Paard of ruiter?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Antine

Paard of ruiter?

Bericht door Antine » za 07 dec 2013, 19:11

Aankomende april heb ik Aselt al weer twee jaar. Ik doe veel verschillende dingen met hem, buitenrijden, parelli, naar het strand in de trailer, maar ik heb ook zeker 3x per maand een uur dressuurles. Nu heb ik sinds april een andere instructrice omdat ik verhuisd was. We hebben vooral veel aan de basis gewerkt, veel ontspanning, overgangen rijden, galop verbeteren en ik heb een start gemaakt met doorzitten op de volte.
Wegens omstandigheden reed vorige week mijn zus op Aselt. En vandaag weer even een half uurtje. Weer stonden we allemaal met onze mond open...hoe super Aselt liep...hoe nageeflijk..hele mooie aanleuning, goed aan de hulpen, super impuls, enz. Vandaag was mijn zus oefeningen aan het uitproberen die hij na een of twee keer door had. Je zag dat hij het leuk vond! Het mag duidelijk zijn uit mijn verhaal dat mijn zus wat verder is in de kunst van het rijden. Nu roept zij dat het komt omdat ik hem nu al acht maanden een solide basis heb bijgebracht. Ik zie gewoon dat zij dingen van hem gedaan (hij doet het met enorm plezier..dat zie je gewoon) krijgt wat mijn nog niet zo gelukt is. :?
Heeft Aselt talent wat ik er door mijn onervarenheid niet uit krijg of heeft mijn zus gewoon super talent?
Tamara
Contacteer:

Re: Paard of ruiter?

Bericht door Tamara » za 07 dec 2013, 19:26

Beide denk ik tot op zekere hoogte. Elk paard kan tot eennbepaald niveau oefeningen doen. De ene ruiter heeft er meer feeling voor. Heb karev ook wel eens onder ineke door de bak zien sjouwen maar ik krijg het er niet uit. Nou vind ik dat prima. Heb die ambitie niet :)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 07 dec 2013, 20:06

Zonder de basis krijgt je zus het ook niet voor elkaar.

Maar sommige mensen hebben een bepaald talent waarmee ze echt bijzondere dingen met een paard kunnen bereiken!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bailey

Bericht door Bailey » za 07 dec 2013, 22:59

Wat leuk Antine om dat zo te zien!
Ik denk ook een combi; je mag jezelf een mooi compliment geven dat jij een fijne basis hebt gelegd met Aselt, anders was zij er niet zo op weggereden!
Je zegt zelf dat je zus wat verder is in het rijden, en ik vind het knap van haar dat ze zo op een 'vreemd' paard wegrijdt en hem nog leuk heeft lopen ook nog zeg :)
Lijkt me in ieder geval weer een hele ervaring erbij, en mooi om te zien toch dat Aselt nog veel meer kan dan je misschien al wel dacht! Iets om zelf naar toe te willen werken? ;)
Esther

Bericht door Esther » zo 08 dec 2013, 08:23

Je zus rijdt hem wellicht net iets anders en iets beter waardoor zij hem zo lekker aan het lopen krijgt.
Maar zoals hiervoor gezegd, als jij de basis er niet lekker op had gekregen was het haar wellicht ook niet gelukt, dat is voor jou ook een mooie opsteker toch!!
Misschien is je zus wat meer gaan proberen, kijken tot hoe ver ze kan met dingen vragen. Als eigenaar van je paard ben je daar misschien zelf wat terughoudender in omdat je denkt te weten wat je paard kan.
Je weet nu in ieder geval dat Aselt het wel kan, lekker verder mee aan de slag dus!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » zo 08 dec 2013, 11:42

Is een combinatie van beiden, jij hebt hem een stevige basis gegeven en je zus weet net die knopjes te vinden die net dat beetje meer van hem vragen.
Soms is het niet in woorden uit te leggen wat net dat verschil maakt qua rijden tussen jou en je zus (ken jullie beiden niet dus geen zinnig woord over te zeggen).
Wat Es al zegt, je weet nu dat hij het kan, dus lekker verder aan de slag ermee.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 08 dec 2013, 14:56

Kortom, je zus moet jou maar les gaan geven in haar verfijning waarmee ze hem zo lekker aan het sjouwen krijgt ;)
Kan heel goed zijn dat de gewoonte van het gevoel bij jou een bepaalde blokkade in een vooruitgang teweeg brengt, net als in bedrijfsvoering je bedrijfsblindheid hebt en het daarom áltijd leerzaam is om adviezen te krijgen van 'buitenstaanders' (hoe goed je ook bent).
Geluk is de vrucht van intens werk
Antine

Bericht door Antine » zo 08 dec 2013, 18:05

Het is ook erg leuk om te zien hoor wat Aselt allemaal kan.....ik zal eens een paar foto's maken en posten de volgende keer. Nu heeft mijn zus vroeger wedstrijden gereden en ik nog nooit...ik ben meer van de recreatie, mennen en grondwerk. Toch vind ik bak/dressuurwerk erg leuk!!
Ze stelde het ook voor om Aselt en mij af en toe les te geven :)) zij wil hem graag af en toe bijrijden voor mij...Ik dacht dat zij ook misschien bij mijn instructrice eens een paar lessen kan nemen dan kan ook zij zien hoe zij rijdt.

Alleen twijfel ik nu of het niet zonde is..er zijn best wel mensen die serieus wedstrijd willen rijden met hun fjord en ik daar geen ambtitie in hebt...ik ben al blij met een rondje crossen onder aan de dijk met mn easyboots en een nieuwe parelli oefening die super gaat..vinden jullie dat zonde van je paard? Als je paardje erg goed ergens in is en jijzelf verder geen ambitie heb in die richting...zoals crossen, springen of dressuur?
Esther

Bericht door Esther » zo 08 dec 2013, 19:26

Heeft het paard in kwestie er last van? Nee!!
Lekker doorrijden met Aselt dus!!

Als je nu heel graag dressuurwedstrijden wilt rijden en je paard heeft daar helemaal geen plezier in en het moet dan met hangen en wurgen, dan zou ik erover nadenken. Maar het maakt Aselt echt niet uit!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 08 dec 2013, 21:47

Joh, je paard zit echt niet op een carriere tussen de hekjes te wachten hoor.
Waar hij wel blij van wordt is dat hij netjes gereden wordt en met jou leuke tijden beleefd, of dat nou in het bos is, op de grond of tussen de hekjes.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » zo 08 dec 2013, 22:51

Heb nog geen fjord gezien die zelf ambitie had!! Wel die wat meer aanleg hebben, maar de eerste die zelf een startkaart aanvraagt moet ik ook nog tegenkomen!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Antine

Bericht door Antine » ma 09 dec 2013, 16:53

Thanx, dat wilde ik nu net graag horen *o/* ....Aselt een eigen startkaart aanvragen haha! Vandaag buitengereden...ook stuk alleen en dat ging super...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 dec 2013, 17:40

Sluit me (al lachend) bij Esther en Dominique aan. Hier de paarden ook nog nooit horen klagen dat ze graag hun rijtalenten geuit zien. De meeste commentaar momenteel wordt geleverd op de snelheid van de catering of de snelheid van de taxiservice van het speelkwartiertje (nouja, en de rest van alle toegevoegde kwartiertjes) met hun maten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » vr 20 dec 2013, 08:12

Wedstrijden rijden is geen moeten he? Dat doe je omdat je het zelf wilt en je paard wilt toetsen. Je kunt ook heel netjes thuis rijden.
Overigens geven paarden zelf wel aan of ze meer willen, die van mij is daar heel duidelijk in. Die is niet van het hobbelen, die wil echt aan het werk gezet worden en een uitdaging hebben. Paar dagen "vrij" doe ik hem geen plezier mee dan wordttie sjaggo.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 08 jan 2014, 14:12

Viv schreef:Wedstrijden rijden is geen moeten he? Dat doe je omdat je het zelf wilt en je paard wilt toetsen. Je kunt ook heel netjes thuis rijden.
Overigens geven paarden zelf wel aan of ze meer willen, die van mij is daar heel duidelijk in. Die is niet van het hobbelen, die wil echt aan het werk gezet worden en een uitdaging hebben. Paar dagen "vrij" doe ik hem geen plezier mee dan wordttie sjaggo.
Dani idem. Maar ik ben wel ambitieus, dus dat vult elkaar goed aan.

Het zou frusterender zijn als het andersom zou zijn, dat Aselt niet voor dressuur in de wieg is gelegd, maar jij heeeeeel graag wil. Lekker genieten van je paard en van hoe hij loopt als je zus er op zit.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Megan

Bericht door Megan » wo 08 jan 2014, 15:50

Esther schreef:Heb nog geen fjord gezien die zelf ambitie had!! Wel die wat meer aanleg hebben, maar de eerste die zelf een startkaart aanvraagt moet ik ook nog tegenkomen!!
hahaha Esther

Lekker blijven doen wat je deed en genieten hoor!
Ik zag/voelde zelf verschil toen ik van iemand anders les kreeg. Er slijten toch bij jezelf ook gewoontes in. Ik moest bijvb. mijn teugels wat losser doen. Heuh, nog losser?? en ook letten dat ik goed op twee zitbeenknobbels zit. En ja hoor, Zero reageerde daar direct op. Ik ben ook helemaal geen dressuurruiter, maar dat was wel heel leuk om te merken. Zo zijn er vast nog vééél meer dingen die ik niet goed doe. Blijft leuk om iets nieuws te leren en Zero vindt het allemaal prima. Alhoewel hij ook vast beter zal lopen onder Ankie van Grunsven :+
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Plaats reactie