Vragen over Hoefschoenen....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Bloemetje75

Vragen over Hoefschoenen....

Bericht door Bloemetje75 » ma 05 mar 2012, 09:32

Lajke loopt eigenlijk prima op blote voeten, we rijden haar of in de wei of in het bos. Naar het bos toe is ongeveer 15 min stappen, daarna in het bos alles onverhard.
Ze loopt op paadjes met veel stenen liever in de berm. Aangezien ik dat niet prettig vindt (je ziet niet of er kuilen zijn en ze heeft al maar 1 oog dus een zwiepende tak in haar ene oog is wel heel vervelend!) en zij niet lekker op de steentjes loopt, ben ik aan het kijken naar een oplossing.

Ijzers wil ik liever niet, daar wordt ze veel te weinig voor gebruikt. Nu zit ik te denken aan hoefschoenen voor lange ritten te gaan gebruiken. Maar ik heb natuurlijk wat vragen.

Kun je hoefschoenen "op proef" krijgen of lenen ofzo bij een handelaar om uit te proberen? Ik zou niet blij zijn als ik 400 euro investeer en Lajke geen "poot verzet" met die dingen aan haar voeten, dan kan ik mijn geld wel beter gebruiken....

Moeten ze aan alle 4 de voeten een schoen of kun je ook alleen voor de voorbenen kiezen?

Kun je hoefschoenen ook gebruiken als ze voor de kar lopen? Op dit moment wordt ze nog niet ingespannen gebruikt, we willen dit voorjaar gaan kijken of ze ooit al voor de kar heeft gelopen en dit goed oppakt, zodat we met het hele gezin kunnen genieten van haar. Maar voor de kar is veel meer asfalt dus verdere slijtage.

Alle ervaringen zijn welkom!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Balou

Re: Vragen over Hoefschoenen....

Bericht door Balou » ma 05 mar 2012, 09:55

Ik ben met de hoefschoenen van Amanda erg tevreden!
Zijn van cavallo, maat 3 voor en maat 2 achter.

De eerste keer heb ik haar losgegooid op de wei. Hier heeft ze toen lopen bokken, steigeren, rennen en gek doen...alles wat mogelijk is ongeveer voor mij om te kijken of de schoenen goed bleven zitten. Daarna heb ik haar gezadeld en ben ik gaan rijden. Stap, draf en galop ging goed, dus zag er geen probleem in. Ik gebruik ze ook alleen om naar de binnenbak te gaan en weer terug, hoogstens een klein rondje op dit moment. Rij er ook wel eens even mee in de binnenbak en ze heeft er helemaal geen last van! Ook niks geen schuurplekken of zo. Heb ze trouwens vanaf september vorig jaar.

Zal je nog even een pb sturen om wat af te spreken, kan ze dan ook meenemen als je wilt.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 05 mar 2012, 09:56

Dat zou top zijn!
Met getten om, loopt ze beetje onwennig (maar die dingen gebruik ik dus eigenlijk nooit).
Zoals ik al zei, ik wil best investeren in die dingen, maar niet als ze daarna weigert te lopen.....
Ik mag zorgen voor
Jowien

Bericht door Jowien » ma 05 mar 2012, 18:58

Hoefschoenen alleen voor: ja, dat kan prima.
Hoefschoenen voor mennen: ja, dat kan prima. Maar dan zou ik wel 4 schoenen doen. Maar je kunt het beste je hoefsmid vragen hoe hij dat inschat voor jouw paard.
Op proef weet ik niet. Ik heb gewoon de gok genomen, mijn eerste schoenen waren de simpelste easyboots. Die zitten echt alleen om de hoef, dus daar voelt ze nauwelijks wat van. Nu heb ik Renegade's. Daarvoor heb ik de dealer gevraagd te komen passen, en komt ik even met Orlinde aan de hand kijken hoe ze ermee liep. Ja, prima dus, die deed er geen stap raar mee.
Waar woon je? Op bokt is trouwens een groot hoefschoenen-topic, daar zou je ook even kunnen lezen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 05 mar 2012, 19:27

hoefschoenen kan, heb ze hier gewoon aangedaan en ze liep er mee weg alsof ze niet beter wist.

heb 1 paar en geluk, passen voor en achter, vaak is dat een andere maat.

Heb ze voor gedragen als ze niet beslagen was ivm steentjes.
En ten tijde dat ze voor beslagen was, gingen ze achter aan.

Ik heb epics met gaithers. Bevallen goed. (niet dat ik ze nog gebruik, maar ach)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 05 mar 2012, 20:36

Jowien, ik woon net over de grens in Belgie, vlakbij Maastricht....

Balou komt komende donderdag en dan zullen we die van haar eens passen en kijken hoe Lajke er over denkt. Er zit een verkooppunt op 20km die ook komen aanmeten en verkopen 2 merken dus dat is voor daarna eventueel de volgende stap.

Lajke wordt nu maar 2 a 3 keer per jaar bekapt, laatste keer door vervangende hoefsmit wegens blessure van de normale hoefsmit. Deze hoefsmit gaf aan dat op blote voeten voor de wagen niet goed zou blijven gaan.

Ik zal eens op bokt gaan kijken voor info, bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden!
Ik mag zorgen voor
Lolly

Bericht door Lolly » do 08 mar 2012, 08:31

Ik kom er even tussendoor maar ben de laatste tijd van alles aan het opzoeken i.v.m. een cyste in het straalbeen { niet mijn fjordje hoor } maar dan kom ik op de site van de gebr. Nassau en als je daar de verhalen leest over hoefschoenen, daar word je niet vrolijk van.
Lees je eerst goed in over hoefschoenen want ze kunnen ook een heleboel ellende veroorzaken, en dan bedoel ik niet door verkeerd gebruik.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
monne

Bericht door monne » do 08 mar 2012, 09:59

ik zit hier met dezelfde problemen mbt rijden en wilde het paard op duplo's zetten. Nu zijn zijn hielen te laag (voor) en moeten deze eerst weer aangroeien. Ben nu dus nu ter overbrugging op zoek naar hoefschoenen. Ik heb me er nog totaal niet in verdiept maar vroeg me af of ze ook tweedehands te krijgen zijn, of zijn ze allemaal op maat gemaakt, en is er geen confectiemaat? En hoe weet ik welke maat ik moet hebben?
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 09 mar 2012, 08:33

Ik heb gisteren de schoenen van Balou mogen uitproberen bij Lajke, voor liep ze er perfect mee weg. Het is wel wat glibberiger op de modderige wei. Achter tikt ze aan als ze hoefschoenen aan heeft.

Monne, er zijn standaard maten, je moet de hoef opmeten en dan in de tabel kijken.
Als je kijkt op sites die hoefschoenen verkopen, wijst het zich vanzelf.

Volgende actie wordt hier contact opnemen met een leverancier die in de buurt zit. Even met hen overleggen wat te doen met de achterhoeven of eerst alleen voor wellicht.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 09 mar 2012, 08:35

Lolly, ik wil hoefschoenen alleen voor de lange ritten over asfalt of veel steentjes in het bos. Denk daarbij aan niet meer dan 20 keer per jaar ofzo, wellicht nog veel minder. Ik vond de gevolgen op die link schokkend maar om een paard op ijzers te zetten voor 20 dagen die verdeeld over 9 maanden nodig zijn.....
Ik mag zorgen voor
Lolly

Bericht door Lolly » vr 09 mar 2012, 08:38

Ik kwam deze link toevallig tegen, ook omdat ik zelf ook wel eens over hoefschoenen nagedacht heb schrik ik hier toch wel van terug.
Het gaat toch om je paard en zeker dat systeem van Easyboot vond ik toch al dubbel.
Nou is dit natuurlijk wel een extreem geval maar het zet je toch aan het denken.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 09 mar 2012, 10:28

Ik denk dat het hier Cavallo wordt, die heb ik geprobeerd en dat werkt met klitteband en leek nergens te irriteren of te knellen.
Ik mag zorgen voor
Plaats reactie