Voeding & spieren
Re: Voeding & spieren
Ik vind hem wel wat slank ogen maar dat kan ook zijn bouw zijn.
In een eerder topic schreef jij (teminste volgens mij wat jij het) dat het nog niet goed lukte om in de (groeps)les het tempo bij te houden en dat je nog veel moest leren op rijtechnisch gebied. Ik weet dan niet of door jou manier van rijden zij spieren sterker worden.
Tussen overgangen rijden en overgangen rijden zit natuurlijk veel verschil.
Balkjes lopen en springen zijn juist goed om de achterhand sterker te maken. Als jij nog nooit hebt gesprongen, ga dan rustig aan de slag met balkjes lopen (onder begeleiding). Het springen komt later wel.
Daarnaast kunnen spieren niet sterker worden als je je paard geen rust geeft. Na intensieve training en rust juist goed om spieren op te bouwen.
Een dagje of twee weidegang na training kan echt geen kwaad.
Komt hij wel voldoende buiten in wei of paddock? draaf en stap je lang genoeg uit? en krijgt hij voldoende hooi?
Krijgt hij zweetdeken op in stal of laat je hem uitzweten zonder deken?
In een eerder topic schreef jij (teminste volgens mij wat jij het) dat het nog niet goed lukte om in de (groeps)les het tempo bij te houden en dat je nog veel moest leren op rijtechnisch gebied. Ik weet dan niet of door jou manier van rijden zij spieren sterker worden.
Tussen overgangen rijden en overgangen rijden zit natuurlijk veel verschil.
Balkjes lopen en springen zijn juist goed om de achterhand sterker te maken. Als jij nog nooit hebt gesprongen, ga dan rustig aan de slag met balkjes lopen (onder begeleiding). Het springen komt later wel.
Daarnaast kunnen spieren niet sterker worden als je je paard geen rust geeft. Na intensieve training en rust juist goed om spieren op te bouwen.
Een dagje of twee weidegang na training kan echt geen kwaad.
Komt hij wel voldoende buiten in wei of paddock? draaf en stap je lang genoeg uit? en krijgt hij voldoende hooi?
Krijgt hij zweetdeken op in stal of laat je hem uitzweten zonder deken?
Je zadel helt naar mijn idee achterover, en is vrij krap voor jou? Zou ook iets verder naar achteren kunnen liggen,Antine schreef:
Twee mensen hebben mij in de afgelopen maanden (mijn natural horsemanship instructrice en een kennis die marstall dealer is) verteld dat zij Aselt te mager vinden.
Ik gaf 500 gram muesli (Marstall Corn vanwegen de vitamine E) elke dag en een handje brok erbij de dag voor mijn dressuur les. Elke keer is Aselt drijfnat van het zweet. Na ongeveerd 30 minuten is hij bekaf.
Ik heb voedingsadvies gevraagd bij Marstall en ga nu 1 kilo per dag geven maar dan recreatie muesli want de Corn zou te vet zijn. Maar omdat Aselt wat gevoelig op zijn spieren is; dus als ik hem een dag laat staan na heel hard werken (lees 1 uur intensief rijden) dan loopt hij de eerste 10 minuten wat stijf in de achterhand.
Dit is zijn mijn vragen:
Veel zweten hoeft helemaal niets met zijn conditie te maken te hebben, zweten is een natuurlijk proces om zijn lichaam te koelen. En dus is hij daar blijkbaar heel goed in.
Sjol is ook vreselijk zweetmonster, kan je niets mee doen en ze is dan al drijfnat, maar aan conditie schortte het niet.
Zag elders in je topic al iets staan wat meer zegt, hoe snel is hij op adem en je kan eventueel ook zijn hartslag tellen, hoe snel hersteld hij na gedane arbeid?
En na 30 minuten is hij bekaf schrijf je, als ik Sjol op 1/2 kilo heb staan en elke dag serieus zou willen dressuren ben ik kansloos (lees dat jij 6 x per week met hem aan het werk bent), ze heeft dan niet de energie om dat glansrijk te doen,
ze doet het dan wel, maar oef, de manier waarop... Ik vind het juist handig om olie toe te voegen als energie bron.
(met mate ze moeten er aan wennen).
Weet niet hoe intensief je die 6 x per week rijdt, maar Sjol heeft toen ze vol in de sport zat ook op dik 3 kilo sport brok/muesli gestaan en was niet te dik.
