Buik uitzetten..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Clovis

Re: Buik uitzetten..

Bericht door Clovis » zo 25 nov 2012, 09:08

Bij onze dresuurzadel zit het heel raar. Is lastig om dan aan te singelen hebben een JC zadel voor dressuur.
Ik singel al gaatje voor gaatje aan. Doe heel voorzichtig
Met een singel met elastiek vind hij het niet zo erg.
Laatst gewijzigd door Clovis op vr 30 nov 2012, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Clovis me eigen paardje sinds 19-08-12 <3
Heb ook nog een shetlander Wanda =)
claudia

Bericht door claudia » zo 25 nov 2012, 09:46

Ik kan mijn dressuurzadel ook niet aansingelen als ik erop zit ( maar dat ligt aan mij)

Ik zeg ook een stukje stappen en dan een gaatje erbij en desnoods een keer afstappen en opnieuw een gaatje erbij.
Een singel met elastiek heb ik ook voor mijn zadel maar die gebruik ik nooit. Door de elastiek kunnen de gespen op zijn huid komen en ik vind hem nooit goed genoeg zitten door de elastiek.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Clovis

Bericht door Clovis » zo 25 nov 2012, 09:53

Als ik via de andere kant opstap kan ik hem nog wel gauw aansingellen. Maar dat ziet er ook zo raar uit. :p
Viv

Bericht door Viv » zo 25 nov 2012, 21:07

Clovis schreef:nee die singel is voor dresuur zadel te lang
Dan koop je toch een passende :?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bailey

Bericht door Bailey » zo 25 nov 2012, 21:13

Ik ga helemaal mee met Nina!
Bij een goed passend zadel en gewoon consistent rustig aansingelen ken ik eigenlijk geen paarden die hun buik nog uitzetten. Ja, het kost wat tijd en geduld, maar lijkt me de moeite wel waard, toch?
Clovis schreef:Als ik via de andere kant opstap kan ik hem nog wel gauw aansingellen. Maar dat ziet er ook zo raar uit. :p
Wat ziet er raar uit? Als je van de andere kant opstapt? Ik stap aan de kant op en af die me uitkomt, weet eigenlijk niet wat daar raar aan zou zijn ;)
Niet dat dat voor mij trouwens wat verandert voor het aansingelen hoor... want dat kan ook net zo makkelijk van beide kanten, gaatje voor gaatje. Wat mij betreft dan.
Charret

Bericht door Charret » ma 26 nov 2012, 10:49

Ik zou ook gewoon nasingelen.
Moet ik met Alies ook. Op stal, buiten wanneer ik op stap even 2 gaten erbij en dan in de bak nog eens kijken en dan is het klaar.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Kelly

Bericht door Kelly » ma 26 nov 2012, 11:17

Strak aansingelen is helemaal niet nodig.
Als het zadel past en de ruiter zit in balans.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 26 nov 2012, 12:53

Ik zou ook even na laten kijken wat de reden is dat hij het niet prettig vindt dat hij wordt aangesingeld.
Verder leg ik het zadel er in de stal op en maak mijn singel vast allebei de kanten op het eerst gaatje. Dan loop ik naar rechts en trek hem rustig door tot het gaatje waar het normaal in moet.
Doe ik mijn cap op, laarzen aan, hoofdstel aan en soms doe ik de singel 1 gaatje strakker. Dan naar buiten of naar de bak en daar weer een gaatje of 2. Ik begin ook altijd met de achterste met aan singelen. Dan is de voorste altijd makkelijker.

Ik heb vroeger op een manege paard gereden en die was ook niet makkelijk aan te singelen. ik reed vast op dat paard, dus zadelde het ook altijd zelf op. We hadden wel een hele sterke band samen, moet ik zeggen. Maar ik had nooit geen moeite met aansingelen. Ik ben niet groot, Siganda was een tuigermerrie van 1.68 m, maar ik heb nooit kracht hoeven zetten of wat dan ook. Ik zadelde haar altijd in een vast volgorde op. Zadel erop leggen, naar de andere kant lopen, controleren of alles goed lag, singel naar beneden, onder haar hoofd door naar voren en singel vast maken. 1e gaatje. Bij wijze van kon ik haar in de stal met mijn pink aansingelen. Zo hield ze haar buik voor me in.
Andere mensen hadden er altijd moeite mee, daar zette ze haar buik juist uit.

Kijk ook op de manier waarop je het zadel erop legt (of gooit) hoe je dat doet en of je alles goed controleert. Zitten er geen haren tussen de rolletjes van de singel enz?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ingele

Bericht door Ingele » ma 26 nov 2012, 16:30

Kelly schreef:Strak aansingelen is helemaal niet nodig.
Als het zadel past en de ruiter zit in balans.
Inderdaad,
Ik zou eerst eens even kijken waarom het aansingelen zo gaat..
Past het zadel wel? Misschien een ander type singel?
Als je een singel met elastiek neemt, neem er dan wel eentje met aan beide kanten elastiek :)*
foss

Bericht door foss » ma 26 nov 2012, 18:59

Te strak lijkt mij ook niet goed gewoon strak genoeg dat het zadel goed blijft zitten.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Daphne

Bericht door Daphne » wo 28 nov 2012, 18:37

1. Laat je zadel eens controleren door een goede zadelmaker! Het feit dat je paard er zo heftig op reageert als je aansingelt is geen goed teken. En het feit dat je enorm veel kracht moet zetten om aan te singelen en dus het zadel op zijn plek te houden ook niet.
2. Koop gewoon een passende dressuursingel met aan beide zijden elastiek. Kost je maar een paar tientjes.
nadinefjorden schreef:Wij hadden vroeger op de manege een soort hulmiddel
in de zin van een houten planje die je dan open kon doen en de singel ertussen
dan kon je het plankje zo omhoog doen en zonder enige moeite aansingelen
Over martelwerktuigen gesproken... :x Die zou ik nou never nooit gebruiken, en dan op een manege. Schandalig. Geen kritiek op jou hoor Nadine!
claudia schreef: Een singel met elastiek heb ik ook voor mijn zadel maar die gebruik ik nooit. Door de elastiek kunnen de gespen op zijn huid komen en ik vind hem nooit goed genoeg zitten door de elastiek.
Je hebt ook singels met 'beschermflappen' waardoor dit voorkomen wordt :D (http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 1055731/33)
Clovis

Bericht door Clovis » vr 30 nov 2012, 17:54

probleem is verholpen..
hoe kan ik dit verwijderen?
claudia

Bericht door claudia » vr 30 nov 2012, 19:02

Daphne, ik heb zo' n singel. Lekker duur maar de elastiek is veel te los. De gespen komen boven de beschremflap uit.
Dus ik koop ze voortaan zonder elastiek.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 01 dec 2012, 09:19

Clovis schreef:probleem is verholpen..
hoe kan ik dit verwijderen?
Dat kan je niet verwijderen. Als je nu de oplossing hier vertelt dat heeft iemand anders er misschien later ook nog iets aan mocht die met hetzelfde probleem komen te zitten. Fijn dat het voor jou opgelost is.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » za 01 dec 2012, 09:32

Mijn fjord doet dat ook :+

Ik doe gewoon altijd na het poetsen eerst het zadel op en dan singelen tot ik druk voel. Dus niet doorsingelen maar gewoon in dat gaatje de gesp steken. Bij mij is dat meestal gaatje 4 of 5 van onderen. Dan doe ik mijn schoenen en chaps aan, dan doe ik daarna nog een gaatje of 2, hier heb ik dan wel meestal al wat meer druk, maar niet volledig zodat het haast niet meer lukt. Dan doe ik het hoofdstel in en pak ik mijn zweep. Dan doe ik weer een gaatje. En dan loop ik naar de bak en doe ik in de bak nog een gaatje en dan is ze eigenlijk goed aangesingeld. Zo heb ik nooit problemen dat mijn zadel te los ligt eigenlijk. Ik persoonlijk kan namelijk niet singelen vanaf mijn paard := ben echt een kneus daarmee 8)7 . Daarnaast zet die van mij alsnog zelfs tijdens het lopen haar buik uit := Maar dat is ook maar net wat jezelf fijn vindt
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Clovis

Bericht door Clovis » za 01 dec 2012, 09:43

yaniekiej schreef:Mijn fjord doet dat ook :+

Ik doe gewoon altijd na het poetsen eerst het zadel op en dan singelen tot ik druk voel. Dus niet doorsingelen maar gewoon in dat gaatje de gesp steken. Bij mij is dat meestal gaatje 4 of 5 van onderen. Dan doe ik mijn schoenen en chaps aan, dan doe ik daarna nog een gaatje of 2, hier heb ik dan wel meestal al wat meer druk, maar niet volledig zodat het haast niet meer lukt. Dan doe ik het hoofdstel in en pak ik mijn zweep. Dan doe ik weer een gaatje. En dan loop ik naar de bak en doe ik in de bak nog een gaatje en dan is ze eigenlijk goed aangesingeld. Zo heb ik nooit problemen dat mijn zadel te los ligt eigenlijk. Ik persoonlijk kan namelijk niet singelen vanaf mijn paard := ben echt een kneus daarmee 8)7 . Daarnaast zet die van mij alsnog zelfs tijdens het lopen haar buik uit := Maar dat is ook maar net wat jezelf fijn vindt
Zo doe ik het nu ook!
Plaats reactie