zou je een fjord kopen voor een beginner?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Viv

Re: zou je een fjord kopen voor een beginner?

Bericht door Viv » wo 16 okt 2013, 09:43

monne schreef:joram: ja, dat is wel weer zo! Maar zo veel leer je ook niet op een manege en dan soms ook juist niet de goede dingen. En dan "leer je rijden"??" en dan blijkt een eigen paard toch vaak een heel ander verhaal. En die iemand heeft wel een hart voor dieren en heeft wel een fantastische plek voor paarden. Maar ik ben vooral benieuwd naar meningen over het ras Fjord in combi met type mens (zonder ervaring).
Dat ligt dan aan de manege, hier in de buurt krijgen de ruiters zeer correct les en een behoorlijke basis mee. Manege-eigenaar gaat zelf mee met paarden kijken als ze aan een eigen paard toe zijn.

Iemand die pas 2x op een paard gezeten heeft is geen enkel eigen paard geschikt voor, ongeacht het ras, leeftijd of type ruiter enz. Zou toch eerst maar eens investeren in een goede basis en het maken van kilometers voor er ongelukken gebeuren. Zeker als de ruiter het type bravoure is.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ootje

Bericht door Ootje » wo 16 okt 2013, 09:56

Mijn paarden staan op een fjordenmanege waar ook drie shetlanders en een welsh gebruikt worden voor de lessen.
Beginners leren hier dus rijden op een fjord. De meesten lopen zonder problemen mee in de beginnerslessen.
Kleine kinderen zetten we nog wel eens op een shet, omdat ze bij een fjord amper onder het zadel uit komen, maar sommige kinderen vinden dat gehobbel niet fijn en dan rijden ze liever op een fjord.
Odette&Fenna
monne

Bericht door monne » wo 16 okt 2013, 18:44

[quote]ls je autorijles neemt, leer je ook niet "echt" rijden, maar je kent wel de basisprincipes. Je leert de auto kennen, je weet waar gas en rem zitten, hoe je richting aangeeft, hoe je problemen voorkomt of oplost enz. Dat is wat je ook leert op een manege. Plus wat theorie, wat ook niet geheel onbelangrijk is. Als je dat onder de knie hebt (je rijbewijs gehaald), kun je gaan denken aan het rijden zonder begeleiding en het aanschaffen van het voertuig, je paard dus.[quote]

Sorry, ik vind een auto totaal niet vergelijkbaar met een paard. In dit geval gaat het om mensen die politiehonden hebben opgevoed. Je kunt net zo goed op de kermis in zo'n ding paardrijles nemen wat mij betreft. Plus nog wat boekjes lezen.
Mieke

Bericht door Mieke » wo 16 okt 2013, 19:12

Oke, die vergelijking vind ik echt als een tang op een varken slaan. Iemand die met honden om kan gaan kan niet automatisch met paarden om gaan hoor. En een mechanisch paard is idd hetzelfde als een levend dier waar je voor moet zorgen >;)
Ctje :)
Suus

Bericht door Suus » wo 16 okt 2013, 19:14

Ik weet niet wat voor maneges er bij jou in de buurt zijn, maar wat ben je er negatief over.
Volgens mij leert nagenoeg iedereen paardrijden op een manege en daar is helemaal niets mis mee.
En Anna bedoelt natuurlijk niet dat een paard hetzelfde is als een auto, het gaat om het eerst leren omgaan met voordat je zelf tot de aanschaf over gaat.
Morris, mijn superfjord!
Fran

Bericht door Fran » wo 16 okt 2013, 19:31

Ik raad geen enkel ras aan voor iemand zonder ervaring met paarden. Eerst leren omgaan (en rijden) met paarden dan pas de aanschaf.
Op een manege leer je juist ontzettend veel. Ik denk 80 procent van de paarden eigenaren op een manege is begonnen en de rest van huis uit. Ik ken eigenlijk geen succes verhaal van mensen met een paard zonder paardenbasis.
Wel verhalen waarbij het paard uiteindelijk toch weer verkocht moest worden of niks meer mee gedaan werd.

Fjord of niet het paard moet er eentje zijn met een braaf karakter en goed opgeleid.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
monne

Bericht door monne » do 17 okt 2013, 06:57

Mieke: dat vind ik niet. Als je een politiehond kunt trainen dan heb je een stapje voor mbt inzicht in dierengedrag tov andere mensen zonder deze ervaring. Die basis is zeker in de omgang met een fjord groot pluspunt. Leren rijden vind ik een lastig onderwerp. Ik weet wel dat ik op een manege nooit iets geleerd heb over rijden, hoogstens een beetje evenwicht vinden tijdens het hobbelen.
Ootje

Bericht door Ootje » do 17 okt 2013, 10:25

Ik ben ook ruim 20 jaar geleden als kind begonnen op een manege. (mijn paarden staan er nu in pension :) )
Omdat we toen nog geen binnenbak hadden en de lessen gewoon door gingen als het regende, heb ik er ook heel wat theorie meegekregen. Ook heb ik daar mijn ruiterbewijs gehaald, dus ik was aardig op de hoogte toen ik Odette kocht.

Nu ik er zelf les geef, probeer ik de kinderen/pubers wel iets meer bij te brengen dan alleen rondjes hobbelen op een fjord.
Odette&Fenna
Anouska

Bericht door Anouska » do 17 okt 2013, 13:43

Nee, ik zou überhaupt nog geen paard kopen als iemand er pas 2x opgezeten heeft.

Als ik naar mezelf kijk: Leren rijden op verschillende manege's, jaren verzorgpony's gehad, op mijn 18e mijn NPRS-er (NPA) gekregen en alweer 8 jaar Bjorn.
Ik heb zoveel geleerd op die manege's, ook qua theorie!

Kijk ik naar mijn schoonzusje: Opgegroeid tussen de paarden/ pony's, hielp mijn schoonvader altijd als peuter al. Maar ze mocht niet eerder op de pony's rijden als dat ze 2 jaar manege lessen gevolgd had. Samen met schoonvader voor een jaar of 6 geleden een leuke gelderse gekocht waar ze beide plezier van hebben (mennen en ohz).

Zoals mijn schoonvader het met mijn schoonzusje heeft gedaan, wil ik het tzt ook met mijn kids gaan doen (als ik het geluk mag hebben om kids te krijgen en ze willen gaan rijden).
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
foss

Bericht door foss » do 17 okt 2013, 15:24

En daarom staat Marktplaats zo vol met paarden omdat mensen niet goed nadenken voor ze wat kopen.
Ga eerst een paard verzorgen en dan weet je wat het inhoud.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Mieke

Bericht door Mieke » do 17 okt 2013, 17:06

Een hond is geen paard, die vergelijking gaat echt niet op. Een prooidier vergelijken met een vluchtdier, das appels met peren vergelijken.
Ctje :)
Fran

Bericht door Fran » do 17 okt 2013, 18:34

monne schreef:Mieke: dat vind ik niet. Als je een politiehond kunt trainen dan heb je een stapje voor mbt inzicht in dierengedrag tov andere mensen zonder deze ervaring. Die basis is zeker in de omgang met een fjord groot pluspunt. Leren rijden vind ik een lastig onderwerp. Ik weet wel dat ik op een manege nooit iets geleerd heb over rijden, hoogstens een beetje evenwicht vinden tijdens het hobbelen.
Tuurlijk heb je dan een stapje voor, ouders en kinderen die thuis huisdieren hebben en voor het eerst bij mij op de manege komen weten inderdaad dat ze rustig maar consequent moeten zijn. Ook zijn ze vaak minder bang en voorzichtig. Dat is handig maar daar is ook alles mee gezegd.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 18 okt 2013, 09:29

Mieke schreef:Een hond is geen paard, die vergelijking gaat echt niet op. Een prooidier vergelijken met een vluchtdier, das appels met peren vergelijken.
Precies wat ik dacht. Als een hond zijn tanden laat zien betekent het iets anders als dat een paard zijn tanden laat zien. Idem voor blaffen en hinniken.

Ik ken iemand die een paard heeft gekocht en daarop is gaan leren paardrijden. Paardje is zo braaf al wat, 24 jaar oud, maar de ruiter is zo ontzettend bang. Hij kan soms een pasje opzij doen als ie wat in zijn ooghoek ziet, zoals elk paard. Ze weet gewoon niet wat ze moet doen als ie schrikt. Dát soort dingen leer je op de manege. Je wordt getraind en begeleid en als je er een keer afdondert, staan er mensen voor je klaar die er voor zorgen dat je op een veilige manier verder kunt. Het zou zonde zijn als je zo'n dierenvriend bent en dat je door onwetendheid niet het gewenste resultaat behaald. En wie weet vind ze er helemaal niks aan. En daar zit je dan, met een paard waar je geen hol aan vindt. En dan? Maar weer verkopen als een gebruiksvoorwerp dat je niet meer interessant vindt?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » vr 18 okt 2013, 17:38

monne schreef:Zou je een fjord aanraden voor een beginnend ruiter (zeg twee keer op het paard gezeten) met de volgende kenmerken; geen (val)angst, vol bravoure, redelijk sportief? Is dat een combi met een fjord? Mijn gevoel zegt; "NEE", tenminste niet die fjorden die ik ken. Ik hoor graag meningen?
Waarom zegt jou gevoel "Nee". Omdat een fjord te rustig is voor iemand vol bravoure, die redelijk sportief is, of omdat een fjord sterk en eigenwijs kan zijn, of omdat het een onervaren iemand is. Mijn idee is ja het kan best, maar om als "echt" beginnend ruiter meteen een paard te kopen wat voor ras dan ook zeg ik nee.
Ik zou zeggen neem een paar 10 ritten kaarten voor de manege, leer lekker de omgang met verschillende paarden en hobbel daar wat rond op verschillende paarden zodat je op een rustige verantwoorde manier leert zitten in de verschillende gangen. Je bent na een halfjaar nog steeds een beginner, maar hebt wel het idee of je met een eigen paard verder kan/wil.

Ikzelf heb ook als volwassene Thuis leren rijden op een "eigen" fjord, met dat verschil dat we de fjorden van haver tot gort kenden en wisten op welke het verantwoord was. En natuurlijk met de juiste begeleiding, En dat weet je met een pas aangeschaft dier natuurlijk nooit.
Er stonden ook fjorden bij ons in de wei, waar een ervaren iemand zo op weg reed, maar voor mij dus echt niet geschikt waren.

En ook mijn dochter die o zo graag op een fjord wilde springen toen ze klein was ( er liepen er immers genoeg in de wei), is eerst een paar jaar naar de manege gegaan.
Lekker met verschillende paarden/pony's omgaan en spelenderwijs en op een verantwoorde manier leren zitten en sturen, voordat ze een eigen pony mocht.

En waar denk je dat de kinderen van Anky van Grunsven voor het eerst op een pony hebben gezeten? Juist ja lekker op een doodnormale manege een dorp verder. Heerlijk rustig relaxed en verantwoord onder begeleiding in de ponylesjes.
En dat was niet omdat de ouders geen ervaring hadden met paarden of het geld voor een eigen pony. 8)7 Maar gewoon, laat maar eens zien of je wel een eigen pony waard bent. +:)+
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Viv

Bericht door Viv » wo 23 okt 2013, 09:16

Mieke schreef:Een hond is geen paard, die vergelijking gaat echt niet op. Een prooidier vergelijken met een vluchtdier, das appels met peren vergelijken.
Je haalt de woorden uit mijn mond. :j

Snap de insteek wel in de zin van ze weten dat een levend wezen moet eten en verzorging nodig heeft. Maar een hond en zeker een politiehond heeft een iets andere verzorging dan een paard, en dan blijft nog steeds het rijden over waar ze geen kaas van gegeten hebben. En heb helaas al genoeg ongelukken zien gebeuren met bravoure-ruiters/menners die zonder enige kennis aan de slag gaan zonder begeleiding (ben ermee getrouwd) met alle gevolgen van dien.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » wo 23 okt 2013, 09:21

Mijn fjorden rijden ook beginners op maar dan zijn ze bij elkaar in een les en dan zijn ze super braaf zet je er een ervaren ruiter op zijn ze totaal anders het braafste paard kan dan ineens veranderen in een klein draakje.

Ik denk dat je eerst moet leren hoe je een paard moet berijden en verzorgen en er dan pas aan moet beginnen want er komt meer bij kijken dan een paar keer in de week rijden.

Toen ik Foss kreeg was ik 16 jaar en had 2,5 jaar ervaring met rijden en verzorgen dan denk je toch al veel te weten maar dat viel best tegen van de mensen op stal heb ik veel geleerd en zelfs nu 26 jaar later weet ik nog niet alles.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 26 okt 2013, 20:24

Mijn Sjors is een perfect beginners paard. Beetje van het type: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Bovendien verkeersmak, normaal in de omgang, etc. De manege (naja de pensionstal van de manege, waar ik overigens ook als 6 jarig meisje begon met rijden) waar hij staat is altijd op zoek naar een tweede Sjors :D

Maar ik ga mee met de rest. Hoe leuk ook,, ik zou eerst op een manege ervaring opdoen.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Plaats reactie