Nu doet ze geen snars, krijgt bijna geen brok en is gewoon tonnetje rond, schaamteloos.. (en slecht bespierd)
Juist na een dag hard werken, NIET je paard laten staan, maar dan lichte arbeid doen, of het nou wandelig onder het zadel of aan de hand is.
Bedenk eens als je zelf intensief gesport hebt hoe je je soms dag later voelt? Juist dan is lekker los maken belangrijk.
En uiteraard met voeren altijd verzinnen wat je dag later met je paard denkt te gaan doen, dus niet volle bak voer erin
en die dag niet gaan rijden.
- vinden jullie Aselt te mager?
Nee, niet op de foto tenminste, maar die zou kunnen vertekenen. Of het beeld van hoe een fjord eruit zou moeten zien is bij veel mensen vertekend, een getrainde goed in het werk staande fjord hoeft geen vetjes te hebben die overtollig zijn, dat gewicht moet hij alleen maar extra meeslepen.
- waarom duurt het zo lang om meer spieren te kweken?
Wat is lang? Ligt ook aan je methode van trianen. Las elders in het topic dat ze? zijn achterhand te zwak vinden? Nou dan is balkjes draven om zijn achterhand te activeren een leuke oefening.
Verder dressuur matig heel wat aan een achterhand te doen, door veel overgangen te rijden, dus 3 passen naar voren, 2 terug, 2 naar voren, 4 terug, 3 naar voren zo maak je zijn achterhand sterker en leer je hem sluiten en zijn achterhand eronder te brengen. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat je de voorkant niet los hebt, want dan loopt je energie er aan de voorkant zo weer uit. Uiteraard al die oefeningen zonder dat hij een achterbeen ontlast door deze buiten de massa te zetten.
Ook kan je kiezen voor het sterker maken van een specifiek achterbeen door bv oefeningen als sb te gaan rijden of travers, het zijn oefeningen die gevraagd worden in dressuur proeven, maar hun nut is nou juist om bepaalde onderdelen van je paard extra te trainen.
Als je handig genoeg bent is in uitjes springen ook leuke oefening om zijn achterhand sterker te maken.
- kun je met voeding dit beinvloeden?
Ja en NEE, niet met voeding alleen, want met meer voer er in stoppen welk voer dan ook, maar zonder training komen er nooit meer spieren.
Meer spieren komen er wel door de juiste training (dat is punt 1!) en daarbij de juiste voeding, zodat hij die voeding kan gebruiken om meer bespiering te krijgen. En uiteraard heeft hij om te kunnen werken aan meer bespiering ook energie nodig, ook dat komt uit eten.
- kan dit alleen met de juiste training? (ik rij nu veel overgangen en tempowisselingen)
Het is een combinatie van de juiste training en de goede voeding
Hoe kan het dat er (bij ons op stal ook) mensen zijn die 3x per week een half uur rijden met hun paardje, 3 kilo brok erin gooien per dag en dat deze paarden dus geweldige achterhand spieren hebben en een geweldige conditie. Heeft dat me koudbloed/warmbloed te maken?
Ja en nee, het heeft te maken met ras en individuele aanleg per dier en hoeveel ruwvoer krijgen die paarden? Veel of weinig? En is het 3 kilo sportbrok of 3 kilo basis of sobere brok?
Zoals in een eerdere post; Aselt wordt echt 6 x per week gereden, gelongeerd, buitenritjes, natural horsemanship enz. (en zweet en zweet en zweet.....)
BTW..Aselt is en blijft een schatje ondanks zijn zweet issues...
vind hem nu vrij ver op de schouder liggen.
(beken dat bij sjol zadel nu ook daar eindigt, gezien haar ietwat gezette model op dit moment)
En het magische toverwoord in het paardrijden, heb geduld en rij BLIJ!!!!
Een paard goed opbouwen kost tijd, geduld, nog meer tijd, nog meer eindeloos geduld en doorzettings vermogen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
@Fran; ik zal een filmpje uploaden van hoe ik momenteel oefen en overgangen probeer te rijden. Het klopt hoor; ik zit op zowel groeples en neem ook priveles.
Probeer uit te stappen en Aselt krijgt een zweet deken op na intensief rijden. Ik laat Aslet eigenlijk nooit een dag na een groepsles staan maar ga dan een stapritje buiten doen of even vrijwerken..juist zodat hij minder stijf wordt..
