Vreetschuur !

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Vreetschuur !

Bericht door Amber_ » ma 28 nov 2011, 17:54

Fjorden zijn sober en hebben weinig nodig.... Hmm Behalve Toot dan :+.

Fjordy hoeft ook echt niet veel te hebben. Gio eet momenteel ook aardig, maar die zit ook in een flinke groeispurt.

Toot krijgt nu 1 kilo Biks, 2 kilo Maismeel, 1 kilo pulp en 2 kilo Koeienmais. Daarnaast ook onbeperkt kuil. Nu is het 'winter', wintervachtje, dag en nacht buiten, geen gras meer en hormonen ?

Hij is goed ontwormd, dus daar kan het niet aan liggen. Maar ik twijfel om Tootje te laten onderzoeken ? Of zijn er nog meer Fjorden die veel voer nodig hebben ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Re: Vreetschuur !

Bericht door claudia » ma 28 nov 2011, 18:04

Zortin krijgt ook aardig wat hoor. :))

2x daags ruim een kilo brok(en de kilo's die hij nog vreet als hij uit de voerkar staat te vreten :D ), luzerne , zemelen en de hele dag door voordroog.
(zortin staat op de wasplaats al is aan het mesten ben en dan wurmt hij zich uit zijn halster en dan gaat hij uit de brokkenbak eten.(hem weer vast zetten heeft toch geen nut want binnen 3 sec is hij weer los) en als hij klaar is met rijden dan mag hij zo naar binnen lopen en dan gaat hij natuurlijk ook weer naar de brokkenbak := Dus tussendoor vreet hij nog wel wat weg. (hij is ook de enige die dit mag hoor van Rien. _/-o_ )

Alco van mij kreeg ook best veel.
Denk dat de hengsten meer verbruiken :P
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 nov 2011, 18:13

Het kan dus een hengsten iets zijn :D ?!
Maakte me al beetje zorgen.. ik wil ook niet minderen, want wil hem zo houden. (*Zelfs dikker voor April straks haha)
Nog zo'n tik van Toot; over poep heen blijven poepen. Zo verteert het natuurlijk nooit :=

Gio gaat ook al die kant op nu :P
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » ma 28 nov 2011, 19:14

Maar dat is ook een echt hengstending.

Alle hengsten poepen over mest heen. Erg handig op stal, je hoeft maar op een plek te scheppen.
Ik vind het heerlijk dat ze dat doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
dc

Bericht door dc » ma 28 nov 2011, 19:58

ik gaf zerrin tijdens de wintermaanden (volle training) 3,5 kilo havens brok, onbeperk voordroog en maismeel.
denk gewoon dat hengsten meer nodig hebben, vooral in combinatie met training.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 28 nov 2011, 20:01

Toevallig dat Jose een tijdje terug vertelde, dat er 6 kilo voer per dag in Manus ging. En ik weet dat ze bij vd Aa ook altijd flink moesten voeren om hem een beetje vol te laten lijken.
Ik denk dat dat inderdaad wel een beetje een hengstending is. Plus, Toot is ook niet de kleinste en een zoon van zijn papa :D , dus die heeft aardig wat nodig.
En misschien dat hij nu ook wat meer loopt, omdat hij geen gras meer heeft, dus verbruikt hij stiekem ook nog het een en ander.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
foss

Bericht door foss » ma 28 nov 2011, 20:04

Hengsten verbruiken toch vaak meer energie.
Ik gaf mijn quarter altijd bix, luzerne en haver en daardoor een flinke scheut zonnebloem olie en daar deed hij het erg goed op de haver zet ook aan maar daar schijnen ze niet vel van te worden na langer gebruik is mij dan verteld.
Ja de ene fjord is de andere niet ik heb er wat die van de lucht dik worden en bv Uzziel moet aardig wat hooi in om redelijk te houden.
Gewoon naar je paard kijken en daarna voeren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 nov 2011, 20:08

Nou ben wel blij dit te lezen, doet mij toch goed :j Dat het 'normaal' is.
Ik dacht bijna dat Toot abnormaal was :+ (beetje dan)
leoensuzanne schreef:Toevallig dat Jose een tijdje terug vertelde, dat er 6 kilo voer per dag in Manus ging. En ik weet dat ze bij vd Aa ook altijd flink moesten voeren om hem een beetje vol te laten lijken.
Ik denk dat dat inderdaad wel een beetje een hengstending is. Plus, Toot is ook niet de kleinste en een zoon van zijn papa :D , dus die heeft aardig wat nodig.
En misschien dat hij nu ook wat meer loopt, omdat hij geen gras meer heeft, dus verbruikt hij stiekem ook nog het een en ander.
Jaa daar dacht ik ook altijd aan :D ! Weet dat Manus ook flink eet ! Maar mensen staan soms met hun oren te flapperen, als ik vertel wat Toot weg eet.. Toot is ook altijd druk, in zijn doen en alten. Hij ziet alles in de wei. We staan ook nog is langs de weg natuurlijk. Het scheelt dat het beetje modderig is, doet hij iets rustiger aan haha. :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Esther

Bericht door Esther » ma 28 nov 2011, 20:45

Dat flink voeren komt mij ook wel bekend voor, al verschilt het wel per paard.
En dat poepen over poep, dat is ook zeker niet onbekend!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » di 29 nov 2011, 08:36

Amber dat is wel een hengstending hoor! Gewoon lekker voeren. Ter vergelijk onze Harri is ook erg druk, hij is veel buiten en daar is hij ook alleen maar aan het rondstappen en stukjes aan het rennen, die krijgt 10 kg :o op een dag en daarnaast binnen onbeperkt hooi. Op minder kan je zn ribben tellen. Nu is dat geen fjord maar voor een volbloedje van 1.60 zijn dat ook enorme hoeveelheden. De meeste koerspaarden lopen op 6 kg.
Wel zou ik uitkijken met die koeienmais. Dat is echt geen paardenvoer. Beter zou ik Lucerne of Compactgras (hartog) geven in plaats van dat spul. Zijn ze ook langer zoet mee.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Jilly

Bericht door Jilly » di 29 nov 2011, 09:03

Dat is volgens mij echt een hengstending ja. Bij ons is vooral Brijol daar heel erg in. Daar kan je tonnen voer in gooien, die wordt nooit dik. Als hij op de wei staat is het helemaal om zeep. Dan doet hij niks anders dan lopen en zich druk maken in de omgeving.
Hildar was vroegah ook zo (maar die was al oud natuurlijk), duurde na zijn weideperiode wel een paar maanden voor hij er echt weer goed en vol uitzag.
Veel anders dan veel blijven voeren kan je niet doen he. Nooit buiten laten en volproppen is ook geen optie :D

We hebben ook andere uitersten staan hoor. Alm heeft hier altijd beperkt in het voer gestaan, ook toen ik hem reed. Echt dik was hij toen niet, maar slank heb ik 'm ook zelden geweten :P
Tempo is helemaal een ramp. Die krijgt stevast de commentaar 'in overconditie' en die werkt toch best wat, krijgt amper krachtvoer en heel beperkt kuil aangevuld met stro.
Pas toen hij van de zomer met 2 merries op de wei ging zag hij er 'normaal' uit. Maar ach, na zijn 30-dagentest zal hij wel slank zijn. Daar krijgen ze toch geen eten :+
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Amber_

Bericht door Amber_ » di 29 nov 2011, 09:55

Krista schreef:Wel zou ik uitkijken met die koeienmais. Dat is echt geen paardenvoer. Beter zou ik Lucerne of Compactgras (hartog) geven in plaats van dat spul. Zijn ze ook langer zoet mee.
Lucerne is geen dikmaker volgens mijn dierenarts, ik heb het trouwens wel gevoerd :j. Het zette niet aan.

Maar ik hou het in de gaten, hij krijgt dit nu al zeker 2 jaar (in de winter). Niet extreem veel, zo gaat het goed :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 29 nov 2011, 12:12

Beer krijgt ook veel! Is ook niks mee aan de hand..heeft net als de baas een snelle spijsvertering! :')
harsan

Bericht door harsan » di 29 nov 2011, 13:10

Als je koeienmais voert moet je daarbij extra mineralen voeren omdat er anders een tekort kan ontstaan. Met name calciumgebrek komt vaak voor bij paarden die mais krijgen. (En dit tekort is vaak pas na langere tijd zichtbaar, soms komt de tandarts erachter omdat het gebit 'achter loopt') Nadeel van mais is ook dat het in een ander gedeelte van het darmstelsel wordt verteerd dan normaal ruwvoer en dat kan problemen opleveren als diarree, mager worden, slechte weerstand.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 30 nov 2011, 09:12

Hihi, dan is Furio economisch als ik het zo hoor... Die krijgt echt niet veel, ook al is hij in de groei en dan is hij nog tonnetje rond :) Maar het is echt wel een hengstending hoor, dat ze meer verbruiken.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 30 nov 2011, 16:52

@ Jilly: grappig om te lezen, Alm krijgt hier toch wel wat meer hoor... haha anders wordt hij wel slankie. Al moet ik zeggen dat hij nu wel wat minder krijgt en het daar goed op doet, je kan nu echt goed merken dat het dek seizoen over is en de hengsten weer rustig worden. (bedoel Rein stond vandaag even aan de bak terwijl de stagiaire met een ruintje aan het rijden was, hij keek er niet eens naar := )

Manus, Reinar en Drafur hebben ook best wel wat nodig. Die vallen ook erg snel af, Reinar helemaal omdat die toch het meeste aan het werk is onder het zadel of voor de wagen. Draaf krijg je uberhaupt bijna niet dik, die heeft daar gewoon het type niet voor.

Timor aan de andere kant hihi, die houd zich erg goed op een stuk minder. O:)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 01 dec 2011, 09:18

Toot is natuurlijk best een druktemaker en i.c.m. hengstenhormonen, tja..dat kan heel snel gaan.
Het is hopen dat hij iets meer rust vind en daarmee minder van zijn voer gaan verbruiken voor beweging en meer voor vet en vleesaanzet.

Valt me trouwens wel op dat als je hengsten in een kudde zet en daar weinig omheen verstoort, dat ze ook ineens snel dik kunnen zijn!

Alm hier bijvoorbeeld viel voor mijn gevoel dit jaar ook extra af niet zozeer door het dekken, maar wel door het zich moeten aanpassen naar de nieuwe situatie, andere hengsten om zich heen waar nog even een concurrentiestrijd mee gevoerd moest worden. Nu het dekseizoen over is zie je ook dat hij zich meer en meer op zijn plek voelt en levert het voer wat hij krijgt ineens veel meer op qua conditie dan voorheen (terwijl hij nu zelfs ook minder krijgt). Oftewel, als de psyche op afwezig staat...

Nu is dat trouwens ook wel te verklaren. Een paard in rust en ontspanning neemt efficienter zijn voeding op in de dunne en dikke darm.

Maar ik moet ook toegeven, ik had bij Manus die aanpassingstijd ook verwacht, maar die bleef eigenlijk uit....hij was eigenlijk enorm snel aangepast hier naast allemansvriend Dieter.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » do 01 dec 2011, 09:33

Toot is altijd ontzettend snel afgeleid! Hij past zich wel gelukkig snel aan. Hij heeft 3 weken op vakantie stalling gestaan, omdat ik in Curacao zat. Maar daar was hij na 2 dagen weer helemaal zichzelf. Daar was ik erg blij mee.
Ik hoop dat Toot met de jaren wat meer rust vind haha.. Al is het nu wel meer, dan in het 'dekseizoen'. Hier valt natuurlijk altijd wat te zien, want met grote regelmaat dat er paarden voorbij komen richting het bos.

Naja.. dan blijf ik lekker voeren haha :D !
Machteld&Falco schreef:Hihi, dan is Furio economisch als ik het zo hoor... Die krijgt echt niet veel, ook al is hij in de groei en dan is hij nog tonnetje rond :) Maar het is echt wel een hengstending hoor, dat ze meer verbruiken.
Mijn vorige merrie was ook zo... dat is toch wel lekker hoor haha !
janna schreef:Manus, Reinar en Drafur hebben ook best wel wat nodig. Die vallen ook erg snel af, Reinar helemaal omdat die toch het meeste aan het werk is onder het zadel of voor de wagen. Draaf krijg je uberhaupt bijna niet dik, die heeft daar gewoon het type niet voor.
Ja dus dat kan ook gewoon.. Type niet om dik te worden ?
Nu is Toot aardig gezet, maar nog niet dik zoals ik de fjorden soms zie O:)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jilly

Bericht door Jilly » do 01 dec 2011, 10:59

Ik las eerder al ergens dat de aanpassing voor Alm moeilijk was idd. Hij woonde natuurlijk ook al 17 jaar bij ons... Hier werd hij wel wat slanker als hij 24/7 op de wei ging. Dan was zijn vreetzucht weg en sjokte hij de hele dag wat rond :+
Zijn er eigenlijk foto's gemaakt vorige week dinsdag? Ben wel erg benieuwd hem nog eens te zien. Moet er volgend jaar écht eens werk van maken om hem te komen bezoeken.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » do 01 dec 2011, 15:33

Er zijn geen foto's gemaakt voor zover ik weet, ik was zelf te druk.. Ik stond in de bak om hem te laten lopen en dat kwam nogal precies want hij wilde graag rollen, hihi..
Hij is nu een stuk rustiger, maar heeft inderdaad veel tijd nodig gehad.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie