Mais voeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Suus

Mais voeren?

Bericht door Suus » wo 27 feb 2013, 19:24

Op mijn nieuwe stal krijgen de paarden mais. Zo'n gehakselde kleffe derrie. Morris moet dat niet (En een Fjord die iets niet eet, dat zegt wat). Nou vind ik dat niet zo'n probleem, hij heeft de hele dag hooi en krijgt twee keer per dag een halfje biks. Hij is inmiddels wel flink afgevallen en nu op een normaal gewicht. Meer afvallen hoeft dus niet van mij.

Maar wie heeft er ervaring met mais voeren?
Wat vinden jullie ervan om mais te voeren?
Morris, mijn superfjord!
Krista

Re: Mais voeren?

Bericht door Krista » wo 27 feb 2013, 19:36

Maïs is koeienvoer. Paarden en zeker sobere rassen moet je dat niet voeren.
Heb in het verleden op een wat boeren pension gestaan en daar werd het ook gegeven. Oos mocht het niet hebben van de DA maar ik kan zo even niet reproduceren wat precies de reden was.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
lientje

Bericht door lientje » wo 27 feb 2013, 19:38

Yuur heeft er een jaar opgestaan, maar dit was omdat hij moest aankomen en dat amper deed.
Was tijdens zijn leverproblemen, maismeel samen met gerst.

Verder zie ik het nut er niet van in.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 27 feb 2013, 20:00

Ben het eens met Krista, gehakselde (gekuilde en dus nog fermeterend) mais is koeienvoer en bestemd voor dieren die herkauwen. Dus sober ras of niet in mijn paard komt het niet. Heb ook op een stal gestaan waar het gevoerd werd maar ik heb al snel gezegd dat ik het niet meer wil. Goedkope dikmaker die helpt met het minder kunnen voeren van hooi en daardoor dus voordeliger voor de portemonnee van de pensionhouder een ander nut zie ik niet in het voeren van gehakselde mais.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
lientje

Bericht door lientje » wo 27 feb 2013, 20:09

Ik had er poeder van, maar inderdaad puur om aan te laten komen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 27 feb 2013, 20:15

Heeft dat niet iets met zuren in de paarden / koeienmaag te maken...?
Toot ging er ontiegelijk van aan de dunne.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jilly

Bericht door Jilly » wo 27 feb 2013, 20:24

Hay heeft ook een tijd op een stal gestaan waar ze het 's winters voerden.
Ik wist het eerst niet, maar toen ik het aantrof (bak was niet eens half leeg, dat zegt ook wat) heb ik meteen gemeld dat ik het voor mijn paard niet wil. Paarden zijn niet gemaakt om dit voer te verteren, het is echt voor herkauwers. Die geur alleen al trouwens :r zo zuur...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Suus

Bericht door Suus » wo 27 feb 2013, 20:33

Kijk, daar heb ik wat aan aan zulke informatie. Ik dacht ook dat het koeienvoer was, dat klopt dus. Dik zal ie er niet van worden aangezien hij het niet eet! Zal eens overleggen op stal....
Morris, mijn superfjord!
foss

Bericht door foss » wo 27 feb 2013, 20:45

Ja het wordt door boeren vaak aan paarden gevoerd maar de meesre vinden het niet lekker.
Is ook meer voor koeien en schapen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 27 feb 2013, 21:26

Die van ons eten het wel. En krijgen het ook. Natuurlijk zitten daar gewoon brokken ed bij.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Erpel

Bericht door Erpel » wo 27 feb 2013, 21:29

Bij ons krijgen ze het ook. Ze doen het er goed op en vind t wel prima.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 28 feb 2013, 05:27

Ik geef ook wel mais door de brokken maar geen raar goedje, gewoon geschoonde mais, en niet teveel hoor, gewoon wat door hun brok en ze vinden het heerlijk!
Hier groeide van de zomer ook mais en die maiskolven vonden ze ook heerlijk :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Jankeke

Bericht door Jankeke » do 28 feb 2013, 06:20

Ik geef gebroken mais, Een beetje door de luzerne heen. Wrdt goed gegeten. Was om wat meer "vlees op de botten" te krijgen. Als het op is stop ik er weer mee. Hij heeft nu vlees genoeg. :D
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 28 feb 2013, 07:55

Ik vind maïs voeren gebakken lucht geven, ze zetten er van aan maar
verder hebben ze er weinig aan. Boeren geven het daarom ook veel aan
hun koeien, ze zetten makkelijker aan zonder veel brokvoeding.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 28 feb 2013, 08:26

Bij Ronan zorgde het er juist voor, dat hij geen koliek kreeg. Op de manege schrokte hij altijd zo snel zijn brokken weg, dat hij wel eens koliek kreeg. Door de mais moest hij kauwen en sindsdien heeft hij bij ons geen koliek meer gehad.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 28 feb 2013, 08:46

Het nadeel is dat paarden niet veel capaciteit hebben om zetmeel te verteren. Bij het voeren van te grote hoeveelheden komen ze enzymen tekort om het zetmeel om te zetten in glucose. Het zetmeel uit bijvoorbeeld haver en gerst is beter om te zetten dan het zetmeel uit mais. Omdat de hoeveelheid enzymen die het paard kan maken beperkt is, komt bij een overschot zetmeel het onverwerkte deel in de dikke darm terecht. Dat heeft een negatieve werking op de darmflora die juist hard nodig is voor de vertering van cellulose waar het hooi uit bestaat.

Daarnaast is het met de natte gehakselde variant vanwege het fermentatieproces in mijn ogen totaal ongeschikt. Maismail/ vlokken/ af en toe een kolfje etc. is toch een ander verhaal. Paarden die muesli eten, eten volgens mij standaard maisvlokken want die zitten overal doorheen en dat gaat om veel minder hoeveelheden dan de scheppen of soms wel emmers snijmais/ gehakselde mais die vaak gevoerd worden.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Krista

Bericht door Krista » do 28 feb 2013, 08:54

Marijke dat is een duidelijke uitleg !

Leonsuzanne dan kan je beter je brokken mengen met lucerne. Dan moeten ze ook langzamer eten en goed kauwen en daar hebben ze nog iets aan.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 28 feb 2013, 08:57

Op de vorige stal kregen ze ook wel snijmais om dikker te worden, maar ze zitten er vrij snel vol van. Vorig jaar hebben we het hier ook wel gevoerd, zelfde verhaal, ze zitten er vrij snel vol van. Maar ze waren er zeker wel dol op en deden het er goed op! (in combinatie met vrij rijke kuil waren ze ook mooier op de mest) Heb er dus zeker geen verkeerde ervaringen mee, mits je maar zorgt dat je de waarden in het rantsoen er correct op aanpast (met name voldoende eiwitten bijvoeren!). Dat geldt voor iedere diersoort die je mais voorzet.

Maiskuil bevat in tegenstelling tot gemiddeld grof kuil voor paarden:
- Een hogere energiewaarde (kuil ca. 0.68 EWpa en snijmais 0.94 EWpa - vraag is, in hoeverre kan het paard dit nuttig toepassen, deze energiebron *zie ook verhaal Marijke hierboven en opmerking hieronder*)
- Daarnaast bevat maiskuil erg veel zetmeel t.o.v. de suikers in kuil. (OPLETTEN ook bij hoefbevangengevoelige paarden dus!)
- Verhoudingsgewijs is mais ook structuurrijk (dus in dat opzicht weer goed voor kauwbewegingen, darmbewegingen, etc).
- Nadeel: Fermentatie (al is een goede, volledig doorlopen fermentatie lang zo ernstig niet voor het paard als een bijv. halfbakken fermentatie óf, en dat is bij mais vaak een probleem icm paardenhouders, er niet snel genoeg van gevoerd wordt..mais is maar heel kort *ca. max 2 dagen* houdbaar buiten de kuilbult)
- Nadeel: Het bevat relatief gezien weinig eiwitten, waardoor rantsoenverhoudingen scheefgetrokken kunnen worden.

Overigens....veel broksoorten en vergeet vooral ook niet de muesli's bevatten gewoon mais O:). Het is dus niet pertinent koeien- of schapenvoer...het is alleen de bewerking die invloed heeft op het effect in ons paard (wel of niet bereikbaar om de voedingsstoffen uit te halen).

Momenteel ben ik aan het uittesten hoe de mais-lijnzaad-brok van Van Gorp 'werkt' (maar gaat wel icm onderhoudsbrok voor de eiwitten), enige jammere tot dusver daarmee vind ik dat je niet het voordeel hebt van de structuur vs. kauwbewegingen.
Geluk is de vrucht van intens werk
rowenna

Bericht door rowenna » vr 01 mar 2013, 15:04

De moeder van Fimke kreeg ook mais, ze was veel te mager en zo werd op een snelle en goedkope manier toch wat dikker, en Fim kreeg het ook van haar, maar die raakte er van aan de dunne, ik heb haar toen gevraagt of ze Fimke geen mais meer wilde geven, persoonlijk vind het ook geen voer voor paarden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
monne

Bericht door monne » vr 01 mar 2013, 19:14

Mais heeft een hoge glycemiscche index. Niet geschikt voor sobere rassen. Daarnaast weinig voedingswaarde. Lijkt me meer vulling dan inhoud. Een fjord kan wel zonder!
Plaats reactie