Risicos dekkende ruin
Risicos dekkende ruin
Karev is hengstig, en djimm dekt, volgens mijn moeder verdwijnt zijn pielemoos echt in karev haha..wij hebben het zelf niet gezien.
Nou wil ik ze niet te snel uit elkaar halen, omdat de kudde maar uit hun 2 bestaat.
Karev heeft een paar schrammetjes op de achterbenen, ws van het afspringen van djimm, of een liefdevolle mep, daar kan ik nog wel mee leven.
Wat zijn de risicos van een dekkende ruin, en dan bij de merrie natuurlijk. Hij loopt ook wel risico op een mep natuurlijk.
Zouden jullie ze uit elkaar halen, of toch,sociaal gezien, samen laten?
Nou wil ik ze niet te snel uit elkaar halen, omdat de kudde maar uit hun 2 bestaat.
Karev heeft een paar schrammetjes op de achterbenen, ws van het afspringen van djimm, of een liefdevolle mep, daar kan ik nog wel mee leven.
Wat zijn de risicos van een dekkende ruin, en dan bij de merrie natuurlijk. Hij loopt ook wel risico op een mep natuurlijk.
Zouden jullie ze uit elkaar halen, of toch,sociaal gezien, samen laten?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: Risicos dekkende ruin
De ruin die een poosje bij Nisko en Anka stond dekte ook. Hij was lang hengst geweest en eerst was er niets aan de hand maar toen de dames eens goed hengstig werden
. Hij besprong Anka echt toerloos met alles erop en eraan. Ik wilde dat niet en heb ze uit elkaar gezet. Wat ik altijd geleerd heb is dat de merrie vies kan worden van binnen wat eventueel drachtig worden kan bemoeilijken. Los van dat had ik gewoon ook helemaal geen zin in dat gespring erop, Anka had wat schrammen van de hoeven maar werd ook echt beschermd. Hij cirkelde om zijn kudde. Nisko heeft al eerder bij een dekkende ruin gestaan (een andere jaren terug) en de vulva is daar ruw van geworden. Ook niet wenselijk wat mij betreft maar dit had ik iets te laat door.
Vervelend probleem en ik snap dat je ze iet direct uit elkaar zet, dan heb je twee alleen wat ook niet leuk is
. Samen is toch leuker dan alleen.

Vervelend probleem en ik snap dat je ze iet direct uit elkaar zet, dan heb je twee alleen wat ook niet leuk is

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Udo deed dat ook bij mijn friese merrie, en die was ook altijd wel heel erg hengstig.
Ik haalde ze dan altijd uit elkaar, ook omdat Anne er vervelend van werd.
Ik haalde ze dan altijd uit elkaar, ook omdat Anne er vervelend van werd.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Meestal worden ze niet zo stijf dat ze echt binnenkomen maar zeg natuurlijk noit noit.
Risico's zijn er natuurlijk altijd, beschadegingen aan vulva en wat denk je van infecties. Wat zeker voor een dracht schade kan aanrichten. Hoelang is Djimm nu hengst af????
Zeker als hij er constant achteraan blijft gaan moet je gaan overwegen om ze uitelkaar te halen. Natuurlijk wil je dat niet maar een beschadigd paard is ook niet alles en dan elke 3 weken.
Succes meid.
Risico's zijn er natuurlijk altijd, beschadegingen aan vulva en wat denk je van infecties. Wat zeker voor een dracht schade kan aanrichten. Hoelang is Djimm nu hengst af????
Zeker als hij er constant achteraan blijft gaan moet je gaan overwegen om ze uitelkaar te halen. Natuurlijk wil je dat niet maar een beschadigd paard is ook niet alles en dan elke 3 weken.
Succes meid.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Djimm is dacht ik o zijn 3e gecastreerd.
Hij springt meestal.sochtends, volgens mijn moeder, ik heb het hem zelf niet zien doen.
Ik check dagelijks de vulva, ook om de boel even schoon te wassen, zodat het niet gaat schrijnen. Karev toont nu veel hengstiger dan toen nirvana er bij stond,merrie. Ms komt het door de kuddewijziging, vorig jaar zag je nl niet dat ze hengstig was.
Hij springt meestal.sochtends, volgens mijn moeder, ik heb het hem zelf niet zien doen.
Ik check dagelijks de vulva, ook om de boel even schoon te wassen, zodat het niet gaat schrijnen. Karev toont nu veel hengstiger dan toen nirvana er bij stond,merrie. Ms komt het door de kuddewijziging, vorig jaar zag je nl niet dat ze hengstig was.
Nis en Anka waren ook ontiegelijk veel hengstiger toen de ruin erbij stond. Nis (ervaren fokmerrie) liep zelfs al piesend
achteruit naar de ruin toe
. Maar ja, Nis wist natuurlijk hoe het moest
. Nu zijn ze lang zo hengstig niet meer. Toen Gjendra kwam waren ze wel allemaal spontaan hengstig maar niet extreem. Ruinen hebben een veel heviger effect, ben wel eens mt iemand wezen rijden met een ruin, Nis viel spontaan in love en bleef de hele weg piesen. Nee, lekker hoor blegh
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Is toch echt nog wel een beetje de natuur.
Een merrie biedt zich gewoon aan
. Djimm is nog genoeg fanatiek dus die houdt het wel even in stand.
Hoe langer ze bij elkaar blijven lopen dan zal dat wel minder gaan worden maar dat kan best even duren.
De buitenkant kun je schoonmaken maar van binnen wordt dat toch lastiger.
Een merrie biedt zich gewoon aan

Hoe langer ze bij elkaar blijven lopen dan zal dat wel minder gaan worden maar dat kan best even duren.
De buitenkant kun je schoonmaken maar van binnen wordt dat toch lastiger.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Interessant.. Floyd springt hier ook op Vera. Op Hilda gelukkig niet (zal die wel niet bij kunnen
) Ik ben er zelf ook niet blij mee, maar weet ook niet zo goed wat te doen. Wil ze het liefst bij elkaar houden. Als ik het zie laat ik ook weten met stemverheffen dat ik er niet zo blij mee ben. Dat weet ie inmiddels erg goed dat ie het dan niet moet doen. Maar de rest van de tijd? Geen idee. Gelukkig bij Vera verder nog geen echte schrammen.

Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Bjorn deed dat ook, die heeft er een ontmaagd, hihihi. Die, toen 2 jarige, merrie (sweety) duwde al piesend het zakie bij Bjorn onder zijn neus. Tja, heb het gemeld bij de eigenaar van de merrie en die had er geen problemen mee. Ik vond het minder leuk, maar hij MOEST ff in de kudde. Hij kreeg van de rest een heropvoedingscursus. Bij de andere merries deed hij dat overgens niet, alleen bij sweety.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Beetje late reactie, maar dat heeft hij hier nooit gedaan! Op de boerderie heeft hij toch ook bij verschillende (fjorden)merries gestaan. De laatste maanden op stal ook, maar daar stond ook een ruin bij die hoger in rang stond. Ik denk dat Djimm Karev gewoon woest aantrekkelijk vind ;-) Nee, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat Karev hierdoor beschadigd. Lastig, ik weet zo ook niet zo goed wat je hieraan kunt doen.
Hij doet het echt daphne hihi. Maar wij denken dat het wel rustigee word met die twee, als ze langer samen zijn. Zal wel nieuwigheid Ijn
Hier op stal vorig jaar ook zo'n situatie, toen er een nieuwe ruin in de kudde kwam. Die dekte ook de (enige) merrie in de kudde.
Was 'men' ook niet zo blij mee, vooral omdat de ruin een flink stevige haf is en de merrie al een jaar of 20. Eigenaresse was vooral bang voor rugproblemen van haar merrie, want ruin was niet heel voorzichtig of terughoudend.
Gelukkig is het bij een paar keer gebleven, toen de nieuwigheid eraf was was het vrijwel over.
Was 'men' ook niet zo blij mee, vooral omdat de ruin een flink stevige haf is en de merrie al een jaar of 20. Eigenaresse was vooral bang voor rugproblemen van haar merrie, want ruin was niet heel voorzichtig of terughoudend.
Gelukkig is het bij een paar keer gebleven, toen de nieuwigheid eraf was was het vrijwel over.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakoot doet het ook als hij de kans krijgt. Lastig probleem, hopelijk houd hij er vanzelf weer mee op.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Het is niet zo fijn als een ruin dekt het kan leiden tot baarmoeder ontsteking is bij een kennis van mij gebeurd was niet zo prettig voor de merrie.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jouke doet het ook bij een hele hengstige merrie. Maar ik haal ze dan wel uit elkaar. Het wordt vies, kans op beschadiging, dat gejaag, gemiep en gemep.
Liefde is..Alies Dragan Jouke