Hoeveel paarden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
shesannie

Hoeveel paarden

Bericht door shesannie » wo 26 dec 2012, 13:19

Even een vraagje voor komende zomer :=

ik huur dan 1 hectare weide dit is te groot voor Lindia en hurby en had dus al stroomdraad enz gekocht
maar nu zijn er 2 meisjes die wel willen huren ( 1 met een draver en de andere een kruizing haflinger ) alleen zouden er 4 paarden op dat stuk kunnen lopen?

moet wel zeggen het gras groeit ontzettend snel daar ( vorig jaar laten maaien en mijn paarden stonden er op en toch kwamen er nog meer dan 250 pak hooi af, is toen gemaait door de buren ze mochten hooi zo hebben van mij was allang blij dat de weide er weer netjes bij lag) maar nu kan ik het dus evt ook verhuren .

ze mogen van april tot november op de weide.
Sjolvir

Re: Hoeveel paarden

Bericht door Sjolvir » wo 26 dec 2012, 22:11

4 eten er meer dan 2, maar allicht belangrijker, 4 vertrappn meer dan 2 en als het een baggerzomer wordt
trappen 4 nog meer land aan gort dan 2.
Zou dat wel in gedachten houden, want je hebt zelf geen andere uitwijkmogelijkheid met wei denk ik?
Of heel goed afspreken dat als het weer slecht wordt en de bodem dus ook, de anderen weer vertrekken,
voor je landje geheel aan gort is gelopen.

Tevens ligt het er ook aan of het "renners" zijn of we hangen lekker rond en eten is al gek genoeg paarden zijn.
Renners slopen je weiland uiteraard vele malen sneller dan we hangen rond paarden.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
shesannie

Bericht door shesannie » wo 26 dec 2012, 23:52

bedankt voor je advies/tips had er nog niet echt bij stilgestaan idd!
Fran

Bericht door Fran » do 27 dec 2012, 09:44

Ik zou wel zorgen dat je het zo doet dat je zelf wel van je eigen hooi kan voorzien.
Dat scheelt je een stuk in de kosten lijkt me. En komen de 4 paarden dan bij elkaar of maak je 2 weilanden?
Want je merrie kan toch niet met alle paarden samen of is dat bij iemand anders?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
shesannie

Bericht door shesannie » do 27 dec 2012, 10:15

Dacht ( het is maar een idee nog hoor ) de weide eerst in 2en te delen.
alle paarden een eigen kant. van het geld wat ik voor die huur krijg wil ik dan voor volgend winter hooi en stro kopen.
kan zelf niet veel hier houden (koop bij de overburen elke keer een aantal pak)

wellicht kunnnen ze uiteindelijk wel met zn 4en los op de weide.. maar goed dat hoeft dus niet perse
Elvis

Bericht door Elvis » ma 31 dec 2012, 08:28

Wij huren iets meer dan 1hectare met 3 paardjes... Met fjordjes is het best te doen maar zorgen wel voor rust op de stukken,is verdeelt dus kan het bijtrekken.Heb je inderdaad een flut zomer dan moet je daar wel rekening mee houden..
Wij hebben wel renners :D maar zien wel dat het erg snel bij trekt,en maken ook s'winters gebruik van het land als het weer het toe laat.
Denk dat 4 paardjes best intensief zijn op 1 hectare,als je het al gaat op verdelen zodat ze apart staan kun je nooit is het land laten bijtrekken.En ze hebben het snel kaal hoor is onze ervaring :=
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 01 jan 2013, 13:04

Wij doen met een halve hectare voor 2 fjorden en een welsh, dat is de minimum.
Dit is geheel onderverdeeld in stukken, in 5 waarvan 4 gewoon weide en 1 moet er dient doen als winterpaddock met de schuilstallen.
Wij hebben dan van april tot november geheel de tijd genoeg gras gehad (zelfs nog moeten hooien 8)7 )

Ik zou graag een hactare hebben, dan kan ik halve gebruiken voor de zomer en de andere helft om te hooien.
Ik zou er geen extra paarden op zetten.
Plaats reactie