het werkt super scheelt een hoop slapeloze nachten.
Ik kijk puur even of er spanning op het uier staat en dan kan ik aan 1 druppel wel zien hoe ver het zo'n beetje is. Zal straks wel wennen zijn als ik een nieuwe, jonge fokmerrie heb, daar weet je nog niets van.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Heb ook nog nooit van zo'n test gehoord, maar als het werkt, super!
Ik ben het wel met Roos eens, heb ook altijd geleerd om van het uier af te blijven. Maar ik bedoel daar meer mee; niet "melken" om te kijken of er al melk uitkomt zeg maar.. Klinkt het logisch?
Ik weet ook dat er melk uitdrupt of uitspuit als de bevalling eraan komt, maar ik ken ook iemand die twee maanden voor de uitgerekende datum al ging melken om te kijken of er wat uit kwam. En ik geloof niet dat dat goed is!
Dan maak je (net als bij koeien) het slotgat open en kunnen er bacteriën naar binnen. De "hars" die ontstaat als de bevalling nadert, sluit de gaatjes af, zodat er niks naar binnen kan.. Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd
Ik ben het wel met Roos eens, heb ook altijd geleerd om van het uier af te blijven. Maar ik bedoel daar meer mee; niet "melken" om te kijken of er al melk uitkomt zeg maar.. Klinkt het logisch?
Ik weet ook dat er melk uitdrupt of uitspuit als de bevalling eraan komt, maar ik ken ook iemand die twee maanden voor de uitgerekende datum al ging melken om te kijken of er wat uit kwam. En ik geloof niet dat dat goed is!
Dan maak je (net als bij koeien) het slotgat open en kunnen er bacteriën naar binnen. De "hars" die ontstaat als de bevalling nadert, sluit de gaatjes af, zodat er niks naar binnen kan.. Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd

Yessie had echt geen uier ontwikkeling ik heb nog een foto van de dag zelf. Een half uur na de laatste ronde sloeg de hond aan, lag Jella ernaast en spoot de melk eruit. Grapjas
. Maar als het drupt zou ik de melk wel testen, maar nooit melken. Totaal eens met Marian dus
.

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy