Mentuig
Mentuig
Met wat voor olie/dressing/creme vetten jullie de mentuig in die van mij is zo stuk dat ik de strengen niet alleen kan losgespen en weer vastmaken zo stug is dit leer 

Re: Mentuig
Rapide olie. Zeker de eerste paar keer. Daarna doe ik het eens per jaar met zeep, daarna olie
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Een nieuw stuk leer behandel ik eerst met Rapide olie (heel erg fijn spul), daar wordt het lekker soepel van. Hierna maak ik het schoon met zadelzeep van B&E. Dit is een combinatiemiddel van zeep en vet. Hoef je overal maar 1x overheen met een iets natgemaakt sponsje (die erbij zit) en je hebt je leer schoon en soepel. Ik vind het fantastisch spul, doe er al mijn leerwerk mee (tuig, hoofdstellen, leren halsters enz.).
Dit is het:

Linkje naar Agradi: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4400047/27
Dit is het:

Linkje naar Agradi: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4400047/27
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Inderdaad met Rapide leder olie. Zelf heb ik via www.schoenonderhoud.nl een flesje gekocht. Dat is wel hele vette, maar goede olie.
Wodan en ik M1+10
Ik heb ook de rapide, maar dan uit zo'n blikje, daar wrijf ik het mee in met en doekje.
Maak het schoon met gewoon zo'n spuitfles van grand national. Maar moet zeggen dat mijn tuig in al die jaren nog nauwelijks een lik vet heeft gehad, want hij blijft zo heerlijk soepel!!
Hangt erg van je kwaliteit af of je tuig soepel is/wordt, een mindere kwaliteit kan wel goed zijn in gebruik hoor, maar wordt nooit zo lekker soepel als een duurder merk.
Maak het schoon met gewoon zo'n spuitfles van grand national. Maar moet zeggen dat mijn tuig in al die jaren nog nauwelijks een lik vet heeft gehad, want hij blijft zo heerlijk soepel!!
Hangt erg van je kwaliteit af of je tuig soepel is/wordt, een mindere kwaliteit kan wel goed zijn in gebruik hoor, maar wordt nooit zo lekker soepel als een duurder merk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Je moet in ieder geval wel een beetje oppassen met olie. Als je het te veel oliëd kan de lijmlaag los laten.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Olie alleen in het begin als het nieuw is, dan ruim opbrengen en er daarna niet meer met olie aan komen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Bedankt voor jullie tips ik heb het vandaag schoongemaakt met lederzeep (blokje) daarna ingevet met een lederdressing het is in iedergeval opgeknapt morgen maar even kijken of het echt wat soepeler is geworden.
Ik ga zeker B&E kopen en Rapide olie.

Ik ga zeker B&E kopen en Rapide olie.

Olie is ook wel slecht voor het stiksel.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Laatst in een mensport gelezen over een tuigenmaker die zelf een mengsel had gemaakt. Die woont vlakbij Sandrien (keer mee gesproken zodoende kwam het erover, fjorden he) maar ik zal dat nog eens proberen terug te vinden. Klonk wel als een mengsel dat ik wil gebruiken, want olie is niet echt goed voor het stiksel en vet trekt niet echt super in. Die twee meng ik altijd al. Het is wel heel belangrijk om het zweet van het tuig te halen en ervoor te zorgen dat het niet in het leer trekt...
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Hier gebruik ik ook bij voorkeur rapide ledervet (omdat het ook zo lekker ruikt, maar daarnaast wordt het ook mooi dunnig op het leer, waardoor het mooi intrekt..maar..ook goed uitpoetsen voor optimaal resultaat). Olie gebruik ik hooguit 1x voor de soepelheid, maar daarna eigenlijk enkel nog vet. (als het leer te vol komt te zitten met olie dan zet het ook uit en wordt het er niet beter passend op is mijn ervaring.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tja het zweet probeer ik ook weg te vegen na het rijden onder het schoftje heb ik nu een pad liggen en ik denk dat ik die ook maar ga halen voor onder het borsttuig.Roosjuh schreef:Laatst in een mensport gelezen over een tuigenmaker die zelf een mengsel had gemaakt. Die woont vlakbij Sandrien (keer mee gesproken zodoende kwam het erover, fjorden he) maar ik zal dat nog eens proberen terug te vinden. Klonk wel als een mengsel dat ik wil gebruiken, want olie is niet echt goed voor het stiksel en vet trekt niet echt super in. Die twee meng ik altijd al. Het is wel heel belangrijk om het zweet van het tuig te halen en ervoor te zorgen dat het niet in het leer trekt...

En je leidsels niet in vetten he, hihi.. Kan wel een keer, maar erg terughoudend!!! De delen die je vast moet houden dan, haha!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ja daar ben ik voorzichtig mee hoor.Esther schreef:En je leidsels niet in vetten he, hihi.. Kan wel een keer, maar erg terughoudend!!! De delen die je vast moet houden dan, haha!!
Ik heb van B&E de zeep en een soort melk besteld dus ik ben benieuwd.