Wassen, wanneer?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Wassen, wanneer?

Bericht door Esther » vr 23 mar 2012, 20:03

Ik heb vandaag alleen Tea's staart gewassen en haar billen een beetje, verder niet al was het helemaal niet koud. Het had wel gekund denk ik..
De hengsten zullen er met de show ook aan moeten geloven, en andere jaren ook voor de HK, het kan wel, maar je moet er even wat vaart achter zetten.
Meestal zijn we wel met z'n tweeën, een goed geoliede machine. Eerst de slang erop, koud water, snel even helemaal nat maken, de ander maakt lekker warm sop en dan met z'n tweeën even snel, maar goed schrobben, afhankelijk van hoe smerig ze zijn. De een doet snel de manen, de ander de staart, meestal hangen we de staart in een sopje.
Dan goed uitspoelen en z.s.m. drogen met een zweetmes en afhankelijk van het paard en het weer al dan niet met een deken op op stal.
Meestal gebruiken we gewone groene zeep of driehoek. Voor een keuring nog wel eens de benen, staart en manen met zilvershampoo.

Thuis gebruik ik nog wel eens echte paardenshampoo, dat is dan meestal omdat ik nog wel wat heb staan hier of daar. Ik had altijd teershampoo voor Jeskim tegen de jeuk. En de veulens doe ik voor de keuring ook liever met paardenshampoo ook tegen het verlies van huisvet.

Maar ik was mijn paarden niet zo vaak, Tea's staart moest nu echt even, dikke strontplakken erin en even wat proper voor de bevalling. Maar dieren die altijd of veel op de weide staan doe ik liever zo min mogelijk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 23 mar 2012, 20:50

Tamara schreef:idd, de hele vetlaag gaat er grotendeels af. Ik was 1x per jaar met de keuring, anders niet.
Ook de enige keer in het jaar dat ik uitgebreid was :D . Vind het nu nog echt te koud. Voor afspoelen en uitgebreid wassen wil ik dat het buiten echt even goed doorgwarmd is.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 23 mar 2012, 21:50

Gisteren wasdag gehouden....
Staart van Sjol in de biotex gehangen (bah bah bah staart)
De rest gewoon baby shampoo.

Toobs helemaal baby shampoo, die heeft bijna geen staart dus ook niet zo'b bah bah bah staart.
(en bij hem waren de manen bagger vies! Is een varken op stal)

Echter als ze echt 24/7 buiten zouden staan zonder shuilstal, zou ik ze niet in de shampoo zetten,
behalve de staart.

Toobs vond het gisteren koud, bibberde aan het eind... (snel onder wollen deken in de zon gezet) Sjol vond het niet koud.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Dennis

Bericht door Dennis » vr 23 mar 2012, 22:40

Bij mij kriebelt het ook hoor om Geke even helemaal te wassen, niet vanwege de glans maar meer omdat het verharen jeuk geeft en er in haar vacht ook best wat zand en stof zit wat ik er met borstelen niet helemaal uitkrijg. Misschien morgen alvast haar staart lekker wassen en uitpluizen en haar billen alvast een wasbeurtje geven :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 24 mar 2012, 07:06

Ik heb die neiging ook hoor Dennis. Vooral voor de shetjes.. Om ze wat extra door hun rui heen te kunnen helpen. Ik krijg alleen ook neiging om onder Jasmijn zijn buik door te scheren. Er zitten allemaal klitten van dat loszittende haar en ik krijg het er bijna niet uit. Ik vind het ook eng om ze eruit te knippen. Omdat ik niet goed kan zien wat ik doe. En dat komt niet alleen door dat slechte oog. Ik moet bijna op mijn rug onder Jas gaan liggen om te zien wat ik doe.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Dennis

Bericht door Dennis » za 24 mar 2012, 08:31

Suzanne, dan zou ik haar buik gewoon scheren, scheelt jou werk en voor haar is het lekker :)

Ik heb me ingehouden omdat het net 9.00 was en dus alleen de staart gewassen :) Maar temperatuur voelde al zo lekker dat je ze bijna helemaal in de sop zou zetten
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 24 mar 2012, 10:53

Nou Dennis, ik ben begonnen met haar buik. Eerst met mijn kleine tondeuze, maar heb later toch de grote erbij gepakt. Heb haar buik niet kaal, maar gewoon geprobeerd het enigszins netjes korter te maken. Daarbij een aantal grote klitten weggeschoren. Moet dan op een bepaald moment gewoon stoppen, want anders ga ik door...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Lisa

Bericht door Lisa » zo 25 mar 2012, 16:05

Boven de 10 graden kun je paarden afspoelen met water. Dus ik neem ook aan dat je ze dan ook wel kan wassen. Als je het dan midden op de dag doet kunnen ze prima in het zonnetje opdrogen! Britt is ook al 2 dagen achter elkaar na het werken onder de slang geweest. Daarna heerlijk rollen en dan uiteraard: Zwart!
Zweten doen ze ook op het moment erg van zweet drogen ze minder snel dan water dus hier gaat ze al vrij snel onder de slang.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
sophie_tara

Bericht door sophie_tara » zo 25 mar 2012, 17:24

Ik wil febe ook zo graag wassen, ze is echt een varkentje. maar ze is bang voor de tuinslang eng, toch wel raar water dat spu merit uit een slang! Dus moet het sowieso een keer met zun 2en doen. Van me verzorgwelsh heb ik al wel der staart en benen tot der knie gewassen, helemaal wassen durf ik nog niet aan. Het moet nog wat warmer worden.
febe (hermansen x jester) mijn nummer 1!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 26 mar 2012, 07:43

Ik heb besloten om toch nog maar even te wachten tot ze op de wei kunnen. Stalgenootjes hebben gisterenavond hun paarden gewassen.
Toen de paarden weer in de paddock stonden gingen ze uiteraard meteen rollen, dus het wassen was mooi voor niets geweest :+
Echt smerig vind ik Hay niet, beetje stoffig van het zand. Staart kan er ook best nog mee door.

Als ze weer op de wei staan ga ik 'm een keer goed wassen, ontdoen van het stof en dan is het wel weer goed geweest voor dit jaar :P
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » ma 26 mar 2012, 10:05

Ik was Sjors eigenlijk nooit helemaal, maar misschien scheelt het dat ik geen keuringen loop of wedstrijden rij :)*
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 26 mar 2012, 11:18

Ik was ook niet, maar spoel ze wel altijd af na het rijden! Veel fijner, gisteravond Syl niet gedaan, maar die wordt dan gek van de 'jeuk' (was al later op de avond, dus dacht dat het te fris was).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 26 mar 2012, 12:09

Afspoelen doe ik ook wel, maar tegenwoordig met spons en emmer. :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » ma 26 mar 2012, 13:11

Ik spoel Shadow ook helemaal af na het rijden, heerlijk vindt ze dat. Gisteren het minihengstje van stal even helemaal gewassen, die had zo'n jeuk, maar hij vond het heerlijk!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » ma 26 mar 2012, 13:11

Ik spoel Shadow ook helemaal af na het rijden, heerlijk vindt ze dat. Gisteren het minihengstje van stal even helemaal gewassen, die had zo'n jeuk, maar hij vond het heerlijk!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Esther

Bericht door Esther » ma 26 mar 2012, 18:19

Heb Reinar laatst ook al eens afgespoten, niet helemaal, maar de zweetplekken en zijn schuimballen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 29 mar 2012, 20:16

Det haar benen en staart zijn al gewassen. En ik heb haar ook al een aantal keer na t werk afgespoten (zonder shampoo). Dit is dan wel met warm water. Daarna gooi ik haar in de molen een half uur en ze kan droog en schoon op stal !
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Plaats reactie