Paarden aan huis, hoe regel je dat met vakantie?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bloemetje75

Paarden aan huis, hoe regel je dat met vakantie?

Bericht door Bloemetje75 » di 24 apr 2012, 08:55

Vraag lijkt me duidelijk...

Ik heb de paardjes aan huis staan en we willen komende zomer toch echt op vakantie. Afgelopen zomer liep Lajke precies die periode bij de hengst en was ze in hele goede handen. Voor komende zomer wil ik langzamerhand een oplossing zoeken.

Laat ik ze thuis staan en regel iemand die minimaal 1 keer per dag komt verzorgen (liefst 2 keer want te weinig gras en ze kunnen dan beter 2 keer genoeg hooi krijgen).
Gaan ze uit logeren? Maar waar dan?

Wat zijn jullie ervaringen?
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
leoensuzanne

Re: Paarden aan huis, hoe regel je dat met vakantie?

Bericht door leoensuzanne » di 24 apr 2012, 09:05

Toen wij een stal huurden vorig jaar, had ik een bijrijdster die de paarden verzorgde. Als wij bijv een midweek gingen, zorgden we ervoor dat we maandagmorgen de stallen klaar hadden, voer hadden klaar gezet en ook een brief wat er allemaal gevoerd moest worden, speciale telefoonnrs enz. Vrijdagmorgen zou ze dan nog voeren en ze buiten zetten, dan zouden we zelf de stallen weer uitmesten.

We hebben ook eens gehad, dat zij bij ons in huis bleef, omdat ze anders verder moest rijden. Nu reed ze met 1 van onze auto's en was ze bij ons in huis.

We zitten nu in een iets andere situatie, omdat we ook nog een grote hond erbij hebben. Maar Roos wil wel op de dieren passen, zei ze. En als ze dan een weekendje bij ons in huis wil zijn, prima toch?! ik ben daar hartstikke blij mee, want zo kan ik lekker een weekendje naar vrienden!

Ik moet wel zeggen, dat wij nooit langer dan een week weggingen.

Ik heb het liefste dat ze bij huis komen. Verhuizen van de paarden is ook zo wat, maar als dat makkelijker gaat, waarom dan niet. Het kost alleen wat meer. Je zou ze dan naar een pensionstal of zo moeten doen, maar dat doen wij met die 5 van ons dus niet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Balou

Bericht door Balou » di 24 apr 2012, 09:08

Mocht je hulp nodig hebben, je weet me te vinden he ;)
fjordido

Bericht door fjordido » di 24 apr 2012, 09:37

Ik heb ze dan 24/7 op de wei staan, dus er is niet zoveel werk aan. Ik heb 3 paardemeisjes die regelmatig komen, een vriendin die alles in de gaten houdt en ik zeg het ook altijd even tegen de buurman dat we er niet zijn. Hij heeft ook paarden en zal het gauw genoeg zien als er gekke dingen zijn.
Amber_

Bericht door Amber_ » di 24 apr 2012, 10:17

Het ligt erbij mij aan hoe lang het is en welke periode. In de zomer gaan ze het gras op, dus dan vraag ik iemand om 1x per dag te komen voor brokjes en water. In de winter is het meer werk, met hooi en schoonmaken enzo. Dan zet ik ze alle 3 op pension :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 24 apr 2012, 10:22

Balou, ik weet je zeker te vinden!

Uit logeren zou op zich makkelijk kunnen, de fokster van Lajke woont op nog geen 10 km en ik denk dat ze daar tegen een kleine vergoeding gewoon bij haar moeder en halfzus op de wei kan lopen. Mette zou dan daar samen met een 2jarige fries kunnen lopen en er lekker mee kunnen spelen. Of ik nu daar een klein bedrag betaal en ze op de wei kunnen of ik hooi moet betalen om te voeren, dat is dan om het even. Ik ga daar eens langs om het te vragen. Lajke heeft daar tot zomer 2010 gelopen dus weet prima hoe en wat.

Iemand in huis zou ook mogen (is mijn poezenprobleem meteen opgelost).
Ik mag zorgen voor
fjordido

Bericht door fjordido » di 24 apr 2012, 10:26

Ja mn kippen en katten moeten ook dagelijks eten.. maar dat doen de paardemeisjes dan wel. Drinken is makkelijk, ik heb ooit automatische drinkbakjes in de wei gemaakt. Daar ben ik mezelf nog steeds dankbaar voor.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 24 apr 2012, 10:30

Mijn vriendin die de poezen altijd doet, vind paarden eng. Nu vindt ze Lajke en Mette voor paarden heel lief en braaf en ze komt ze ook wel voor 1 dag voeren als ik alles klaar zet en ze het hooi en wortels alleen maar over het hek moet gooien. Echt de wei in en uitmesten, is een brug te ver voor haar.
Ach ik heb nog even om een oplossing te vinden en te beslissen.
Ik mag zorgen voor
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 24 apr 2012, 10:32

Vaak komen mijn ouders in huis als we er langere tijd niet zijn, omdat de honden niet makkelijk verplaatst kunnen worden (oud en krakkemikkig). Voor de pony's melden zich altijd genoeg liefhebbers die ze een tijdje thuis willen hebben ;) (nadeel: ze komen meestal zo rond als bijzettafeltjes terug...)
Anouska

Bericht door Anouska » di 24 apr 2012, 11:20

Ik heb in het verleden op 2 pensionstallen op de beesten (en bij 1 ook 3 kids) gepast.
Zat daar dan gewoon in huis. Was in beide gevallen het makkelijkst.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » di 24 apr 2012, 15:11

