Waarde? Van fjord

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Re: Waarde? Van fjord

Bericht door Amber_ » wo 19 nov 2014, 13:45

Joram schreef:Precies, om die reden zal niet eentje willen hebben groter dan 145cm.
Maar dat is toch ook onzin? Bedoel er zijn ook grote die wel kloppen :D

Gio is 1.51 maar durf wel te zeggen dat hij correct en niet slap is
Denk dat per dier verschillend. Ik ken ook genoeg kleine die weer te 'kort' zijn
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Joram

Bericht door Joram » wo 19 nov 2014, 14:36

Ik bedoelde dat bij te groot gefokte Fjorden/haflingers de kans op been gebroken groter is. Dat is mij verteld of echt zo is durf ik niet te zeggen, maar heb zelf wel idee van wel als ik om mij heen kijk (bij paarden in algemeen).
Van bouw staat er los van de grote.
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 19 nov 2014, 14:46

Nee die geloof ik niet.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Esther

Bericht door Esther » wo 19 nov 2014, 15:33

Gebroken benen lijkt me sterk, maar de theorie is wel dat als de stokmaat te snel omhoog gaat, je beenkwaliteit achteruit kan gaan.
Nu is een fjord niet echt een groot ras, het is wel iets om rekening mee te houden. Op een hele grote merrie zal ik niet snel een grote of groot fokkende hengst zetten.

Een korter paard is niet handig, voor de wagen maakt het niet zoveel uit, al is wat lengte wel wat makkelijker om mee te werken, maar onder het zadel moet je er wel op passen. Daar zit natuurlijk ook weer de kneep dat je niet te lang moet hebben. Vergelijk het met een plank van een gelijke dikte, maar van verschillende lengte, de kortere is toch sterker. Dus dat een grote ook echt meer gewicht kan dragen durf ik ook echt niet te zeggen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suus

Bericht door Suus » wo 19 nov 2014, 16:03

Nou is Morris als 4-jarige de keuring op 1.46m. gemeten en hij is nu 1.51m. (en normaal gebouwd). :D
Dus kan Hepsie makkelijk 1.48m. worden. Dan is ze nog steeds zo mooi gebouwd als nu dus dat verschil zit hem niet in de maat.

Ik vond het wel apart dat Karin opmerkte dat de vraag groter is dan het aanbod. Paarden zijn toch aan de straatstenen niet kwijt te raken momenteel (crisis en zo)?
Of doel je daarmee op leuke, goede Fjorden? Dat aanbod is idd een stuk kleiner.

Voor een correct gebouwde grote maat Fjord waarin ik mogelijkheden zie in de sport (dressuur/endurance) zou ik zeker wel 2000 euro overhebben, maar de vraag is of de markt nu zo is.
Maar ik denk dat jij ook het liefst een superfijne baas vindt en dat de prijs dan minder belangrijk is.
Morris, mijn superfjord!
Esther

Bericht door Esther » wo 19 nov 2014, 16:20

Ruinen groeien wel langer door als merries. Ik denk niet dat Hepsie nog 1.48 gaat worden.

Het aanbod van leuke jonge fjorden is niet zo groot meer, ze gaan van hieruit zelfs naar Duitsland en België.
Omdat er minder gefokt wordt zal dan het aanbod ook eigenlijk alleen maar dalen en de verwachting as dan dat de prijzen misschien nog wat omhoog zullen gaan.
Ben zelf voor iemand op zoek naar een brave, goed doorgereden ruin, geschikt voor kinderen en dat is nog niet zo simpel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 19 nov 2014, 17:24

Ik heb uiteraard de mazzel dat ze niet weg MOET, heb haar al 3 jaar en als ze nog wat langer staat te niksen worden ze echt niet slechter van.
Sjol als 5 jarige meegekregen die toen ook niet heel veel had gedaan in de 2 jaar ervoor.
Toobs gekocht als 5 jarige, maar ook maar alleen zadelmak en nog niet doorgereden.

Ze is in ieder geval verkeersmak en licht aangereden en je kan er dus gewoon een vreemde opzetten weet ik sinds 3 wkn.

Afbeelding

Overigens is dit Hepsie week of 3 geleden, met ruiter die er qua maat goed op past.
HIer met 18 inch zadel van Sjol erop.
Dat ik 1.84 lang ben is meer het probleem dan dat Heps.. 1,44 is.
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... c934a3c583

Afbeelding
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 19 nov 2014, 17:36

Ach zeker als ze niet weg hoeft zal ik hoog inzetten :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Joram

Bericht door Joram » wo 19 nov 2014, 19:01

Ziet er goed uit :)
Ik denk zelf dat mogelijk best scheelt indien wacht tot voor jaar en hem in de tussen tijd hem veder zadel mak maakt.

(Gebroken moest gebreken zijn := het zit mij vandaag niet echt mee :+)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 19 nov 2014, 20:17

Amber_ schreef:Ach zeker als ze niet weg hoeft zal ik hoog inzetten :D
Ze staat ook niet actief te koop, maar als er zoals van de week iemand intresse heeft, moet ik wel een prijs kunnen zeggen :D .

Deze mensen heb ik het afgeraden, aangezien nog niet ervaren ruiter met blije 3 jarige nog niet doorgereden frutsel mutsel me niet meteen hele top combi leek.
Die kan beter een soort Sjol nemen en ahum.. zelfs die heeft haar lol weer gehad met mijn nieuwe bijrijder,
bang voor geitjes langs de weg, amehoela!! Loopt ze met mij ook altijd gewoon langs, grapjurk!
Nu bijrijder weet wat ze moet doen is Sjol weer voorbeeldige zelfje, tot het volgende grapje. 8-) :+
but that's why I lover her!

Joram, ze is wel meer dan zadelmak hoor :Y) rijdt er gewoon mee over straat in de randstad :D.
Alleen je moet er nog geen dressuur matige hoogstandjes van verwachten.
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Joram

Bericht door Joram » wo 19 nov 2014, 21:23

Dan kan je wel makkelijk rond de 1800,- vragen. En Hepsie is toch ook trailer mak (nog een plus punt) en gezien keuring is hij ook gewend om op vreemd terrein te zijn.
Keandra

Bericht door Keandra » wo 19 nov 2014, 23:11

Ik zou zeker naar de 1800-2000 euro gaan.
De markt in BE zelfs ligt heel laag, komen weinig nieuwe fjorden in de verkoop en in NL zal dat niet veel anders zijn.
Verder wordt er ook veel minder gefokt en dan alles bij elkaar kom je al op een hogere prijs uit.
Dan basis ingereden, op de baan, op de trailer, ... een nette maat (want een fjord van 1.53 + is voor mij bijna geen fjord meer, weet nog van een boekje dat de fjord van 1.35m tot 1.50m ging in stokmaat, oei voor reeds enkele).
Dan ouders die het goed doen in de sport, leuk toch.

Zeker 1800, startprijs 2000, dan kan er nog iets af om nog steeds op een mooi bedrag te blijven hangen.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 20 nov 2014, 07:55

Sjolvir schreef:Die kan beter een soort Sjol nemen en ahum.. zelfs die heeft haar lol weer gehad met mijn nieuwe bijrijder,
bang voor geitjes langs de weg, amehoela!! Loopt ze met mij ook altijd gewoon langs, grapjurk!
Nu bijrijder weet wat ze moet doen is Sjol weer voorbeeldige zelfje, tot het volgende grapje. 8-) :+
En dat is nou precies waarom ik een warm pleidooi zou willen houden om Hepsi gewoon bij jou te laten. Ze hoort gewoon bij je net als haar mams. Ooit komt er een dag dat je afscheid van Sjol moet nemen (ze ligt toch geregeld enigszins in de kreukels de laatste jaren) en als Hepsi dan weg zou zijn heb je helemaal niks meer van Sjol. Heps is een meer dan waardige opvolgster voor haar moeder. Ik had het er dinsdag ook over met Ivonne toen ik daar was om Kayo even te bezoeken op zijn nieuwe plekje en we kwamen allebei tot deze conclusie.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 20 nov 2014, 08:30

Niks over waarde toe te voegen. Maar als ik toch een pony zocht... Deze is echt mijn smaak. Leuke Hepsefleps.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 20 nov 2014, 21:12

Joram schreef:Ik bedoelde dat bij te groot gefokte Fjorden/haflingers de kans op been gebroken groter is. Dat is mij verteld of echt zo is durf ik niet te zeggen, maar heb zelf wel idee van wel als ik om mij heen kijk (bij paarden in algemeen).
Van bouw staat er los van de grote.
Of dat zo is durf ik niet te zeggen. Die van mij is bij aankoop ook goed gekeurd maar,
lag op een dag dood in de wei, sporthart denkt de da. Toch ook met zijn grote te maken.

@ Amber, jou fjord is 151 en nog jong. Dat scheelt ruim 15 / 20 jaar met bv twee grote
die ik ken. Dat zijn al heel wat haren die kwa fokken weer goede dingen inbrengen. Je ziet
over het algemeen dat ze wat groter worden. Maar de gekte komt over tien jaar wellicht dat ze
1.60 moeten zijn. 15 jaar terug zicht niemand zo grote naar mijn weten.

Topic draaide uiteindelijk om hepsie! Leuke foto's, mooi type paard.
Ik zal wachten wat we op je pad komt en dan je gevoel volgen!
foss

Bericht door foss » vr 21 nov 2014, 06:13

Suus, ik bedoel dat er veel vraag is naar goede fjorden die netjes beleerd zijn een goede fjord ben je binnen een week kwijt mits je niet de hoofdprijs vraag.
De prijs 1800-2000 is een zeer gangbare prijs.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Dennis

Bericht door Dennis » vr 21 nov 2014, 18:02

Nu zit ik niet in de prijzen maar rond de 2000 euro is toch niet verkeerd lijkt me. Haar stokmaat vind ik prima, Geke is ook gemeten op 1.44 en dat staat haar goed :)

Ben ook wel benieuwd wat Geke zou doen qua waarde := niet dat ze weggaat hoor
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 24 nov 2014, 17:01

Anita schreef:
Sjolvir schreef:Die kan beter een soort Sjol nemen en ahum.. zelfs die heeft haar lol weer gehad met mijn nieuwe bijrijder,
En dat is nou precies waarom ik een warm pleidooi zou willen houden om Hepsi gewoon bij jou te laten. Ze hoort gewoon bij je net als haar mams. Ooit komt er een dag dat je afscheid van Sjol moet nemen (ze ligt toch geregeld enigszins in de kreukels de laatste jaren) en als Hepsi dan weg zou zijn heb je helemaal niks meer van Sjol. Heps is een meer dan waardige opvolgster voor haar moeder. Ik had het er dinsdag ook over met Ivonne toen ik daar was om Kayo even te bezoeken op zijn nieuwe plekje en we kwamen allebei tot deze conclusie.

De reden dat ik de Heps nog heb is onder andere die die jij noemt.. Sjol is steeds stuk en ze is stukje Sjol (En zelf hele persoonlijkheid!) Zou ontzettend balen als ik haar net had verkocht en Sjol (of Toobs) valt helemaal weg,
want dan had ze niet weggemoeten.

Maar als het juiste baasje zich meld, moet ik haar eigenlijk wel verkopen.
Fran

Bericht door Fran » zo 18 jan 2015, 10:11

Oh Dominique ze lijkt op deze foto's al zo veel groter dan bij Herman Wientjes!
1,44m is voor veel mensen een prima maat lijkt mij, waar veel mensen niet moeilijk over zullen doen.
Dat meisje op de foto's past er ook prima op. Maar voor jou en mij (van die 1,80m en langer mensen) is het gewoon voor het oog niet prachtig.

Als ze door een DA helemaal is goed gekeurd, dan kun je er denk ik wel 1700-2000 voor vragen.
Het is een leuke merrie, waar iemand met ervaring zo de sport mee in kan in de toekomst. En daar is wel vraag naar.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie