Land opnieuw inzaaien, hoe, wanneer, hoe duur?
Land opnieuw inzaaien, hoe, wanneer, hoe duur?
Wij hebben 4 stukjes weiland rond om huis. Achter is best mooi gras, alhoewel niet zo'n dichte grasmat. Voor het huis is het zéker geen dichte grasmat en er zit héél veel fluitenkruid en ander onkruid in. Afgelopen zomer hebben we voor de 2e keer van ons eigen gras gehooid, scheelt een hoop geld, maar is enorm veel werk. Net als vorig jaar lijkt het hooi eerst heel mooi, maar later begint het toch wat te schimmelen en het zit vol met stengels van de fluitenkruid. Dit mest erg rot uit in de stallen van Marga en Fatoush, die staan op Hempbed. Maar door de stengels ben ik het effect van de Hempbed kwijt en kost het me heel veel extra tijd.
Nu zitten we er aan te denken het gras voor het huis opnieuw in te zaaien. Maar hoe doe je dat? Eerst omploegen of moeten we het doodspuiten omdat anders de fluitenkruid direct terug komt? Hoe duur is het ongeveer? Het stuk is schat ik halve hectare. Wanneer doe je het en wanneer kunnen ze er dan weer op lopen?
Nu zitten we er aan te denken het gras voor het huis opnieuw in te zaaien. Maar hoe doe je dat? Eerst omploegen of moeten we het doodspuiten omdat anders de fluitenkruid direct terug komt? Hoe duur is het ongeveer? Het stuk is schat ik halve hectare. Wanneer doe je het en wanneer kunnen ze er dan weer op lopen?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: Land opnieuw inzaaien, hoe, wanneer, hoe duur?
Kan je niet doorzaaien? Niet omploegen maar bij zaaien, doorzaaien dus. Ik raad je aan naar mulderpot in nw pekela te gaan, bij de molen, die verkoopt graszaad en kan je vertellen hoe en.wat.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nee, doorzaaien lijkt me niks, wil die fluitenkruid kwijt, wordt elk jaar erger. We moeten het laten doen, heb zelf geen materiaal om het te doen. Ik heb echt geen idee of ik aan een paar tientjes of honderden euro's moet denken 

Baranna 13-5-2006
Maar onkruid krijgt kans te groeien als je grasmat niet dicht genoeg is toch, dus grasmat doorzaaien, dichten, en onkruid verstikt, of denk ik te makkelijk.
Ik denk dat je het niet met 10tjes gaat redden hihi. Een zak goed graszaad, voor paardeweides kost ongeveer 70 euro, destijds toen ik de wei ingezaaid heb.had net aan.genoeg aan 1 zak voor 30x45 mtr wei.
Maar wellicht is het bij een loonwerker goedkoper. Vergeet niet te zeggen dat je paardrgras moet hebben
Ik denk dat je het niet met 10tjes gaat redden hihi. Een zak goed graszaad, voor paardeweides kost ongeveer 70 euro, destijds toen ik de wei ingezaaid heb.had net aan.genoeg aan 1 zak voor 30x45 mtr wei.
Maar wellicht is het bij een loonwerker goedkoper. Vergeet niet te zeggen dat je paardrgras moet hebben
Wij, naja de boer dan, heeft vorig jaar opnieuw gezaaid.
In najaar hebben de Fjorden het echt super kaal en kort gegeten. Daarna is al het onkruid doodgespoten. In februari dacht ik, is het land omgeploegd en opnieuw ingezaaid. In Juni konden.ze erop.
Wij hadden mazzel.dat de boer zelf de materialen had, volgens hem kost het erg veel.
Het zaad is al erg duur schijnt!
In najaar hebben de Fjorden het echt super kaal en kort gegeten. Daarna is al het onkruid doodgespoten. In februari dacht ik, is het land omgeploegd en opnieuw ingezaaid. In Juni konden.ze erop.
Wij hadden mazzel.dat de boer zelf de materialen had, volgens hem kost het erg veel.
Het zaad is al erg duur schijnt!

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Leo zegt, dat je eerst het onkruid dood moet spuiten. Dit dan 3 weken laten liggen en daarna omploegen. Dan bemesten en opnieuw inzaaien. Leo zegt dat je moet denken rond maart-april, als de temperatuur omhoog komt.
Een vriend heeft voor ons gefreest (schrijf je dat zo?), toen hebben we een loonwerker laten komen, die heeft ingezaaid. Ik dacht dat we rond de 180 euro zaten, voor 6000 m2. De loonwerker had het graszaad ook bij, dus de prijs was dus incl. het graszaad.
Een vriend heeft voor ons gefreest (schrijf je dat zo?), toen hebben we een loonwerker laten komen, die heeft ingezaaid. Ik dacht dat we rond de 180 euro zaten, voor 6000 m2. De loonwerker had het graszaad ook bij, dus de prijs was dus incl. het graszaad.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Land dood spuiten, ploegen, inzaaien.
Had van de week een info avond en daar werd verteld (en is mij vroeger op school, veehouderij, ook geleerd) dat je het best in het najaar kunt zaaien. Dit omdat het gras dan rustig op kan komen, zorgen dat je een goede dichte zode krijgt zodat je hem in het voorjaar kan belasten.
Had van de week een info avond en daar werd verteld (en is mij vroeger op school, veehouderij, ook geleerd) dat je het best in het najaar kunt zaaien. Dit omdat het gras dan rustig op kan komen, zorgen dat je een goede dichte zode krijgt zodat je hem in het voorjaar kan belasten.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Leuk he al die adviezen
Hier komt er nog 1
Volgens Johan (werkt bij een loonwerker) onkruid dood laten spuiten en dan door zaaien

Hier komt er nog 1
Volgens Johan (werkt bij een loonwerker) onkruid dood laten spuiten en dan door zaaien
Trees
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power
Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Ik dacht hier hetzelfde, de wei om doen kan ook. Maar het duurt heel lang voordat de paarden er weer op kunnen. Je kunt ook met een middel spuiten dat alles dood behalve het gras en het dan door laten zaaien.Anne&Wendie schreef:Leuk he al die adviezen![]()
Hier komt er nog 1
En zorgen dat je het onderhoud, bossen weg maaien evt schapen erop en slepen/rollen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
En als je alles los trekt heb je grotr kans dat her de winter erop helemaal bagger word, omdat de grond niet aan gestampt is