Hij staat eigenlijk altijd in een paddock. Af en toe een paar uurtjes in zijn box overdag als anderen 'uitgelaten'worden in zijn paddock. Op de wei mag pas in april/mei als het weer het toelaat.
@Sjolvir; juist moeilijkere dressuur oefening zijn voor Aselt en mij nog niet weggelegd omdat we nog op B niveau zitten en nog maar net deze winter les hebben. Het gaat wel al beter hoor!! Ik ben juist op aanraden van een stalvriendin die wedstrijden rijd meer overgangen en tempowissellingen gaan rijden. Dit probeer ik ook tijdens mijn groeples..dus niet vier rondjes galopperen maar draf, aanspringen, terugrijden naar draf en weer aanspringen.
Vandaag groter boom in mijn zadel gedaan..(er is wel al wat spiermassa bij
) en het zadel ligt al stukken beter. Moet toch mijn zadelmaker er naar laten kijken; ik heb ook een Thorowgood T6 waar deze boom prima in ligt maar dus niet in mijn dressuur T4.(net 2e hands gekocht)
Ga nu op advies van Marstal over 1 kilo muesli per dag en toch maar wat meer ruwvoer.
Ik weet het..ik moet geduld hebben....ik moet eerlijke bekennen dat ik niet had verwacht dat ik de dressuurlessen zo leuk zou vinden en dan wil je gewoon meer, meer en meer!!
Probeer uit te stappen en Aselt krijgt een zweet deken op na intensief rijden. Ik laat Aslet eigenlijk nooit een dag na een groepsles staan maar ga dan een stapritje buiten doen of even vrijwerken..juist zodat hij minder stijf wordt..

Hij staat eigenlijk altijd in een paddock. Af en toe een paar uurtjes in zijn box overdag als anderen 'uitgelaten'worden in zijn paddock. Op de wei mag pas in april/mei als het weer het toelaat.
@Sjolvir; juist moeilijkere dressuur oefening zijn voor Aselt en mij nog niet weggelegd omdat we nog op B niveau zitten en nog maar net deze winter les hebben. Het gaat wel al beter hoor!! Ik ben juist op aanraden van een stalvriendin die wedstrijden rijd meer overgangen en tempowissellingen gaan rijden. Dit probeer ik ook tijdens mijn groeples..dus niet vier rondjes galopperen maar draf, aanspringen, terugrijden naar draf en weer aanspringen.
Vandaag groter boom in mijn zadel gedaan..(er is wel al wat spiermassa bij

Ga nu op advies van Marstal over 1 kilo muesli per dag en toch maar wat meer ruwvoer.
Ik weet het..ik moet geduld hebben....ik moet eerlijke bekennen dat ik niet had verwacht dat ik de dressuurlessen zo leuk zou vinden en dan wil je gewoon meer, meer en meer!!
Binnen een gang tempowisselingen rijden is minstens net zo goed, misschien soms wel beter, omdat je hem dan actief meer op achterbeen zet.
De oefeningen die ik omschreef kan je uiteraard alleen rijden als je weet hoe je ze moet rijden,
maar ze zijn ideaal om een zwakker punt sterker te maken.
Ze worden gevraagd in M dressuur en hoger, maar ver voor die tijd is het goed plaatsen van de achterhand al heel nuttig.
Maak gebruik van je hoeken, door achterhand met name binnen achterbeen goed onder de massa te plaatsen en te activeren.
En dressuur is eigenlijk gewoon de basis van alle rijden, ook in het bos.
Simpelweg omdat stel dat je heel scheef paard hebt en je je daar niet van bewust zou zijn je dag in dag uit,
scheef door het bos zou rijden en 1 kant veel meer zou belasten dan de andere, dat gaat een keer fout.
En dressuur om hoog in de dressuur te komen en dressuur om je paard netjes te kunnen rijden en te helpen met
zijn beweging zodat hij zo correct mogelijk loopt kunnen beiden heel leuk zijn, maar ze zijn soms vooral nuttig.
Ga zo het filmpje kijken.
En je kan de dressuur leuker maken dan je denkt, ook balkjes horen bij dressuur.
En als je wat verder bent kan je hele andere oefeningen samen rijden, maakt het ook leuker en afwisselender.
En het allerleukst is het als je de verbetering bij je paard voelt, ongeacht of je voor wedstrijden of het bos traint,
het is gewoon heerlijk om te voelen dat ze meer kracht en elastisiteit krijgen.
De oefeningen die ik omschreef kan je uiteraard alleen rijden als je weet hoe je ze moet rijden,
maar ze zijn ideaal om een zwakker punt sterker te maken.
Ze worden gevraagd in M dressuur en hoger, maar ver voor die tijd is het goed plaatsen van de achterhand al heel nuttig.
Maak gebruik van je hoeken, door achterhand met name binnen achterbeen goed onder de massa te plaatsen en te activeren.
En dressuur is eigenlijk gewoon de basis van alle rijden, ook in het bos.
Simpelweg omdat stel dat je heel scheef paard hebt en je je daar niet van bewust zou zijn je dag in dag uit,
scheef door het bos zou rijden en 1 kant veel meer zou belasten dan de andere, dat gaat een keer fout.
En dressuur om hoog in de dressuur te komen en dressuur om je paard netjes te kunnen rijden en te helpen met
zijn beweging zodat hij zo correct mogelijk loopt kunnen beiden heel leuk zijn, maar ze zijn soms vooral nuttig.
Ga zo het filmpje kijken.
En je kan de dressuur leuker maken dan je denkt, ook balkjes horen bij dressuur.
En als je wat verder bent kan je hele andere oefeningen samen rijden, maakt het ook leuker en afwisselender.
En het allerleukst is het als je de verbetering bij je paard voelt, ongeacht of je voor wedstrijden of het bos traint,
het is gewoon heerlijk om te voelen dat ze meer kracht en elastisiteit krijgen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Als ik zo al een beetje snel even naar het filmpje heb gekeken is hij niet echt actief van achteren. Met de overgang van stap naar draf vertrekt eerst de voorhand en daar achteraan hobbelt de achterhand. Zou toch actiever van achteren naar voren rijden.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
- Love_Jordy
Wat ook een hele goede oefening is voor de achterhand, en tegelijkertijd actief maken aan je been;
Van stap naar galop.
Dat doe ik op dit moment met Jordy ook. Hij wordt er zo ontzettend voorwaarts van, EN enthousiast!
Erg leuk. HEb er heel veel profijt van. Been is nu ook gewoon 'weg'
Hij blijft er ook lekker fris van in zn koppie.
Van stap naar galop.
Dat doe ik op dit moment met Jordy ook. Hij wordt er zo ontzettend voorwaarts van, EN enthousiast!
Erg leuk. HEb er heel veel profijt van. Been is nu ook gewoon 'weg'
Hij blijft er ook lekker fris van in zn koppie.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
- Love_Jordy
Ik zag dat je zei dat je geen moeilijkere dressuur oefeningen wilt doen; Maar wat ik ik hierboven schreef is echt basis.
En ik heb je filmpje bekeken. Het ziet er heel vriendelijk uit! Maar wel eentonig.
Probeer lekker veel overgangen te rijden. Stap, draf, halt, en been=weg.
Ook als je een volte rijdt, probeer je binnenhand omhoog en opzij te brengen, en contact te houden met je buitenteugel.
HEt zijn maar tips en misschien heb je er iets aan
Ik ben wel benieuwd hoe dot voordert, dus ik ga het blijven volgen
Sucses ermee!
En ik heb je filmpje bekeken. Het ziet er heel vriendelijk uit! Maar wel eentonig.

Probeer lekker veel overgangen te rijden. Stap, draf, halt, en been=weg.
Ook als je een volte rijdt, probeer je binnenhand omhoog en opzij te brengen, en contact te houden met je buitenteugel.
HEt zijn maar tips en misschien heb je er iets aan

Ik ben wel benieuwd hoe dot voordert, dus ik ga het blijven volgen

Sucses ermee!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Thanx voor de tips & en het kijken
. Ik wil heel veel proberen hoor
maar Aselt en ik rijden nog maar net wat serieuzer deze winter met lessen enzo. We snappen het allebei gewoon nog niet zo goed hi hi. Ik ben inmiddels overgestapt op een dubbel gebroken bitje en dat gaat al zoveel beter met de aanleuning..vind ik ook moeilijk hoor..
Eergisteren weer prive les gehad en wat was het weer leuk! Veel voltes; dan zie je dus dat ik 'mennend' rijd. Binnenhand gaat naar achteren, buiten naar voren...ik moet daar echt vanaf..mijn instructrice moppert wat af dan
en terecht. Nu probeer ik mijn hand bewust wat hoger te doen..daar reageert Aselt heel goed op en mijn buitenteugel eraan houden.
Van stap naar galop ga ik proberen! Hij kan nu inmiddels netjes aanspringen met de juiste hulp.
Zelf mijn dochtertje van 10 krijgt hem nu moeiteloos in galop. Me=proud!!
Het doel is in oktober een B proef te rijden bij de manege waar ik groeples heb.
Ik post over een paar maanden weer eens een filmpje.

Eergisteren weer prive les gehad en wat was het weer leuk! Veel voltes; dan zie je dus dat ik 'mennend' rijd. Binnenhand gaat naar achteren, buiten naar voren...ik moet daar echt vanaf..mijn instructrice moppert wat af dan

Van stap naar galop ga ik proberen! Hij kan nu inmiddels netjes aanspringen met de juiste hulp.
Zelf mijn dochtertje van 10 krijgt hem nu moeiteloos in galop. Me=proud!!
Het doel is in oktober een B proef te rijden bij de manege waar ik groeples heb.

Ik post over een paar maanden weer eens een filmpje.
Love_Jordy overgangen stap-galop maken is geen basis.
Dan moet een paard allereerst goed voorwaarts aan het been zijn en tot dragen achter komen anders is het correct uitvoeren gedoemd om te mislukken. Dan drukt hij zich er aan de voorkant uit door een gebrek aan kracht en bolt de rug niet en heeft de oefening geen enkele meerwaarde.
Voor een paard als deze wat achter nog lang niet sterk genoeg is is dat veel te hoog gegrepen daar is een correcte voorwaartse overgang draf-galop al lastig zat.
Antine ik heb je filmpje ook bekeken het mag allemaal een stukje actiever om tot opbouwen van kracht te komen.
Er gebeurt achter niet zo veel.
Conseuquent zijn in het rijden van je overgangen, en ook in de draf schakelingen blijven rijden. Paar passen actief naar voren en weer opvangen. Dat kan je per hoefslag wel twee keer herhalen net zo lang totdat je activiteit voelt van achteren en aan de voorkant fijn kan opvangen.
Dan moet een paard allereerst goed voorwaarts aan het been zijn en tot dragen achter komen anders is het correct uitvoeren gedoemd om te mislukken. Dan drukt hij zich er aan de voorkant uit door een gebrek aan kracht en bolt de rug niet en heeft de oefening geen enkele meerwaarde.
Voor een paard als deze wat achter nog lang niet sterk genoeg is is dat veel te hoog gegrepen daar is een correcte voorwaartse overgang draf-galop al lastig zat.
Antine ik heb je filmpje ook bekeken het mag allemaal een stukje actiever om tot opbouwen van kracht te komen.
Er gebeurt achter niet zo veel.
Conseuquent zijn in het rijden van je overgangen, en ook in de draf schakelingen blijven rijden. Paar passen actief naar voren en weer opvangen. Dat kan je per hoefslag wel twee keer herhalen net zo lang totdat je activiteit voelt van achteren en aan de voorkant fijn kan opvangen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik heb je filmpje ook even bekeken.
En hij mag inderdaad actiever van achter als je die achter hand wil trainen.
Van stap naar galop is denk ik wat te hoog gegrepen. Maar ik zou wel aan die overgangen blijven werken en ook schakelen binnnen de gangen.
Wat Krista dus eigenlijk ook zei. Dat moet ik moet Olaf ook altijd veel doen.
Maar die wordt ook enthousiast van stap-galop ook al springt hij niet atlijd netjes vanaf achter aan.
En hij mag inderdaad actiever van achter als je die achter hand wil trainen.
Van stap naar galop is denk ik wat te hoog gegrepen. Maar ik zou wel aan die overgangen blijven werken en ook schakelen binnnen de gangen.
Wat Krista dus eigenlijk ook zei. Dat moet ik moet Olaf ook altijd veel doen.
Maar die wordt ook enthousiast van stap-galop ook al springt hij niet atlijd netjes vanaf achter aan.