Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Mariël
-
Contacteer:
Bericht
door Mariël » wo 01 feb 2012, 12:41
Om Wammes Djorka maak ik me echt geen zorgen wat de kou betreft
maar Dirkje heeft een allergische reactie op Metacam gehad in het najaar en was haast kaal, ze heeft nu wel een vachtje maar lang zo dik niet al de anderen.
Hoe zie ik nu eigenlijk of ze het koud heeft? d'r haartjes staan overeind

, ze staat niet te rillen ofzo.
graag tips??
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » wo 01 feb 2012, 13:05
Als Fjordy het koud heeft, zie ik dat aan ze hele houding. Staart tussen ze billen en hoofd naar beneden... Maar hij rilt dan ook

.
Hij heeft nu dekens op en voel ik regelmatig onder zijn deken.
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
janna
-
Contacteer:
Bericht
door janna » wo 01 feb 2012, 13:31
Vaak zie je het idd aan de in elkaar gekrompen houding en het trillen van de flanken. (deze laten ze dan steeds trillen om zichzelf op temperatuur te houden)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
-
foss
Bericht
door foss » wo 01 feb 2012, 13:39
Het paard gaat met een bolle rug staan en trillen in de flanken.
De haren zetten ze overeind voor isolatie, vaak hebben de paarden het eerder koud met regen en kou dan met dit weer.
Mijn paarden gaan lekker rennen als ze het koud hebben ook al is de ondergrond hard ze schuren wel door hou af en toe mijn hart vast maar het gaat al 25 jaar goed.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Mariël
-
Contacteer:
Bericht
door Mariël » wo 01 feb 2012, 13:45
Aan Dirkje zie ik niet zo veel maar Wammes staat idd met een bolle rug, nu heb ik nooit dekens op dus heb er ook niet zoveel, is een wollen deken met een regendeken erover dan ook goed?

-
Tamara
-
Contacteer:
Bericht
door Tamara » wo 01 feb 2012, 14:03
Rillen is om warmte op te wekken. Als ze rillen zorgen dat je de energie weer aanvult dm ruwvoer . Voelen aan de aanzet van de oren en in de liezen geeft je een idee of ze warm of koud zijn. Opgezette haren werken isolerend om warmte vast te houden.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
Jowien
Bericht
door Jowien » wo 01 feb 2012, 19:43
Rillende paarden is niet hetzelfde als rillende mensen. Wij zijn dan echt rap aan het afkoelen of al onderkoeld, paarden zitten nog een stapje minder ver bij rillen.
Bij de oren voelen vindt ik altijd wel een goede, en inderdaad de hele lichaamshouding.
Bij ons eten ze duidelijk meer hooi op koude dagen dan op warme dagen.
@Mariel: ligt eraan hoe je paardjes staan. Is het de wind, hebben ze er uit de wind geen last van? Of hebben ze het ook uit de wind koud?
Wollen deken met regendeken zou prima kunnen als de boel niet teveel gaat schuiven.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
-
Mariël
-
Contacteer:
Bericht
door Mariël » wo 01 feb 2012, 22:15
Bedankt voor jullie tips!! ze hebben een wollen deken met regendeken op.
Ze staan in de wind en in de nacht op stal[open] , ik vind ze wel wat meer ontspannen staan nu.
Idd eten ze meer hooi nu, volgens de DA[vriendin] hebben ze dat echt nodig en had ze het druk met paarden met koliek van ineens veel koud water drinken.
-
Ilonka
Bericht
door Ilonka » wo 01 feb 2012, 22:29
Als mijn paarden rillen dan krijgen ze een extra deken op als ze geschoren zijn en een flinke pluk extra hooi. Als ze niet geschoren zijn probeer ik het eerst op te lossen met extra hooi.
Paarden horen niet te rillen dus als ze dat wel doen gaat het niet goed. Of het anders is dan bij mensen, dat zal best, maar ik wil ze gewoon niet aan het rillen hebben.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
-
shesannie
Bericht
door shesannie » vr 03 feb 2012, 09:18
Wat een fijne vraag!
Lindia heeft wel een mega dikke wintervacht maar zal er eens goed opletten