Likken aan steiger palen.
Likken aan steiger palen.
Vandaag heeft Zolmar wel 10 minuten aan een steigerpaal staan likken tijden het borstelen. Het is duidelijk dat hij iets te kort komt. Je zou denken ijzer
. Wie herkent dit en heeft een idee om dit op te lossen en aan te vullen.

Re: Likken aan steiger palen.
Je heb van die rode mineralen stenen die vinden ze heerlijk.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ik heb altijd geleerd dat paarden ergens aan gaan likken zodra ze een natrium (zout) tekort hebben. Maar daarnaast kunnen ze natuurlijk ook net wat te weinig mineralen hebben icm een misschien wat mindere kwaliteit hooi/kuil.
Je zou een mineralenblok op kunnen hangen (die mooie rode, of licht bruine ronden) De inhoud van deze twee verschilt wel iets, maar dat kan je wel zien op het etiket van het blok.
Tevens heb ik voor sommige paarden ook een himalaya steen hangen, deze vinden de paarden vaak wat smakelijker dan een gewoon 'witte' zoutblok. Het is maar net wat je zelf prettig vindt en wat het beste bij het voedings schema van jou paard past. Persoonlijk vind ik het mineralenblok prettiger omdat dat niet alleen maar puur zout is, maar ook benodigde voedingsstoffen heeft, vooral voor de paarden die het soms net wat meer nodig hebben (drachtige merries, jonge paarden, de hengsten, de paarden in een wat modderige weide) vind ik het prettig om een standaard blok te hebben hangen.
Slikken ze hem echt binnen enkele dagen helemaal op dan zou ik wel willen adviseren even goed naar de kwaliteit van je voeding te kijken.
Je zou een mineralenblok op kunnen hangen (die mooie rode, of licht bruine ronden) De inhoud van deze twee verschilt wel iets, maar dat kan je wel zien op het etiket van het blok.
Tevens heb ik voor sommige paarden ook een himalaya steen hangen, deze vinden de paarden vaak wat smakelijker dan een gewoon 'witte' zoutblok. Het is maar net wat je zelf prettig vindt en wat het beste bij het voedings schema van jou paard past. Persoonlijk vind ik het mineralenblok prettiger omdat dat niet alleen maar puur zout is, maar ook benodigde voedingsstoffen heeft, vooral voor de paarden die het soms net wat meer nodig hebben (drachtige merries, jonge paarden, de hengsten, de paarden in een wat modderige weide) vind ik het prettig om een standaard blok te hebben hangen.
Slikken ze hem echt binnen enkele dagen helemaal op dan zou ik wel willen adviseren even goed naar de kwaliteit van je voeding te kijken.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Dit doen ze bij ons ook hebben toch gewoon een mineralen blok,himalaya,en nog een blok tot hun beschikking,verder staan ze op gras,krijgen kuil kunnen van stro krabbelen en krijgen hun portie muesli ...en staan na hun muesli of wortels meestal aan ijzer te likken...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Zol heeft een knz liksteen en een liksteen MG+ van paardnatuurlijk, worteltje, Marstall Vito en een summerfit koek op aanraden van de paardendokter. Het enige dat ik kan bedenken is dat het hooi/kuil nog eens van kwaliteit veranderd. Ik zal eens bij gaan houden of er tijden zijn dat hij het minder doet.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of idd altijd de alarmbellen moeten gaan rinkelen als ze gaan likken aan dingen. Misschien doen ze het ook wel eens gewoon uit verveling of omdat ze het gewoon lekker vinden.
Als ik naar het dieet van Zolmar kijk dan krijgt hij al allerlei extra's naast zijn ruwvoer. Zou bovenstaande niet ook gewoon voor hem kunnen gelden?
Als ik naar het dieet van Zolmar kijk dan krijgt hij al allerlei extra's naast zijn ruwvoer. Zou bovenstaande niet ook gewoon voor hem kunnen gelden?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco