1 dag in de week vrij genoeg?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Antine

1 dag in de week vrij genoeg?

Bericht door Antine » za 30 jun 2012, 17:49

Ik weet niet of er al eerder een topic ergens hierover is op het forum maar ik heb een vraagje over mijn fjord. Ik heb hem nu twee maanden en ben meteen aan de slag gegaan de volgende dag. Ik men twee/a drie keer in de week waarvan 1x menles(1,5 uur langs de weg), ik heb om de twee weken grondwerkles en doe dit ongeveer 1 x per week, dan longeer ik 1 x per week, mijn dochter en ik hebben 1 x per week dressuurles van een uur en dan nog lekker buitenrijden anderhalf uur 1 x per week. Ons prinsje heeft 1 dag vrij in de week. Maar is dat wel genoeg? Hoe vaak zijn jullie aan de slag met je oogappeltje?
Aselt staat 24 uur per dag lekker buiten in de wei in een kudde met nog een fjordje, een pony en een haflinger. Fysiek kan hij het prima aan; hij ziet er geweldig uit. Is veel afwisseling juist goed of niet? (mentaal gesproken dan)
Amber_

Re: 1 dag in de week vrij genoeg?

Bericht door Amber_ » za 30 jun 2012, 18:10

Fjordy staat ook 24/7 buiten, ik rij hem 5x per week.
Daarvan ga ik 1x per week 2uur naar buiten en 2x galoptraining van 3kwartier en 1x rustg uurtje. Dit is wel intensief. Veel draven en galoperen. Met galoptraining galopeer steeds 10 min. Ik rijd natuurlijk sgw en daarom moet hij goede conditie hebben :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
boyar

Bericht door boyar » za 30 jun 2012, 19:38

Ik rij Boyar 5x id week, wij rijden dressuur id bak en trainen voor het Z1,ik rij ong een uur per keer. Hij heeft op Donderdag en Zaterdag vrij. Hij staat zo,n 5 uur per dag op de wei.
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 01 jul 2012, 05:24

Hier is idd al wel eens over gediscussserd op FW. Kijk o.a. maar eens in deze topics. http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 19&t=42912 http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 19&t=43222 Mogelijk vind je bij 'stel je vraag', 'zeg je zegje' en 'discussies' nog wel meer van dit soort topics.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » zo 01 jul 2012, 05:29

Conditie is natuurlijk wel belangrijk als je wedstrijden rijd :)) zowel mentaal als lichamelijk...ik rij alleen recreatief met Aselt :D
Thanx Anita; ga meteen even kijken!
Anna

Bericht door Anna » zo 01 jul 2012, 06:14

Soms heeft Tasja wel vaker vrij en dat vind zij niet erg, Emma rijdt haar minimaal 3x in de week en ik men 1x per week als het zo uitkomt maar er zijn ook wel dagen dat ze wat vaker aan het werk is maar dat is voor Tasja geen probleem.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 01 jul 2012, 11:02

Mijn Paard heeft 22 a 23 uur per dag vrij,en dat bevalt prima
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » zo 01 jul 2012, 12:24

@ Tamara:
Ik mis nu hier ook al het "vind ik leuk" knopje..
Jilly

Bericht door Jilly » zo 01 jul 2012, 13:30

Tamara schreef:Mijn Paard heeft 22 a 23 uur per dag vrij,en dat bevalt prima
Wou dat ik dat kon zeggen :D :D

Is per paard te bekijken denk ik, maar als jullie er van overtuigd zijn dat hij zich goed voelt zie ik zeker geen probleem! Bovendien werken jullie lekker veelzijdig, dat is beter vol te houden dan altijd hetzelfde werk natuurlijk.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Antine

Bericht door Antine » zo 01 jul 2012, 16:38

Werk mij drie slagen in de ronde haha juist voor mijn oogappeltje..zou ook wel 23 uur vrij willen.
Mijn meninstructeur denkt er precies zo over Tamara ;)
Eigenlijk vroeg ik het me af na een grondwerkles waarin mijn instructrice dus vertelde dat longeren en dressuren dus veel van een paard vragen fysiek. Had daar nog nooit bij stilgestaan..zo ook na een les van grondwerk van 30 minuten waarna ik eigenlijk nog een rondje met de kar wilde doen maar toen adviseerde ze om hem maar weer lekker in de wei te zetten.. >;) Voelde me toen echt een dommerd :o dat ik vond dat dat eigenlijk wel kon..hij had naar mijn gevoel nog niet zoveel gedaan...
Jowien

Bericht door Jowien » do 05 jul 2012, 18:27

Tja, wat is veel? Het ligt er erg aan wat een paard gewend is. Qua conditie, en ook psychisch. In de wei niks hoeven doen kan best lekker zijn, maar er zijn ook paarden die dat saai vinden. En een tweede ritje, dat is ook per paard verschillend.
Een paard van een stalgenootje van mij, zou zich niet eens laten pakken voor een 2e rondje op een dag. Orlinde vindt het geen probleem, tenzij ze echt heel moe is. Ik hou er wel rekening mee wat ze al gedaan heeft. Maar s ochtends een endurancetraining en dan s middags nog een kinderfeestje met de wagen, ja hoor, dat doen we gerust. Als ik haar 3 dagen vrij geef, wordt ze chagrijnig, dan wil ze echt graag weer wat doen, afleiding/ afwisseling.
Dus doe vooral wat je zelf leuk vindt, en hou een beetje rekening met hoe moe je paard is (in zijn lijf of in zijn hoofd). Maar ze kunnen vaak meer hebben dan wij denken, ze zijn gemaakt voor lopen!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Plaats reactie