Vliegen, Vliegen, Vliegen, Ten einde raad!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Re: Vliegen, Vliegen, Vliegen, Ten einde raad!!

Bericht door Reinou » do 09 aug 2012, 20:07

Helaas hadden ze bij EJ de BR die Nadine heeft niet meer in de goede maat...een HH in 185 geprobeerd, veel te krap bij de hals ;(
Dus morgen maar verder op zoektocht...denk dat ik eerst eventjes naar het Tweespan ga, zij doen veel in artikelen voor Friezen, misschien dat ik daar iets aan heb? Irritant hoor 8)7
Had eigenlijk eerder moeten zoeken, de BR is natuurlijk eentje uit de zomercollectie. Maar toen dacht ik dat het wel mee zou vallen...
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 10 aug 2012, 06:02

ik denk dat BR dekens weleens goed gaan zitten bij fayah
deze zit in ieder geval goed

de HH highliner ook alleen dat is een staldeken en wil ook een regendeken dus nog zoekende
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 10 aug 2012, 10:32

Det loopt met een rambo sweet itch en een cashel vliegenmasker met neusflap. Pablo heeft alleen een vliegenmasker.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 10 aug 2012, 14:04

Bij het Tweespan hadden ze nog wel een BR, maar dan die van vorig jaar zomer. In 195...wist wel dat ie te groot zou zijn, maar toch meegenomen om te passen 8)7. Bij de hals paste hij heel mooi! Voor de rest natuurlijk veel te groot..

Uiteindelijk heeft ie me wel geholpen om een goede te vinden +:)+ Na het passen namelijk direct doorgereden naar de Hypo. Daar samen met een verkoopster een paar dekens op de grond gelegd, vooral om de halsstukken te vergelijken met de BR. We kwamen toen uit op een QHP met losse hals in 185. Dus die gekocht, en ja hoor hij past *o/* Hoop alleen niet dat hij gaat schuren op de boeg, want daar trekt ie wel een heel klein beetje... Maar voor de rest zit hij erg mooi. Volgens mij is Fin er ook wel gelukkig mee! Was spontaan een stuk relaxter.

Nu alleen d'r weidegenootjes er nog van overtuigen dat de voor hun wel bekende Fin onder dat gekke kleed verstopt zit 8)7 Tsjonge jonge wat een aanstelsters zeg!
Esther

Bericht door Esther » vr 10 aug 2012, 14:47

Haha, Jeskim en co moesten ook even niets meer van Jennefer hebben toen die in haar mooie blauwe vliegendeken met hals de wei in kwam.. Aaaah, een ufo!!!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 10 aug 2012, 15:18

Haflinger in wei vlakbij Nis en Ank heeft echt knalblauwe boet deken. Of soort boet in elk geval. Echt, Anka rolden de ogen er zowat uit toen we gister langsreden :)) :))

Ik heb met rijden relatief weinig last van de vliegen. was afgelopen week goed te doen. Door het dorp rijd ik gewoon zonder deken en antivlieg. Richting bos spuit ik wat anti-vlieg en dat wil ook best. Misschien reageren die van mij er niet zo op?? :?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 10 aug 2012, 19:41

Bij Woudina was het ook meer "hee wat is dat", bij Yli is het anders... Als ik stier vs. rode lap zeg, dan snappen jullie wel wat ik bedoel. Rotbeest :o
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 14 aug 2012, 11:17

claudia schreef:
Tamara schreef:Dazen schijnen niet te ruiken. Komen op uitstoot koolstofdioxide af, en kleur. Donker en beweging trekt dazen aan, vandaar de zwarte bal in een dazenval

Was het juist niet zo dat ze blind zijn en dat ze juist op warmte af komen.
De zwarte bal beweegt door de wind en wordt warm door de zon. Omdat ze niets zien
Kunnen ze alleen recht omhoog wegvliegen en belanden daardoor in de trechter.

Bij ons heten ze ook niet voor niets " blinde dazen"
Lijkt me sterk dat ze blind zouden zijn. Ze hebben nl. ogen en ze zijn ook vaak snel weg voor je ze dood kan meppen (als ze nog niet aan het bijten zijn). "Blinde daas" is denk ik gewoon een bijnaam, net zoals wij ze hier "dazerik" noemen. Het gaat ook om meer dan één soort. Er zijn er honderden.

Als ze niet zouden kunnen ruiken, zouden sprays ook niet helpen, wat de meesten (al is het maar tijdelijk) wel doen. Het zijn erg efficiënte dieren en ze gebruiken dan ook meerdere zintuigen om hun prooi te spotten. Ze komen zowel op geuren, beweging als lichaamswarmte af.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » do 16 aug 2012, 06:20

Op de een of andere manier is Jimmy voor dazen niet echt aantrekkelijk.
Als ik momenteel met stal genootjes rij worden zij compleet gek van de dazen.
Jimmy heeft er een of twee op zich zitten tijdens een rit.
Ik spray hem in met bremsen bremsen.
Heb ook een rij deken van het merk busse.
Past zijn hals met gemak in de drukt de deken niet op de manen.
Maar heb hem nog niet nodig gehad.
Silence heeft wel veel last van de dazen, maar die blijft relaxer onder de dazen dan onder een deken dus die spray ik ook alleen maar in.

Mijn DA heeft knoflook ten zeerste afgeraden omdat een te grote hoeveelheid giftig is voor paarden.
En wanneer die hoeveelheid bereikt is scheelt per paard zei hij, waardoor hij het erg gevaarlijk vind om te geven.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 18 aug 2012, 08:44

voor de liefhebber
op ooteman.nl is de br deken ook in de aanbieding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 18 aug 2012, 18:13

Voor Ulvy heb ik de rambo sweet itch hoody. Die kan echt niet zonder deken dan is ze zwaar geïrriteerd. Ze staan bij mij in het bos dus ook veel gespuis. Voor RB heb ik een Amigo bug rug. De hals past niet dus die gebruik ik nooit. Rest van de deken trouwens ook zelden, want RB geeft er niet zo heel veel om dus dan gebruik ik gewoon liever geen deken.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Plaats reactie