OPgezette speekselklieren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

OPgezette speekselklieren

Bericht door Annemarie » wo 23 nov 2011, 20:38

Tsja, met Anka heb ik elke keer wel wat lijkt het...

En nu heb ik last met rijden, nou ja, de eerste 15-20 minuten. Anka staat overdag buiten en het gras is nu op. Ze krijgen 's ochends wel hooi maar dat is na een dik uur wel op. Ze kunnen wel op 1,5 ha scharrelen overdag. Maar zoals het een echt Fjord betaamt staan ze altijd met de kop aan de grond.

Maar ze ontwikkelt dus hele dikke speekselklieren. Waardoor ze uiteraard in het begin onder het zadel super slecht nageeft, net dat laatste beetje in de kaak lukt niet. Na een tijdje rijden wordt dat beter. Is hier nog iets aan te doen behalve het paard korter op de wei zetten?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
foss

Re: OPgezette speekselklieren

Bericht door foss » wo 23 nov 2011, 21:10

Volgens mij kan je er niet heel veel aan doen maar ik denk dat het komt doordat het gras kort is en ze meer moeite moeten doen wat te eten kan het mis hebben maar dat is mijn idee ze moeten veel meer kauwen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
harsan

Bericht door harsan » wo 23 nov 2011, 22:09

Niet lachen maar de instructrice van de Orun-cursus vertelde mij ooit dat het zou helpen om voor het rijden boter op de klieren te smeren. Dat zou het allemaal wat soepeler maken. Heb het nooit geprobeerd maar misschien kent iemand dit en weet of het werkt? (Je zou het ook gewoon eens kunnen proberen, baat het niet.......) Overigens is het korte gras inderdaad vaak de oorzaak.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
shesannie

Bericht door shesannie » wo 23 nov 2011, 22:51

Lindia heeft altijd opgezette klieren, dit kon geen kwaad volgens de 2 dierenartsen die erna gekeken hebben.
Krista

Bericht door Krista » wo 23 nov 2011, 23:20

Mijn vos is er ook gevoelig voor als hij kort gras eet. Ik heb er ook naar laten kijken, niks aan te doen en niks aan de hand. Gewoon lekker rijden. Overigens wel apart dat je er last van hebt met rijden ik merk er in de aanleuning of buiging helemaal niks van. Maar misschien zijn ze bij Anka wel heel dik, dat is zo lastig te beoordelen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
foss

Bericht door foss » do 24 nov 2011, 04:02

Misschien kan je er ook laurierzalf op smeren maakt het ook soepel.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Brittlover

Bericht door Brittlover » do 24 nov 2011, 07:26

Britt heeft dat ook, heb ooit eens de tip gekregen om er zo'n warmte zalfje op te smeren.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Ilona

Bericht door Ilona » do 24 nov 2011, 08:19

Castor heeft er ook last van. Met name met kort gras.
Wordt ook lastiger en stugger met inbuigen. Koudbloeden schijnen daar meer last van te hebben (als ze ze hebben met inbuigen) omdat ze een grotere/bredere kaak hebben en de boel eerder klem komt te zitten.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
harsan

Bericht door harsan » do 24 nov 2011, 08:21

Fjorden hebben vaak wat minder ruimte bij de kaak dus zullen dikkere klieren eerder opvallen. Zo te horen lijkt er iets opsmeren om het soepeler te maken de enige bekende oplossing dus.....smeren maar :D (Wel fijn om te weten dat je je dus geen zorgen hoeft te maken)
shesannie

Bericht door shesannie » do 24 nov 2011, 09:00

Er is dus eigenlijk helemaal niks aan te doen?
harsan

Bericht door harsan » do 24 nov 2011, 09:04

shesannie schreef:Er is dus eigenlijk helemaal niks aan te doen?
Nope, maar het kan ook geen kwaad. Meestal verdwijnt het ook wel weer gedurende het rijden.
monne

Bericht door monne » do 24 nov 2011, 10:02

ik weet niet of je er al 1 hebt maar misschien is een hooikussen met gaatjes in de wei of een slow feeder een idee maar misschien maakt dat de maaibeweging van de kaken wel erger...??
Wij hebben het een keer gehad na bemesting van het gras maar dat zal hier niet aan de hand zijn.
Jilly

Bericht door Jilly » do 24 nov 2011, 10:46

Hay heeft daar ook heel erg last van als hij kort gras heeft. Het valt dan altijd wel wat op, maar af en toe zijn ze echt ter grootte van een misvormde tennisbal.
Nu lees ik er vaker over, maar toen ik ze voor 't eerst ontdekte wist ik niet wat dat was. DA wist het niet meteen over de telefoon en raadde aan eens met de kliniek te bellen. Die begonnen meteen over cortisonen inspuiten. Jah dahaag 8)7
Pas toen de tandarts kwam wist ik wat het was (hij is ook DA) en hij heeft de hele uitleg gedaan en het kan inderdaad geen kwaad.

Nu rijd ik zelden of nooit in de bak met Hay dus last heb ik er niet van, maar kan me voorstellen dat het inbuigen minder soepel verloopt in het begin. Lastig.
Je zou idd kunnen overwegen om het hooi via een slowfeeder te voeren zodat ze er lang aan bezig zijn en minder gaan grazen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 24 nov 2011, 17:14

Krista schreef:Mijn vos is er ook gevoelig voor als hij kort gras eet. Ik heb er ook naar laten kijken, niks aan te doen en niks aan de hand. Gewoon lekker rijden. Overigens wel apart dat je er last van hebt met rijden ik merk er in de aanleuning of buiging helemaal niks van. Maar misschien zijn ze bij Anka wel heel dik, dat is zo lastig te beoordelen.
Die kun je als ik begin met rijden vastpakken, dan zijn ze ook heel stug. Er zit boven de keel dan een bobbel ipv een klein deukje bij de overgang hoofd-hals. Gister na het rijden was daar nog een fractie van over, dan zit daar al weer aardig meer ruimte in. Ik wil er eens op blijven letten. Moet toch ook niet heel prettig zijn als ik haar nageeflijk vraag dan denk ik?
Vorig jaar had ze hier helemaal geen last van.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 24 nov 2011, 17:25

Mijn zwartje en een gevlekte vriend hier op stal hebben ook hele dikke kaken van kort gras (hele zomer dus al),
maar hebben er ook geen last van.
Bij hun is het vooral een soort oedeem op de kaken. (vocht)
Als je ze dan even een halster omdoet, zie je die er ook gewoon instaan inclusief de musketon.

Trekt weg als ik ga rijden, hem meesleep op de trailer, of zoals nu als ie 's nachts op stal staat.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Charret

Bericht door Charret » vr 25 nov 2011, 10:45

Alies heeft dat altijd al gehad. Vind ze echt enorm. Heb het na laten kijken door de da destijds. Maar daar kun je niks aan doen.
Ik heb er geen hinder van met rijden, maar ik weet niet beter of ze heeft ze.

Hier een foto waarom je kunt zien hoe groot
Afbeelding
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jilly

Bericht door Jilly » vr 25 nov 2011, 10:52

Bij Hay zijn ze vaak ook het formaat zoals bij Alies. Je kan ze dan echt vastpakken zeg maar.

Op mijn huidige (bijna vorige) stal werd ook wel amper aan weidebeleid gedaan zodat ze heel de zomer op mm gras stonden. Toen hij voorheen 's zomers bij Louis dik in het gras stond is me dat eigenlijk nooit opgevallen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 25 nov 2011, 10:54

Ook hier een groot probleem. Falco heeft er ook last van met rijden. Buigt wat moeilijker in. Die dingen zitten ook gewoon in de weg...

Die van mij krijgen nu twee keer per dag een hooinet met fijne mazen, zodat ze wat langer bezig zijn met peuzelen en dus ook minder grazen. Lijkt wel wat te helpen.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 28 nov 2011, 07:53

bij ons zelfde probleem, na uurtje op stal is het al weer zo goed als weg, misschien idee om ze voordat je gaat rijden al ruimschoots van de wei af te halen?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie