stress door alleen achter blijven

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Mariël
Contacteer:

stress door alleen achter blijven

Bericht door Mariël » vr 16 dec 2011, 19:30

Hebben jullie tips hoe ik Wammes kan laten wennen
als ik met Dirk en Vera met Djorka weg ben?
We gaan regelmatig samen rijden en toen ik alleen met Dirkje ging vond hij dat al niet leuk
maar nu wij met twee paarden weggaan trekt hij dat helemaal niet. :o

Vandaag lag hij plat in de stal toen we terugkwamen, meteen eruit gehaald natuurlijk.
hij had gewoon gemest maar wilde niks eten.
Buitengezet maar hij zakte weer door zijn knieën.
Dus de veearts gebeld en die heeft hem onderzocht en pijnstillers gespoten en iets tegen kramp.

Heel de middag was hij nog down en hij moest veel geeuwen :Z

Volgens de veearts was het stresskoliek.
Zelf dacht ik langzaam opbouwen, maar op meer zinnige ideeën kom ik niet.

Tips zijn heel welkom.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Elvis

Re: stress door alleen achter blijven

Bericht door Elvis » za 17 dec 2011, 08:08

Poeh dat is naar als de koliek te maken heeft met de stress van het alleen achter blijven.
Wij hebben onze E'tjes inderdaad langzaam laten wennen,iedere keer wat langer alleen.Elvis heeft toen wel is over hekken gesprongen om maar mee te kunnen.Nu blijft het gelukkig bij hinniken en beetje gek doen....Maar geen rare dingen.

Is het geen idee om eerst Wammes even uit het zicht te halen van de rest zodat als hij terug komt hij niet ziet dat jullie allemaal op stap gaan en dus gelijk door heeft dat hij alleen achter blijft?Dan zou hij gewoon in een lege paddock komen en zal hij wel doorhebben dat hij alleen is maar de stress van het zien weg lopen heeft hij dan niet,wellicht scheelt dat?

Wij hebben dat toen met Imka gedaan omdat we met Emy en Elvis naar het strand toe gingen.
Het duurde toch wel even langer voor ze door had dat ze alleen was.Beetje afleiding als een plukje hooi ofzo erbij..Als ze ze weg ziet gaan brengt dat meer stress dan dat ze niet beter weet dat ze alleen in de paddock of het land staat,nu scheelt het dat onze beesten wel op eten zijn...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 17 dec 2011, 08:35

Imka kan ik idd ook niet alleen achterlaten zoals Desire al zegt. Maar het is idd waar als ik eerst met Imka wegga en Imka komt terug en de E-tjes zijn gewoon al de hort op dan is de stress zoveel minder voor Imka als dat ze alleen achter moet blijven. Dat merk ik toch keer op keer weer. Imka heeft nooit last gehad van dat ze niet alleen kon blijven maar sinds we op deze stal staan en Hosta haar beste maatje toen ook nog eens verkocht is is de stress zo groot voor Imka dat ze echt zo gek gaat doen dat ik haar niet alleen meer durf achter te laten ;( Maar gelukkig hoeft Imka niet alleen achter te blijven want of we gaan met Imka op pad of Ik neem Emy mee als handpaard als Dees en ik gaan rijden.
Met de E-tjes hebben we wel meteen vanaf dag een ze aangeleerd dat er wel eens momenten zijn dat ze alleen achterblijven. Het is natuurlijk ook niet hun hobby maar het kan wel. Emy heeft er dan het minst moeite mee van de twee maar beide kunnen ze het wel gelukkig dat vond ik toch wel heel belangrijk dat ze alleen achter kunnen blijven :D

Ik denk alleen dat als je paardje zo'n stress heeft als de jouwe als hij alleen moet achterblijven dat het niet echt te oefenen is. Tenminste dat ervaar ik met Imka zo. Die ziet niks meer is een grote bonk stress. En het enige wat dan werkt is om eerst met Imka uit zicht te gaan en te zorgen dat ze niet ziet of hoort dat de E-tjes weggaan en gewoon terug komt in een lege paddock met natuurlijk wat lekkers voor haar ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 17 dec 2011, 08:50

Bedankt voor de tips! :D

bij ons kan Wammes het horen tot dat we het dorp uit zijn als hij in de paddock blijft,
{Djorka en Dirk hebben alle twee ijzers]

Gisteren heb ik hem op stal gezet met hooi, misschien komt het omdat alles anders is met Djorka erbij.
Deze zomer heeft hij nog een maand alleen gestaan toen ik Dirkje aan het inrijden was op een stal met bak :? ]

Vandaag maar weer eens proberen met een radio aan en regelmatig een aai over zijn bol door mijn zoon.

erg bedankt voor het meedenken :))
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 17 dec 2011, 09:12

rustig opbouwen. Eerst alleen laten, met de anderen in zicht, dan 5 minuutjes helemaal alleen, en steeds iets langer weg blijven.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » za 17 dec 2011, 10:22

Oh dat is wel heel erg zeg. Ik heb er wel weten gek doen, maar stresskoliek heb ik nog niet meegemaakt gelukkig.

Ik ben met Hay ook heel snel begonnen met alleen mee te nemen, alleen achter te laten, alleen in de bak te zetten etc. In het begin maakt hij daar een beetje drama van, maar hij was het al gauw gewend. Maar als het al in zo'n extreme mate is zou ik ook niet direct weten wat te doen behalve opbouwen idd. Eerst gewoon een keer tot eind van de straat, dan wat verder, dan weer wat korter etc.

Ik veronderstel dat hij vorige keer op stal ook wel eten had gekregen? Dat helpt bij Hay altijd, maar dat geldt helaas niet voor alle paarden he.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 17 dec 2011, 11:35

Ja ik had hem wel hooi gegeven :)) dat deed ik altijd al als ik alleen met Dirk wegging.
We hebben Dirkje en Djorka net gepoetst in het zicht, straks gaan we rijden en ik doe een radio aan en mijn man is bezig buiten voor zijn stal.
Ben benieuwd?...
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 17 dec 2011, 16:43

Ging veel beter als gisteren *o/*
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 17 dec 2011, 16:48

Gelukkig maar! Ben blij voor jullie toch altijd een gestress om er een achter te moeten laten
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 17 dec 2011, 17:33

nancy imka schreef:Gelukkig maar! Ben blij voor jullie toch altijd een gestress om er een achter te moeten laten
ik ook! :D morgen Wammes maar eens mee voor een stapritje :)*
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 17 dec 2011, 20:11

ja idd kijken of hij dan ook alleen mee wil
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 17 dec 2011, 20:14

nancy imka schreef:ja idd kijken of hij dan ook alleen mee wil
dat doet hij al ruim 7 jaar dus dat moet lukken O:) hihi
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 19 dec 2011, 08:51

Da's heftig... Stresskoliek. Naast rustig opbouwen, geef je hem best iets te peuzelen. Hooi en wat worteltjes ofzo. Als het echt té erg is, kan je hem ook iets geven als Rescue Remedy om hem een beetje te kalmeren. Heel veel succes!

Jaldiña is wel onrustig en roept wel als ik Falco meeneem, maar dat valt eigenlijk wel mee. Neem ik Jaldiña mee, dan gaat Falco compleet uit zijn plaat! Dat terwijl hij dat bij zijn vorige weidemaatje helemaal niet deed. Dan bleef hij rustig staan...
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Plaats reactie