Veulen op trailer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ivonne

Veulen op trailer

Bericht door Ivonne » ma 13 okt 2014, 10:18

Zaterdag gaan we mijn nieuwe vriendje Kayo ophalen bij Anita. Nu kon ik er vannacht niet van slapen, het hele trailer gebeuren. Ik zie altijd beren op de weg :\ Los in de trailer vind ik griezelig, ook al is het zeiltje dicht. Maar als ik hem vast zet en hij valt....dan hangt hij. Hij is nog nooit op de trailer geweest (toch Anita?). Wat zouden jullie doen?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Roosjuh

Re: Veulen op trailer

Bericht door Roosjuh » ma 13 okt 2014, 11:00

Bij onze Jella heb ik in de trailer moeten staan met ophalen van het afspenen. Was gelukkig maar een klein stukje.

Wat ik zou doen is Meline ernaast zetten en die dan weer terug brengen (of zelf Marga meenemen). Jella is heel fijn te laden ook alleen, maar dan blijft ze niet staan. Met een paard ernaast gaat het prima.

Maar ik snap je zorgen! Ik had Jella dus vast staan, maar dat ging niet goed.

Met afspenen had ik Yessie ernaast en dat ging prima met weg brengen. Maar misschien hebben de andere veulenhouders wel veel betere ervaringen!!!!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » ma 13 okt 2014, 11:07

Ik heb vorige week winnetou weg gebracht hij moest 2 uren op de trailer staan.
Ze waren al wel gewend om gescheiden te worden.
Ik heb hem op de trailer gezet zijltje dicht en goed vast gezet.
Hij stond als een huis en kwam rustig en relaxed van de trailer af.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 13 okt 2014, 11:17

Hij is al gespeend, dus Meline mee is geen optie. Met Marga durf ik het niet aan, als ze wel wat doet kan hij geen kant op. Toen ik Diëgo kocht 24 jaar geleden hadden we hem ook los in de trailer, zeiltje dicht. Jan Willem wil er wel bij in staan, maar ik vind dat zo link, is toch wel een kilometer of 40.
Baranna 13-5-2006

Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 13 okt 2014, 11:36

Komt wel goed hoor!
Ik heb Aike haast tien jaar geleden ook alleen opgehaald, gewoon met halstertje om en vast gezet maar wel aan een losser touwtje.
Hij moest helemaal vanuit Friesland naar Vlaardingen en ging echt prima!!!
Voorzichtig rijden en ze proberen zelf hun balans wel te houden, wat hooi om aan te knabbelen en voor je het weet loopt hij in je achtertuin ;)
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
claudia

Bericht door claudia » ma 13 okt 2014, 11:47

Gewoon vast zetten met een veiligheidsclip. Los zou ik dus nooit doe. ( obilix wel dus maar die kom natuurlijk niet bij de achterklep)
Ook al is het zeiltje dicht, ik heb er wel vaker een met een been uit gezien.

Rustig rijden dan komt dat helemaal goed.
Niet in de trailer gaan staan, is strafbaar en gevaarlijk.
Komt wel goed.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 13 okt 2014, 12:01

Tja bij een tweepaards zou ik ook zeggen: eentje meenemen. Marga er bij in! Maarja, als je geen tweepaards hebt vind ik dat ook link. Of vragen of Hindra even mee mag dat die weer teruggebracht wordt, maar weet niet hoe die op de trailer is (als je alleen terug moet met haar?).
Los doen we nooit...veel te gevaarlijk. Hij kent in feite vast staan. Jonge dieren knopen we hier goed vast, soms zo strak, dat ze in geen geval over de stang kunnen komen (dubbele touwen vast). Desnoods voorste stang vervangen door een stevig touw die als stang fungeert, want dat is iets flexibeler en bij toch springende volhouders, makkelijker door te snijden (of aan twee zijkanten vastzetten maar niet van voor). Mochten ze dan springen dat ze niet 'in de knoop' komen of over de stang hangen. Merk je dat hij onderweg misschien even paar keer kijken als je hoop gebonk merkt, zodat je hem weer in de benen kunt zetten mocht ie liggen.
Geluk is de vrucht van intens werk
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » ma 13 okt 2014, 12:50

Ik heb jinera rond die tijd ook meegehad en al eerder een veulen vervoerd. Gewoon alle balken eruit veulen los erin en zeiltje dicht, pluk hooi erbij en alles was hier rustig.
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 13 okt 2014, 12:52

Kun je niet van iemand een cameraatje lenen wat je erbij in kunt hangen? Hleina is van de week op gehaald door Sabine korner en die moest nog via Udenhout naar Duitsland. Ze werd ook gewoon vastgezet. Net wat Claudia zegt... met veiligheidsclips vastzetten. En eventueel een baal stro ervoor of juist erachter voor houvast. Maar ik zou dat niet doen. Gewoon vastzetten, en rustig rijden.

Ivonne, zoveel beren steken de weg niet over.... En probeer positief te denken.... (zeg ik, die ook altijd een heleboel beren op de weg ziet!!!)
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 13 okt 2014, 13:02

Hindra mee is niks , die kent ook niks en moet dan alleen terug . Misschien kan ik trailer v boer waar ik werkte lenen . Dat is een 2 paards en hij heeft een houten rekje waar het zeiltje zit
Baranna 13-5-2006

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 13 okt 2014, 13:19

Hij is al wel op de trailer geweest hoor Ivonne, de 1e keer al toen hij een dag op 10 oud was. Meline is 2x bij de hengst geweest dit jaar en uiteraard is hij mee geweest, dus 4x op de trailer gestaan. Al die keren los vervoerd met het zeiltje dicht. Meline stond wel vast uiteraard in de tweepaardstrailer zonder tussenschot voor de gelegenheid.

Hindra zou idd geen optie zijn, die vindt trailerrijden nog geen feestje (dit jaar op en neer geweest naar Roderesch alleen). Leert hij dus niks positiefs van.

Maar niet zo bang voor zijn joh, komt vast wel goed en dan kan het grote genieten beginnen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » ma 13 okt 2014, 13:24

Ik heb Fim als veulen gewoon vastgezet, ook zij had nog niet in een trailer gestaan en ging prima, de hele weg was ze mooi rustig, ze had zich zelf dwars in de trailer gezet[ heb haar de hele trailer gegeven, dus zonder stangen. En had zo mooi steun. Tussen door nog even gekeken of alles goed ging en weer verder, moest ruim anderhalf uur rijden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
bilterhoeve
Contacteer:

Bericht door bilterhoeve » ma 13 okt 2014, 13:28

Wij zetten ook altijd vast, wel altijd met veiligheidsclip. Wij hebben wel een 2 paards dus dan staan ze redelijk stevig.
De meeste zijn wel sowieso redelijk rustig tijdens het rijden. Bij ons zijn ze wel al altijd paar keer op de trailer geweest samen met mams dus ze kennen het wel.
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 13 okt 2014, 13:30

Niet te veel beren zien hoor. Komt vast goed. Maar JW niet in de trailer erbij hoor. Doodeng en veel te gevaarlijk.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » ma 13 okt 2014, 13:52

Het makkelijkst is om een extra paard mee te nemen. Het grootste probleem is meestal niet de trailer, maar het feit dat ze ineens alleen zijn.

Zodra ze normaal vast kunnen staan aan de muur kunnen ze ook vast staan in de trailer.
Ben niet zo'n fan van los vervoeren.
Kort vastzetten, zodat ze, zoals eerder gezegd, niet over de buis kunnen. Al zijn er altijd veulens bij die het alsnog voor elkaar krijgen.
Het is niet zo ver dus even kort vast staan is niet zo erg. Verdere tips in deze heeft Annabel al gegeven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 13 okt 2014, 13:54

Extra paard durf ik niet in deze trailer en onze auto mag de 2-paards niet trekken. Ik heb wel eens gehoord dat je 1 touw onder de stang door moet doen tegen het steigeren. Ik heb geen touw met panieksluitingen volgens mij, zal scherp mes meenemen. Maar ik denk dat het wel goed gaat hoor. Of de stang er ondersteboven in, zodat hij eruit valt als je de haakjes los doet. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat hij over de stang gaat.
Baranna 13-5-2006

Esther

Bericht door Esther » ma 13 okt 2014, 14:23

Ik doe het touw meestal een slag om de buis, komt op hetzelfde neer!!
Ach komt ook vast helemaal goed en met een scherp mes kom je een heel eind. Dan ook nog even een extra touw meenemen, dat je nog wel een hebt om hem opnieuw vast te knopen als het echt nodig is om touw 1 kapot te snijden, hihi..
En vaak een longe mee voor de zekerheid.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 14 okt 2014, 08:58

Voorstang eruit is een optie. En dan aan 3 touwen vast. Kan die niet draaien. Zorgen dat die zo kort staat dat draaien en omhoog komen niet lukt.

Laatste keer hebben wij jive vast gezet aan de zijkanten met 2 korten touwen en 1 touw in het midden, kort om de voorstang gedraaid en vast aan de ring voor.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Dennis

Bericht door Dennis » di 14 okt 2014, 16:29

Geke moest ook vanuit Drenthe naar Veghel, was ook een lange rit en ze moest ook ineens alleen staan. Ik maak me nooit zo veel zorgen, gewoon doen alsof het de normaalste gang van zaken is en je pas druk maken als dat echt nodig is.

Ik zou wel een halstertouw kopen met panieksluiting,zodat mocht er iets gebeuren je hem zo los hebt. Een mes om het touw door te snijden bij een paard dat in paniek is vind ik dan weer wat gevaarlijk
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
rowenna

Bericht door rowenna » di 14 okt 2014, 22:05

Mag ik je een tip geven wat betreft het touw ronde de stang door vasdt zetten, niet doen. Op deze manier heb ik al een keer een paard dood in de trailer zien liggen, dier steigerde, stang kwam los en heeft zich door de angst en onrust van het paard in zijn lichaam geboord, was verschrikkelijk. Ik vind het zelf gewoon het veiligst om met zo'n jong ding de stangen er uit te halen en veulen vast te zetten. Wel met paniek haak, maar de keuze is aan jou natuurlijk.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Plaats reactie