Hoe conditie weer opbouwen?
Hoe conditie weer opbouwen?
Ja, ik mag weer rijden met Anka. Ik vind het dood eng en bij elk hum, bries of wat ook schiet ik in de stress. Ben steeds bang dat ze begint te hoesten maar ze is brandschoon van binnen dus we mogen weer en er is verder geen enkele reden om niet te rijden.
Maar hoe moet je nu opbouwen na 8 weken relatieve rust en veel hoest?
Heb zonet 2 minuten stappen afgewisseld met een minuutje draven. Dit heb ik 5 keer gedaan en toen nog uitstappen naar huis. Totaal 20 minuten. Alles aan lange teugel en niet te snel. Mijn instructrice zei 2 minuten stappen afwisselen met 2 minuten draven maar dat leek me nog wat veel, gelijk 2 minuten draven.
Iemand nog suggesties over hoe je training en conditie weer geleidelijk opbouwt? Ik wil het niet overhaasten, geblaf heeft lang zat geduurd. Maar is 20 min al te lang? Of kan ik juist best iets langer rijden? Vind het zo moeilijk inschatten.
Maar hoe moet je nu opbouwen na 8 weken relatieve rust en veel hoest?
Heb zonet 2 minuten stappen afgewisseld met een minuutje draven. Dit heb ik 5 keer gedaan en toen nog uitstappen naar huis. Totaal 20 minuten. Alles aan lange teugel en niet te snel. Mijn instructrice zei 2 minuten stappen afwisselen met 2 minuten draven maar dat leek me nog wat veel, gelijk 2 minuten draven.
Iemand nog suggesties over hoe je training en conditie weer geleidelijk opbouwt? Ik wil het niet overhaasten, geblaf heeft lang zat geduurd. Maar is 20 min al te lang? Of kan ik juist best iets langer rijden? Vind het zo moeilijk inschatten.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Re: Hoe conditie weer opbouwen?
Op je gevoel afgaan. Jij kent jou paard het beste.
Voel hoe haar ademhaling is na wat drafwerk en dat uitbouwen. Er zijn niet standaard richtlijnen voor.
Elk paard is toch anders en nogmaals jij kent je paard het beste. Dat is nu ook gebleken met het hoesten. Heb je toch ook goed aangepakt. Niet zo onzeker zijn over je eigen gevoel en kunnen. Je doet het toch goed.
Voel hoe haar ademhaling is na wat drafwerk en dat uitbouwen. Er zijn niet standaard richtlijnen voor.
Elk paard is toch anders en nogmaals jij kent je paard het beste. Dat is nu ook gebleken met het hoesten. Heb je toch ook goed aangepakt. Niet zo onzeker zijn over je eigen gevoel en kunnen. Je doet het toch goed.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik ga helemaal met Clau mee En als ik naar mn eigen longen kijk, rustig aan doen, met stappen bouw je ook weer conditie op en idd de drafreprises uitbouwen, maar hoe en hoe lang dat is helemaal aan jou en Ankie. Gewoon aanvoelen en grenzen opzoeken.
volg je gevoel en kijk naar je paard..
oortjes erop, voorwaart, actief en meedenken (of tegen je in), verend lopen: dan doorgaan
lauwe houding, stuikelen, 'doof' voor de omgeving en je signalen... klaar(iets te ver)...
Hou een ritme aan van 3 dagen wat doen en dan 1 dag alleen wandelen, hindernissen aan de hand etc. spierbouw gebeurt pas na een tijdje bij regelmatige belasting. Dus een uur stappen is ook zwaar, zelfs bij een eenvoudige ondergrond.
succes, thirza
oortjes erop, voorwaart, actief en meedenken (of tegen je in), verend lopen: dan doorgaan
lauwe houding, stuikelen, 'doof' voor de omgeving en je signalen... klaar(iets te ver)...
Hou een ritme aan van 3 dagen wat doen en dan 1 dag alleen wandelen, hindernissen aan de hand etc. spierbouw gebeurt pas na een tijdje bij regelmatige belasting. Dus een uur stappen is ook zwaar, zelfs bij een eenvoudige ondergrond.
succes, thirza
Ja, is ook zo dat ik haar het beste ken. Maar van dat langehoesten heb ik echt een beetje de zenuwen gekregen. Je vraagt je toch af of het niet nog eerder over was geweest als je dingen nog anders had gedaan. Maar ik heb gedaan wat de DA zei en wat mijn gevoel zei en dat ging redelijk denk ik.claudia schreef:Op je gevoel afgaan. Jij kent jou paard het beste.
Ik zal kijken. Ga het rustig uitbouwen met nadruk op rustig. Mijn gevoel zegt namelijk wel dat ze makkelijk een terugval kan krijgen als ze al snel weer te zwaar moet ademen. Ademhalen in draf doet ze nog vrij hoorbaar vind ik. Maar vraag niet hoe ze klonk voor dit hoesten. Kan nl best zijn dat ze toen ook al wel met enig geluid ademde. Weet het simpelweg niet meer

Denk dat ik het ritje iets langer maak morgen of overmorgen en gewoon de 2 minuten stappen minuutje draf aanhoud.
@Thirza: hihi, Anka heeft van zichzelf soms een wat "lauwe houding". Ze is echt een paard van komt het vandaag niet dan morgen wel (behalve als je haar echt goed in training hebt, dan wordt ze scherp en heet!). Deze gemakkelijke houding is soms lastig om te bepalen hoe ze is, is ze nou zichzelf (gezapig) of toch iets extra gezapig? Maar ik heb gelukkig redelijk onderscheid leren maken haha.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Tja is denk ik idd even een kwestie van aanvoelen, Anka is ook niet elke keer hetzelfde. Dieter heb ik toevallig woensdag voor het eerst weer gereden naar zijn 'ongelukje' maar daarbij kon ik sterk merken dat zijn ene achterbeen gewoon nog erg stijf was. Toen heb ik veel gestapt en buig oefeningen gedaan. (heb toen iets van 15-20 min gereden)
Vandaag weer gereden en nu merkte ik aan hem dat hij wat losser en makkelijker liep, ook was hij wat frisser dan woensdag. Dus dan doe ik wat meer....Als je het niet vertrouwd zou ik de stap stukken vaker en langer toepassen dan dat je normaal zou doen, en wat minder lang gaan draven. Ik zou niet gaan blind staren op het aantal minuten waarin je bezig bent met elke gang, dat zorgt er denk ik voor dat je teveel met de tijd bezig bent en te weinig met het aanvoelen van je paard.
Vandaag weer gereden en nu merkte ik aan hem dat hij wat losser en makkelijker liep, ook was hij wat frisser dan woensdag. Dus dan doe ik wat meer....Als je het niet vertrouwd zou ik de stap stukken vaker en langer toepassen dan dat je normaal zou doen, en wat minder lang gaan draven. Ik zou niet gaan blind staren op het aantal minuten waarin je bezig bent met elke gang, dat zorgt er denk ik voor dat je teveel met de tijd bezig bent en te weinig met het aanvoelen van je paard.

Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Norvyn
Denk van 20 min werken dat anka niks oveekomt hoor. Lekker naar buiten met day dier, uurtje, veel stap is goed voor conditie. Je voellt vanzelf na een atukje draven wanneer ze minder actief wordt.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Anka voelt heel goed, het zit hem niet net in de activiteit. Vanochtend paar keer stukje gedraafd (1,5 tot 2 minuten) en bij de 6e keer ging het na het draven toch nog net mis. Paar kleine kuchjes. Dan ben je dus net over het randje. Ik heb dan gelijk een enorm schuldgevoel
. Maar dit voorkomen is heel lastig. Had het er thuis met Wilfred ook over en ja, die zei ook je ontkomt er niet aan dat je soms die grens onbedoeld toch aanraakt.
Dan was mijn gevoel achteraf toch goed. Dit moet heel heel heel voorzichtig weer opgebouwd worden. DA zei ook al dat hoewel ze schoon is de luchtwegen na zo'n tijd toch nog extra gevoelig kunnen blijven. En dat zei mijn gevoel ook al.
@Janna: ik pin me ook niet helemaal vast op die tijden maar het aantal minuten/keren dat ik kan draven is wel een beetje een richtlijn voor mij voor wat wel en niet kan. Anka voelt namelijk behoorlijk vief, daaruit is niet heel veel af te leiden. En uiteraard kijk en luister ik goed naar Anka onderweg. Maar omdat het de ene keer een zucht, de andere keer een bries is en soms een hoest is het lastig te bepalen wanneer je nou tegen de grens aan rijdt.

Dan was mijn gevoel achteraf toch goed. Dit moet heel heel heel voorzichtig weer opgebouwd worden. DA zei ook al dat hoewel ze schoon is de luchtwegen na zo'n tijd toch nog extra gevoelig kunnen blijven. En dat zei mijn gevoel ook al.
@Janna: ik pin me ook niet helemaal vast op die tijden maar het aantal minuten/keren dat ik kan draven is wel een beetje een richtlijn voor mij voor wat wel en niet kan. Anka voelt namelijk behoorlijk vief, daaruit is niet heel veel af te leiden. En uiteraard kijk en luister ik goed naar Anka onderweg. Maar omdat het de ene keer een zucht, de andere keer een bries is en soms een hoest is het lastig te bepalen wanneer je nou tegen de grens aan rijdt.
Hmm dan is het idd wel wat lastiger.....
Giel
Norvyn
Norvyn
Maar is het slecht dan als ze eens hoest? Ze is schoon, dus als ze nu hoest is het door een vervelend keel /longgevoel ms? Als je zelf gaat hardlopen krijg je ook een scherp gevoel in je keel/longen. daar moet je even door, en dan iets verder. Dan bouw je op. Weet niet of het bij paarden ook zo is
Ik begrijp je helemaal, vorig jaar heb ik met Buddy ook moeten opbouwen na ziekte, elk onregelmatigheidje (in mijn geval) schoot ik in de stress..
Mij heeft het erg geholpen om gewoon op tijd te rijden. Heel rustig beginnen met de eerste weken vooral stap, en maar korte stukjes draven. wellicht had het opvouwen veel sneller gekund, maar het gaf mij rust en vertrouwen dat het goed ging.
Mij heeft het erg geholpen om gewoon op tijd te rijden. Heel rustig beginnen met de eerste weken vooral stap, en maar korte stukjes draven. wellicht had het opvouwen veel sneller gekund, maar het gaf mij rust en vertrouwen dat het goed ging.
Ik denk ook dat ze puur door een irriterend gevoel nog hoest. Beetje te vergelijken met kriebelhoest bij mensen denk ik. Er zit niks, maar als je dan snelle luchtstroom langs je keel hebt hoest je toch, dat idee.. Ze was woensdag schoon, maar ik ben de slijmoplosser nu nog aan het afbouwen. Kleine kans dat ze intussentijd al weer slijm opgebouwd heeft is niet helemaal uit te sluiten. Maar dat denk ik niet, neusje ziet er mooi schoon uit en de blafjes klonk droog. Als ze een keer hoest is denk ik niet heel erg, maar het moet niet te veel. Door deze hele periode met luchtweginfectie, slijm en hoesten is haar slijmvlies nog erg gevoelig en denk dat dat weer erger wordt bij veel hoesten..Tamara schreef:Maar is het slecht dan als ze eens hoest? Ze is schoon, dus als ze nu hoest is het door een vervelend keel /longgevoel ms? Als je zelf gaat hardlopen krijg je ook een scherp gevoel in je keel/longen. daar moet je even door, en dan iets verder. Dan bouw je op. Weet niet of het bij paarden ook zo is
@Ingele: nou, ik snap jou ook helemaal dat je in de stress schoot bij het opbouwen:J. Je wordt wel wat paranoia, tenminste ik wel

ik weet trouwens nog wel een middel dat beter schijnt te werken dan ventipulmin. Naf resprator boost. Hoorde van verschillende mensen op bokt dat ze hier meer baat bij haddden dan de vent. Sneller resultaat, en stuk goedkoper.
Da is hier trouwens net geweest. Luchtweg allergieen komen er meestal rond het 8e levensjaar uit. Dagelijkse ondersteuning in de vorm van plantaardige supplementen was heel verstandig.
Da is hier trouwens net geweest. Luchtweg allergieen komen er meestal rond het 8e levensjaar uit. Dagelijkse ondersteuning in de vorm van plantaardige supplementen was heel verstandig.
Oh dat paranoia zijn herken ik ook zo! Elk misstapje, wat normaal niet eens zou opvallen, stond ik er nog net niet huilend naast
Maar het goede nieuws is dat het over gaat, op een gegeven moment vergeet je het gewoon weer
Lekker je gevoel volgen, komt vast helemaal goed!

Maar het goede nieuws is dat het over gaat, op een gegeven moment vergeet je het gewoon weer

Lekker je gevoel volgen, komt vast helemaal goed!
Ik ben Ydel nu ook aan het 'oppakken' na een langdurende flierefluit vakantie (baby's krijgen is zwaaaar
)
Ik doe het voornamelijk met longeren en stapritjes...
Ze houdt het nu al weer wat langer uit als vorige week.
Over 2 weken gaat ze namelijk wekelijks lessen met mijn verzorgster
Je moet gewoon naar je eigen gevoel luisteren.
Maar lekker buiten km's maken in stap met af en toe een drafje lijkt mij nog altijd de beste manier.
Komt vast helemaal goed met die mooie topper

Ik doe het voornamelijk met longeren en stapritjes...
Ze houdt het nu al weer wat langer uit als vorige week.
Over 2 weken gaat ze namelijk wekelijks lessen met mijn verzorgster

Je moet gewoon naar je eigen gevoel luisteren.
Maar lekker buiten km's maken in stap met af en toe een drafje lijkt mij nog altijd de beste manier.
Komt vast helemaal goed met die mooie topper

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
- nobbygaard
Op je gevoel af gaan en misschien bij de da informeren? Ik ben drie weken terug ook weer begonnen met rijden nadat Crystal bijna een half jaar stil heeft gestaan. Samen met de dierenarts hebben we een schema opgesteld zodat ik ongeveer weet waar ik mij aan kan houden. Voor de rest zei hij zelf ook dat ik puur op mijn gevoel moet afgaan en goed na crystal moet blijven kijken, luisteren en voelen tijdens de beweging. Je merk dan echt wel snel wanneer ze uitgeput is en iets aan kan of niet.
Maar je gevoel is heel herkenbaar. Ook ik ben nog steeds bang dat ik te ver ga. Zeker omdat Crystal zo graag zelf ook wil. Maar het gaat allemaal helemaal goed komen.
Maar je gevoel is heel herkenbaar. Ook ik ben nog steeds bang dat ik te ver ga. Zeker omdat Crystal zo graag zelf ook wil. Maar het gaat allemaal helemaal goed komen.