Bij ons zit er ook iemand in het huis van mijn ouders. Wel zo makkelijk. Verder lopen die van mij 24/7 buiten, dus ze hoeft alleen te kijken, water en voer te geven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 24 apr 2012, 16:16

Mesten jullie dan de wei en de inloopstal niet uit? Die van mij mesten in de stal en ik mest alle dagen de wei en stal uit (kleine weide in een dorp, wil geen gedoe met buren of zelf vliegen).
Ik mag zorgen voor
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 24 apr 2012, 16:38

Ik heb ze nog maar kort aan huis staan natuurlijk maar ik ga alleen weg als ik oppas heb die hier blijft zodat alle diertjes hun verzorging en aandacht krijgen. Gelukkig heb ik een heel lief oud collegaatje die dit graag wil doen en zo ook mijn ouders willen best oppassen. Ik ga sowieso nooit te lang weg want heb altijd verschrikkelijke heimwee naar mijn diertjes.
Uit logeren breng ik geeneen van mijn dieren, ze blijven gewoon in hun vertrouwde omgeving met een uitgebreide beschrijving wat te doen voor de oppas. En anders blijf ik gewoon thuis, dat is in mijn beleving het enige nadeel van het hebben van dieren maar ach, als ik dan zie wat ik ervoor terug krijg :D
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
lientje

Bericht door lientje » di 24 apr 2012, 17:57

Bij mij past een super vriendinnetje op, wel erg fijn!
Ik geef haar er altijd een flinke cadeaubon voor omdat zij zelf geen dieren heeft en het is toch wel zo'n 3-4 weken per jaar de zorg voor 3 paarden. Ze is er ook benzine en tijd aan kwijt dus het geeft mij zo een lekker gevoel haha. Niet dat het van haar hoeft overigens.

Verder doet mijn moeder ze normaal al 2- 3 dagen per week, dus in de zomer doet mijn moet ze ook wel (nakijken en water geven, ze lopen dan op de wei)
In de winter is het moeilijker ivm de vorst en mestwerk. Maar dan doet die vriendin ze dus. Zij heeft vroeger ook fanatiek gereden dus ervaring zat.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 24 apr 2012, 18:00

Meestal gaan wij gescheiden op vakantie.
Maar als dit niet het geval is past of een vriendin van mijn moeder op of een vriendin van mij.
Die zitten dan ook hier in huis.

Als er dan opgepast word ga ik niet eissen dat er zo veel gemest word zo als ik doe.
Die dagen word de bak en weide zo wie zo niet gemest die doe ik voor dat ik weg ga en als ik terug kom weer.
Wil mijn oppas niet te veel belasten.
Zijn geen paardenmensen namelijk.
De dag dat ik wegga en terug kom doe ik de stallen zelf.
En alles staat klaar genoeg hooi beneden en brokken staan klaar in emmertjes met naam er op.

En als ik in holten ben en ik ga een paar dagen naar huis en de paarden staan daar past de opa van mijn vriend er op :D
Die heeft er zelf ook 14 dus die weet er genoeg vanaf.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Jilly

Bericht door Jilly » di 24 apr 2012, 18:31

Ik heb Hay dan niet aan huis maar tot eind vorig jaar wel op een stal waar ik hem liever niet meer dan een paar dagen zonder mijn toezicht liet. Tijdens onze vakantie mocht hij altijd bij Louis, zijn fokker, gaan logeren. Een privépaddock met genoeg te eten en genoeg controle.

Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een adresje waar ik hem met een gerust hart kan achterlaten of anders een betrouwbare persoon in mijn huis die de zorg ineens over alle dieren kan dragen. Van dat laatste heb je ineens het voordeel dat je huis niet leeg staat...

Voor een kat zou ik nog nadenken over pension. Dat hadden ze op mijn vorige stal en dat was echt heel deftig en rustig. In tegenstelling tot bij de honden, dat was echt een mega opgefokt gedoe. Voor de hond dus absoluut een verzorger aan huis of logeren bij familie, maar voor ons formaat hond ligt dat al niet zo makkelijk meer :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 24 apr 2012, 18:45

Dat probleem hebben wij ook. Nou kan ik gelukkig toch niet langer dan 3 dagen van huis, dus het gaat hooguit om een (lang) weekend. JW gaat alleen met zijn dochters op vakantie en dan pas ik op de boel natuurlijk.
Wij hebben het geluk dat we vrienden in Capelle a/d IJssel hebben wonen, die met plezier op onze dieren passen. Ze hebben zelf paarden, katten en een hond, dus weten hoe het werkt. De konijnen en kippen redden ze zich ook prima mee (JW fokt met kippen, dus we hebben er best veel). Voor hun is het een gratis weekendje Drenthe en wij gaan met een gerust hart weg. Ze msten ook uit, vinden het geen probleem
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 24 apr 2012, 19:33

Ik vergeet er bijna nog bij te zeggen; lang leve de mobiele telefoon. Als er iets is, niet zo goed meer weet of wat dan ook, bellen ze gewoon!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » wo 25 apr 2012, 09:55

Bloemetje75 schreef:Mesten jullie dan de wei en de inloopstal niet uit? Die van mij mesten in de stal en ik mest alle dagen de wei en stal uit (kleine weide in een dorp, wil geen gedoe met buren of zelf vliegen).
Ik mest de wei niet uit en een inloopstal hebben ze niet.
Gedoe met de buren zullen wij ook niet snel hebben gezien de locatie, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 25 apr 2012, 10:11

Hier is het simpel: geen vakantie! Hebben we ook geen behoefte aan trouwens al kan ik soms wel eens verlangen naar een weekje Vlieland en is gewoon niet haalbaar met onze 8 paarden en 2 honden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie