Hoe lang zonder water
Re: Hoe lang zonder water
Tea krijgt nu twee keer per dag water.
's Nachts staat ze op stal en overdag in de wei. 's morgens krijgt ze dan zoveel water als ze wil, meestal 1,5 emmer ofzo. Dan gaat ze in de wei, daar staat nog best gras, dus taalt ze niet naar water als je dat komt brengen en 's avonds drinkt ze dan een half emmertje ofzo. Maar we laten geen emmers in de box staan, dat gaat toch ondersteboven.
Ze krijgt ook kuil en geen hooi, dat scheelt ook nog.
Als Tea water heeft gehad zetten we meten weer twee emmers klaar in de bijkeuken dan is het niet zo steenkoud als ze het krijgt.
De andere dames hebben een speciekuip in de wei waar water in zit. Even loshakken en dan het ijs er wat uit, soms met de handjes, oei, koud, of soms wat heet water er overheen!! Maar ook zij komen maar een keer of drie naar voren om te drinken. Drinkbak is een eindje lopen vanaf het kuil en de wei, dus ze komen daar alleen als ze echt zin aan drinken hebben.
Die drinkplek is vlak bij het huis en daar zit een buitenkraan die niet bevriest, ideaal, klein stukje slang eraan en hoepla, water. Slang ligt verder in de bijkeuken, dus die bevriest niet.
's Nachts staat ze op stal en overdag in de wei. 's morgens krijgt ze dan zoveel water als ze wil, meestal 1,5 emmer ofzo. Dan gaat ze in de wei, daar staat nog best gras, dus taalt ze niet naar water als je dat komt brengen en 's avonds drinkt ze dan een half emmertje ofzo. Maar we laten geen emmers in de box staan, dat gaat toch ondersteboven.
Ze krijgt ook kuil en geen hooi, dat scheelt ook nog.
Als Tea water heeft gehad zetten we meten weer twee emmers klaar in de bijkeuken dan is het niet zo steenkoud als ze het krijgt.
De andere dames hebben een speciekuip in de wei waar water in zit. Even loshakken en dan het ijs er wat uit, soms met de handjes, oei, koud, of soms wat heet water er overheen!! Maar ook zij komen maar een keer of drie naar voren om te drinken. Drinkbak is een eindje lopen vanaf het kuil en de wei, dus ze komen daar alleen als ze echt zin aan drinken hebben.
Die drinkplek is vlak bij het huis en daar zit een buitenkraan die niet bevriest, ideaal, klein stukje slang eraan en hoepla, water. Slang ligt verder in de bijkeuken, dus die bevriest niet.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ook hier drinken ze veel minder.
Ik ga 2 keer per dag met 2 jerrycans van elk 25 liter naar stal. Overdag delen ze een speciekuip in de wei en die is nog niet leeg geweest. 'S nachts staat er in elke stal een speciekuip (alle waterleidingen en dus automatische drinkbakken zijn afgesloten).
Grootste nadeel is die viezerd van een Heros want die heeft er een handje van om regelmatig in zijn kuip met water te poepen (doet hij ook regelmatig op het zoutblok en in zijn voerbak trouwens, het is een echte vuilpeuk) en het is zooooooo koud om die bak dan met blote handen schoon te maken op stal....brrrrrrrrrr
Ik ga 2 keer per dag met 2 jerrycans van elk 25 liter naar stal. Overdag delen ze een speciekuip in de wei en die is nog niet leeg geweest. 'S nachts staat er in elke stal een speciekuip (alle waterleidingen en dus automatische drinkbakken zijn afgesloten).
Grootste nadeel is die viezerd van een Heros want die heeft er een handje van om regelmatig in zijn kuip met water te poepen (doet hij ook regelmatig op het zoutblok en in zijn voerbak trouwens, het is een echte vuilpeuk) en het is zooooooo koud om die bak dan met blote handen schoon te maken op stal....brrrrrrrrrr
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
-
Daar heb ik van die latex witte handschoentjes voor... Mette krijgt het ook voor elkaar om in de waterbak of voerbak te mesten. Zal wel geboortejaar zijn zeker? (2011).
Gisteren was niet normaal, 100 liter naar achter gebracht, vandaag drinken ze weer veel minder?
Gisteren was niet normaal, 100 liter naar achter gebracht, vandaag drinken ze weer veel minder?
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Ach jaargang 2010 doet het ook haha. Gino heeft het van 't weekend gepresteerd om op stal in zijn automatische drinkbak te poepen. Die zit zo'n beetje ter hoogte van zijn anus maar hij heeft het er toch in gekregen haha.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

hahahaha ze doen het gewoon expres anita 
Dan heb ik dus toch best 2 nette oudjes

Dan heb ik dus toch best 2 nette oudjes

Hier schijnen er ook een aantal te denken "als er dan geen water uit komt"...hoe ze het soms redden 

Geluk is de vrucht van intens werk
Bij mij heeft er 1 het zelfs in de zomer gepresteerd...moet je je voorstellen..grote wei ter beschikking, paddock erbij en in de paddock 1 automatische drinkbak...en toch heeft 1 het voor elkaar gekregen om exact daar z'n behoefte in te doen...werkelijk!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Hier wordt ook heel wat afgesleept met emmers water en jerrycans. In een aantal boxen staat een speciekuip die regelmatig gevuld moet worden.
Sinds eind vorig jaar hebben we een aantal nieuwe boxen met drinkbakken met een systeem waardoor het water niet kan bevriezen. Nu hebben we ook een kraan dichtbij de stallen die het altijd doet. Ideaal!
Sinds eind vorig jaar hebben we een aantal nieuwe boxen met drinkbakken met een systeem waardoor het water niet kan bevriezen. Nu hebben we ook een kraan dichtbij de stallen die het altijd doet. Ideaal!
Odette&Fenna
Maar water komt er hier in de stal nog gewoon uit. Alleen was zijn water na zijn actie niet meer te zuipen haha.Bella schreef:Hier schijnen er ook een aantal te denken "als er dan geen water uit komt"...hoe ze het soms redden
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik vind het ook echt belachelijk, voor een dier hoor je te zorgen of zomerse of winterse omstandigheden.
Ik snap dat het een rotklus is in de kou, maarja je hebt er zelf voor gekozen.
Hier zijn ook de automatische drinkbakken afgesloten. Dus de waterbakken in de paddocks worden 's ochtends door de stalbaas ijsvrij gemaakt en aangevuld.
Alle paarden hebben zo'n hangemmer aan de deur hangen die wordt gevuld als ze naar binnen gaan, en 'savonds bij het afsluiten wordt het (bij)gevuld voor de nacht.
Het is even niet anders.
Hier zijn ook de automatische drinkbakken afgesloten. Dus de waterbakken in de paddocks worden 's ochtends door de stalbaas ijsvrij gemaakt en aangevuld.
Alle paarden hebben zo'n hangemmer aan de deur hangen die wordt gevuld als ze naar binnen gaan, en 'savonds bij het afsluiten wordt het (bij)gevuld voor de nacht.
Het is even niet anders.
Laatst gewijzigd door Fran op wo 23 jan 2013, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fran schreef:Ik vind het ook echt belachelijk, voor een dier hoor je te zorgen of zomerse of winterse omstandigheden.
Alle paarden hebben zo'n hangemmer aan de deur hangen die wordt gevuld als ze naar binnen gaan, en 'savonds bij het afsluiten worden die allebij (bij)gevuld voor de nacht.
Het is even niet anders.
Je hebt inderdaad zelf voor een dier gekozen, dus je zal ervoor moeten zorgen ook idd.. Sneu dat ze amper water krijgen!! Ik werk zelf op een kinderboerderij en alles is nu stikbevroren, eigenlijk alle waterleidingen.. Heel de dag lopen we eigenlijk met water rond, 's middags om half vier worden de dieren gevoerd en daarna worden bij de konijnen en kippen e.d. de waterbakjes wel weggehaald, puur omdat je de volgende ochtend bevroren klauwtjes hebt.. (van ons dus..) De geiten/schapen/pony's en koeien hebben speciekuipen staan, die worden ook een aantal keer per dag nagekeken en blijven 's nachts wel staan. We zijn natuurlijk heel de dag aanwezig op de kinderboerderij dus je loopt het makkelijk heel de dag door na.
Maar zeker twee keer per dag de tijd nemen om je paard drinken te geven is wel minimaal. Al laat je ze dan maar "zoveel mogelijk" uit een emmer drinken, dan kunnen ze er weer even tegenaan..
Geen zin hebben om dat te doen? Dan ben je je dier niet waard!